Gå til innhold

VIA krymper nano-ITX


Anbefalte innlegg

Er det egentlig plass til eget videominne på den der?

7824335[/snapback]

Hvordan er forresten driverstøtten i Linux for VIA-grafikkbrikker?

7825097[/snapback]

Den mener jeg å huske at er bra. De kortene passer jo veldig bra til linux-oppgaver. Hvis jeg ikke tar veldig feil så finnes det et OS ved navn EpiOS, som er basert på Gentoo og laget for EPIA-kortene. Der kan man ta i bruk MPEG2/4-aksellerasjon og PadLock, som ikke funker i Win. Linux er jo også snill på ressursbruk og plass, så dette her kan bli flotte saker.

 

EDIT: Åja, det var grafikken du spurte om ja... aner ikke egentlig... men tipper at det ikke skal være noe problem. VIA har jo brukt UniChrome i lange tider, og noen bør virkelig ha funnet på noe nå snart...

 

 

 

jeg vet ikke noe om data, men hvorfor er ikke sånne mini- pcer kjempepopulære hos alle de som ikke gjør endringer i pcen sin?

7825712[/snapback]

Tjaaa... Det finnes egentlig veldig få knøttpcer som kjøpes i ferdigbygd tilstand. Hovedbrett som dette her er nisjeprodukter som i høyeste grad er ment for folk som "gjør endringer i pcen sin," i den grad den er ment for forbruktermarkedet i det hele tatt. Jeg har egentlig aldri sett noen ferdigbygde maskiner i et format mindre enn MicroATX, men det finnes sikkert. Hva som er grunnen kan man jo lure på. Mini-ITX er ikke særlig nytt lenger. Men ytelsen på ITX-grenene har aldri vært særlig bra, så det virker litt som dette ikke er ment for de vanlige dødelige.

Endret av G.G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser en masse bruksområder til slike kort innen industrien.

Flere og flere leverandører av ventilasjonsanlegg, SD-anlegg, symaskiner, silostyring og alt annet som skal styres begynner og gå over til 'standar' komponenter, og de trenger ikke 2 GB minne osv. De trenger stabile små, maskiner med lav varmeutvikling.

Ofte er det dos eller linux som blir brukt i slike sytemer så gravene er ikke så store.

 

Espen

Lenke til kommentar

Utrolig kult :D

Jeg har brukt et Via nano-ITX kort til et projekt, valgte en type med løse tilkoblinger. Da følger det ikke med noe til lyd, tv eller sånt. Så håper de legger det med i esken her da, for det kan ikke kjøpe ved siden av :(

 

Men må ha den, bare må ha den :D

 

Hadde vært kult å prøve å bygge en bærbar maski rundt den :D

Lenke til kommentar
jeg vet ikke noe om data, men hvorfor er ikke sånne mini- pcer kjempepopulære hos alle de som ikke gjør endringer i pcen sin?

7825712[/snapback]

 

Alle som ønsker en liten pc til normalt bruk kjøper bare en bærbar. Selv om dette HK er knøttlite, så må man fortsatt ha en HD, skjerm, mus, tastatur samt et optisk drev for å nevne noe. Og fremdeles har man et produkt med elendig ytelse og lav funksjonalitet. Dessuten vil det hele også ta dobbelt så stor plass som en bærbar PC...

Disse HK kan brukes til det mest utrolige, alt fra avanserte styresystemer til pynt, men det er forsatt langt igjen til de erstatter en stasjonær eller bærbar PC med kurrant ytelse.

Lenke til kommentar
Jeg ser en masse bruksområder til slike kort innen industrien.

Flere og flere leverandører av ventilasjonsanlegg, SD-anlegg, symaskiner, silostyring og alt annet som skal styres begynner og gå over til 'standar' komponenter, og de trenger ikke 2 GB minne osv. De trenger stabile små, maskiner med lav varmeutvikling.

Ofte er det dos eller linux som blir brukt i slike sytemer så gravene er ikke så store.

7827954[/snapback]

 

Skjønner ikke helt det der, hvorfor skal produsenter av innebygde systemer på død og liv gå over til x86 baserte prosessorer. Finnes jo veldig mange gode RISC baserte alternativer som ARM arkitekturen (dette er også standard komponenter, form at de følger en standard) og lignende, ser ikke helt grunnen til å få x86 inn i markedet for symaskiner og lignende. Hvorfor skal man dra med seg x86 arkitetekturen inn på ommeråder hvor det allerede er bedre alternativer. x86 er jo ingen god arkitektur, og en moderne x86 prossesor er jo bare en RISC prosessor med et x86 skall rundt seg, eneste grunnen til at x86 prossesor er rådende på PC er historiske årsaker, Intel har jo også forsøkt og gli over på andre arkitekturer med Itanium uten at det har lykkes helt.

 

Er du sikker på at disse produsentene av innebygde systemer er i ferd med å gå over til x86 jeg sliter litt med å finne det helt logisk. Windows CE og LINUX som er aktuelle OS i slike innebygde systemer er også porta til ARM, MIPS og SuperH, så det er heller ikke noe problem å finne OS til innebygde systemer. Synes rett og slett at x86 er unødvendig å få inn på markedet for innebygde systemer, da det er mer strømkrevende (særlig et problem for PDA osv) dyrere og produsere osv.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Bruk av slike i industrien kan vel ha noe med utviklingskostnader å gjøre. Opererer du på en x86 plattform kan du utvikle på en vanlig PC. Du trenger ikke dyre utviklingspakker og utviklingskort. Lager du en maskinstyring på din fulltower linuxpc så kan du bare kopiere det over på din 7x10cm pico-itx og det funker fortsatt.

 

-C-

Lenke til kommentar
Tja.. hvis de kommer med 2 nettverkskort, er det jo faktisk mulig å bruke dem som firewall også.

7823642[/snapback]

 

De forrige utgavene har kommet i spesielle utgaver med to nettverkskort. Spørs hva de får plass til på disse.

Har selv en slik eldre mini-itx som "bredbånsrouter" med litt attåt hjemme.

7829845[/snapback]

Jeg vill å ha :)

Har du bilde?

evt hvilket kabinett brukte du?

pci kort?

Lenke til kommentar
jeg vet ikke noe om data, men hvorfor er ikke sånne mini- pcer kjempepopulære hos alle de som ikke gjør endringer i pcen sin?

7825712[/snapback]

Tjaaa... Det finnes egentlig veldig få knøttpcer som kjøpes i ferdigbygd tilstand. Hovedbrett som dette her er nisjeprodukter som i høyeste grad er ment for folk som "gjør endringer i pcen sin," i den grad den er ment for forbruktermarkedet i det hele tatt. Jeg har egentlig aldri sett noen ferdigbygde maskiner i et format mindre enn MicroATX, men det finnes sikkert. Hva som er grunnen kan man jo lure på. Mini-ITX er ikke særlig nytt lenger. Men ytelsen på ITX-grenene har aldri vært særlig bra, så det virker litt som dette ikke er ment for de vanlige dødelige.

7826392[/snapback]

 

Man har jo Mac Mini da, men det er jo ikke en maskin det er så lett å oppgradere selv

Lenke til kommentar
Bruk av slike i industrien kan vel ha noe med utviklingskostnader å gjøre. Opererer du på en x86 plattform kan du utvikle på en vanlig PC. Du trenger ikke dyre utviklingspakker og utviklingskort. Lager du en maskinstyring på din fulltower linuxpc så kan du bare kopiere det over på din 7x10cm pico-itx og det funker fortsatt.

 

-C-

7829844[/snapback]

Helt riktig... Det er den absolutt største fordelen. Hvis man har forsøkt (med eller uten hell) å sette opp en krysskompileringstoolchain for ARM eller PPC, så vet man at det fort blir mye unødvendig frustrasjon i startfasen av prosjektene.... Et av problemene er at det er såpass få som benytter annet enn x86 nå at det blir vanskelig å finne svar på eksotiske kompileringsfeil etc.

Lenke til kommentar

Helt riktig... Det er den absolutt største fordelen. Hvis man har forsøkt (med eller uten hell) å sette opp en krysskompileringstoolchain for ARM eller PPC, så vet man at det fort blir mye unødvendig frustrasjon i startfasen av prosjektene.... Et av problemene er at det er såpass få som benytter annet enn x86 nå at det blir vanskelig å finne svar på eksotiske kompileringsfeil etc.

7832842[/snapback]

 

Det er slik jeg har opplevd det også. Det er ikke så viktig med ytelse. Men hvor standarisert det er, og der er x86 plattform veldig enkel. Det meste fungerer på den og det er lett og få tak i informasjon om lignende oppgaver som har blitt gjort. Også funker de gamle dos programmene som styrer symaskinen eller hva det skulle være.

 

Espen

Lenke til kommentar

jeg tenker ikke så små at de må spesiallages.

 

jeg tenker på vanlig format komponenter i en boks

som kun har plass til det som er inni pluss noe for varmen, og ikke sånne enorme bokser som kan oppgraderes med 500 grafikkkort hvorav hver av dem er doble eller noesånt.

Lenke til kommentar
Tja.. hvis de kommer med 2 nettverkskort, er det jo faktisk mulig å bruke dem som firewall også.

7823642[/snapback]

 

De forrige utgavene har kommet i spesielle utgaver med to nettverkskort. Spørs hva de får plass til på disse.

Har selv en slik eldre mini-itx som "bredbånsrouter" med litt attåt hjemme.

7829845[/snapback]

Mulig å få sesifikasjoner/bilder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...