Winged Monkey Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei, Jeg utfører en del oppdrag innen webdesign (XHTML/PHP/MySQL/ASP/MsSQL/Photoshop) på noe som nesten må kalles hobbybasis. Jeg er hovedsaklig student, så det er ikke akkurat noen fulltids-beskjeftigelse. Det jeg lurer på er om noen av dere har erfaring med oppretting av eget firma. Hvilke steg man må gå gjennom etc. for å få opprettet firmaet. Jeg skal innrømme at hovedgrunnen til at jeg vurderer å gjøre dette, er fordi jeg har planer om å gå til innkjøp av en ny PC nå, og vil helst gjerne slippe å betale moms siden PC'en kommer til å bli brukt i jobbsammenheng. Tanker? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Du bare registrere deg som enkeltmannsforetak i brønnøysund registret. De først 50 000 er momsfritt, og det betyr at du ikke kan trekke noe av på momsen din siden du ikke betaler den. Som firma så betaler du momsen som alle andre, men du kan trekke momsen på det du kjøper av på din egen. Så tjener du under 50 000 kr på ett år så betaler du ikke moms, og kan ikke trekke ett eventuelt kjøp av på momsen heller. Men tjener du over 50 000 så kan du ta momsen på nye PCen din og trekke av på det du SKULLE ha betalt i moms til staten. Så vinningen av dette får du ikke før årsregnskapet gjøres opp. AKIRA Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Takker for informativt svar. Har muligens over 50.000 i året, men spørsmålet er om jeg skal gidde å bry meg med det for å spare noen få tusenlapper på innkjøp av PC-utstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå