Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Historiens frykteligste handlinger

Husam

Anbefalte innlegg

Når man tenker over det virker det som om den kristne kirke er ansvarlig for store deler av alt svineriet i verdenshistorien. Tenker da korstogene, hekseprosessene, etc.

Bare fordi du veit kun historier om det vestlige verden, jeg tør påstå at du veit lite/egentlig ingenting om det fjerne østen, midtøsten, afrika, sør-amerika osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet ingenting om hva jeg vet eller ikke vet om forskjellige verdensområder og deres rolle i historien. Hvis jeg var deg ville jeg heller jobbet litt med setningsbyggingen min før jeg uttalte meg om andres kunnskap.

Forøvrig skal det sies at kirken var tungt involvert i f.eks Midtøsten under korstogene.

Men for all del, om du mener at du kan bidra med noe nyttig i denne diskusjonen, kjør på :)

Lenke til kommentar

Europeernes utnytting av Afrika og Amerika har blitt nevnt man en gang i denne tråden så vidt jeg har fått med meg på en kjapp gjennomlesning, men vil, med tanke på de nylige hendelser i landet, trekke fram Belgias, dvs. Kong Leopold IIs, utnytting av Kongo før og etter 1900. Ikke bare utraderte de nesten den kongolesiske jungelen for gummitrær, men mellom 5 og 15 millioner ble drept på diverse måter. Det meste av inntektene brukte Belgias konge, Leopold II, på seg selv til å bygge slott og den slags. Det er kilder som forteller om belgiske personer i Kongo som lagde eiendomsavgrensninger av hodeskaller, eller satte avkuttede hoder på påler for å skremme bort uvedkommede.

Litteratur, som kanskje er litt "overdrevet", om et slikt ord kan brukes om dette: "Kong Leopolds Arv" av Adam Hochschild.

Den engelske dronningen Marys (bloody-Mary) protestant"slakt" kan også nevnes, selv om den ikke er så "fæl" som mye annet som er nevnt i denne tråden

Prøver også å komme på ting utenfor Europa, men da mine historiestudier hittils har begrenset seg til Europa er det ikke så lett. Men det har skjedd mye sykt rundt i verden uten europeeres innblanding.

Endret av SobrietyMisfit
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
I perioden etter at Europeerne ankom Amerika og startet kolonisering sin døde over 100 millioner indianere. Mange fra sykdommer de hvite førte med seg, og mange som følge av brutal nedslakting. Mange av de som overlevde ble tatt til slaver.

I dag er folkeslagene som en gang bodde på det amerikanske kontinent nesten utdødd. Enorme riker og sivilisasjoner som Aztekerene og Mayane, finnes stort sett ikke lenger. Mayaene var for eksempel blant de første til å utvikle et fult utviklet skriftspråk, og deres hovedstad var på sitt største blant de tre største byene i verden.

Denne utryddelsen av et av verdens største folkeslag og nådeløs stjeling av landområde er etter min mening langt værre en Holocaust.

Befolkninga av indianera i USA er større i dag enn det var før kolonitida.

Vill sei at det verste som har skjedd i verdenshistoria var den store nedslakninga mongolerane gjorde når dei tok over asia.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...