runela Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Lurer på om jeg burde stille inn forsterkeren på 6 ohm eller 8 ohm? Det står på dynavoice sine sider at F6 er 4 ohm, men på komplett står det 4/8 ohm. Men hva burde jeg stille forsterkeren inn på? 6 eller 8 ohm? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hvor mange Ohm er høytalerne på? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Han sier jo at Dynavoice oppgir 4 ohm på sine nettsider for F6. HER finner du en artikkel om impedansen i høyttaler versus forsterker. Jeg vil tro det ikke har så stor betydning hva du setter forsterkeren til, men dersom det stemmer at F6 er på 4 ohm hadde jeg uansett valgt 6 ohm for forsterkeren. Artikkelen jeg lenker til konkluderer med følgende: "De aller fleste forsterkere i markedet er dimensjonert for å klare høyttalere med impedanskurver som går ned til 4ohm. Det er derfor relativt likegyldig om din høyttaler er oppgitt til 8, 6 eller 4 ohms impedans. Har du en bryter på din forsterker for å bytte impedans, så setter du den i forhold til fronthøyttalerne (gjelder både stereo- og surroundforsterkere), siden fronthøyttalerne som regel er store og representerer den vanskeligste lasten. Har du ingen slik bryter, så kobler du til dine høyttalere uansett, og det vil stort sett virke." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå