Gå til innhold

Historiens frykteligste handlinger


Husam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmm, de store nasjonene var da heller ikke i USA..  Jeg tenker da på Aztec, Inca og Maya-indianere.. 

Jeg sier ikke at det som skjer/har skjedd i Afrika ikke er ille, men vil si at konsekvent nedslakting av millioner av mennesker er verre.

7918093[/snapback]

 

Det eksisterer jo masse maya-, zapotec-, azteker- og inka-indianere i Sør- og Mellom-Amerika den dag i dag. I Peru og Ecuador tror jeg andelen indianere i befolkningen utgjør over 50 prosent. Inkaene og Mayaenes språk blir fortsatt brukt i høy grad. Og jeg tror faktisk europeiske sykdommer var det som tok knekken på flest Sør-amerikanske indianere, ikke ren nedslakting. Men selvfølgelig, det er ingen unnskyldning for spanjolenes oppførsel. Ufattelig mange menneskeliv de ødela der. Og det er trist å tenke på de fantastiske kulturskattene og byene de la i ruiner der nede... De Maya-pyramidene som fortsatt eksisterer fordi de var gjemt i jungelen er jo noen av de vakreste byggverkene som eksisterer.

Lenke til kommentar

Ingen av indianersivilisasjonen eksisterer som riker eller nasjoner lenger. Og uansett om det fortsatt finnes indianere enkelte plasser, så gjør ikke det det faktum at 100 millioner indianere døde som følge av europeerne mindre sant.

 

Og jo, nedlsakting ble så til de grader utført. Det ble utkjempet enorme kriger og slag mot indianerne, og de overlevende ble ofte brukt som slaver.

Lenke til kommentar
Ingen av indianersivilisasjonen eksisterer som riker eller nasjoner lenger. Og uansett om det fortsatt finnes indianere enkelte plasser, så gjør ikke det det faktum at 100 millioner indianere døde som følge av europeerne mindre sant.

 

Og jo, nedlsakting ble så til de grader utført. Det ble utkjempet enorme kriger og slag mot indianerne, og de overlevende ble ofte brukt som slaver.

7977560[/snapback]

 

Jeg stusser også på tallet ditt. Spesielt siden jeg flere ganger har lest at man ikke vet noe særlig om hvor mange indianere som bodde i Amerika før europeerne kom. 100 millioner høres vanvittig mye ut. Dessuten må du selvfølgelig presisere i hvor langt tidsrom du teller. Til frigjøringen på 1800-tallet? Også er det selvfølgelig viktig å nevne hva de fleste døde av. Man kan vel ikke skylde på mongolene for alle som døde av svartedauden?

 

Selvfølgelig ble nedslakting, brutal krig og slavedrift utført. Er det noen som mener noe annet? Kolonialiseringen var grusom så godt som overalt.

Lenke til kommentar

Ingen vet det reelle tallet pre-columbus tid, så hvor mange som døde av sykdommene vet ingen idag .. Det man derimot vet er at conquistadorene drepte hele folk når de ankom diverse øyer, i tillegg erobret dem inka-riket og aztec imperiet.. Man kan vel si at en slik krig ikke direkte hjalp indianerne noe særlig når dem i tillegg måtte kjempe mot kopper..

 

Jeg leste en eller annen plass at bortimot 90% av inka folket døde det første århundret etter 1492.. Hva dette vil si i rene tall, ingen som vet presist, men under 10 millioner er det ikke..

 

Men som nevnt, les den linken jeg sendte i forrige innlegg, og da særlig "The genocide debate".. Man kan se det fra mange vinkler, men det er bestandig den seirende part som skriver historien..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke vi er noe særlig uenige.

 

- Spanske kolonister oppførte seg grusomt.

- Hvor mange indianere som ble drept er i dag umulig å slå fast, tallene som blir brukt varierer fryktelig.

- Den helt klart vanligste dødsårsaken var sykdom, ikke nedslakting.

 

Noe her du ikke deler min oppfatning om?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Selv om Holocaust og slavedrift var mere brutalt så mener jeg at vestens kolonialisering av store deler av verden har hatt større og frykteligere følger for dagens verdensbilde. Afrika og mange av de andre landa er fortsatt nedkjørt og ødelagt av det de europeiske landene gjorde da..

Nå skal det nå også være sagt at det har aldri vært en særlig harmoni og fred som herska i Afrika før "vi" kom dit. At de har det jævlig idag har mye med dem selv å gjøre også, ikke bare (men stort sett og mest populært sett) vestens innblanding.

Lenke til kommentar

Mange flaasete utsagn her.

 

Hvis jeg skal følge logikken til enkelte her, om at indianere som døde av sykdommer er Europeernes feil, så blir det som å si at Muslimene har skyld i de 50 millioner Europeerne som døde av Svartedauden.

 

 

Det er også ekstremt historieløst å påstå at slaverihandelen mellom Afrika og USA var værre enn det Spanjolene gjorde. Slaver fraktet til USA sto for kun 10% av den totale slavehandelen fra Afrika. Resten var det Portugiserne, Spanjolene og Araberne som sto for.

 

 

Tilbake til saken: Japanernes okkupasjon av Kina må gå inn i historien som en av de mest brutale okkupasjonene noensinne. Nanjing massakren f.eks.

Ellers er Røde Khmer høyt der oppe når det gjelder fryktelige handlinger.

Lenke til kommentar
Japanernes okkupasjon av Kina må gå inn i historien som en av de mest brutale okkupasjonene noensinne. Nanjing massakren f.eks.

 

Enig der. Leste et sted at de hadde diverse "konkurranser", for å se hvem som klarte å ta livet av flest. Til dette brukte de tydeligvis samuraisverd :no:

 

Og en ting til, det heter kolonisering, ikke kolonialisering, til de som brukte det ordet :whistle:

Lenke til kommentar

En ting er å gå til krig, slippe bomber over et land, og ikke møte noen ansikt til ansikt. Når noen dør i en krig på en slagmark, anklager du vanligvis ikke den som drepte vedkommende, men hele krigen i seg selv.

 

Jeg vil derfor bringe frem Dr Mengele (Josef Mengele)

http://www.auschwitz.dk/Mengele.htm

 

Dette var da i perioden holocaust var, og Mengele var i en litt spesiell person.

 

Han hadde sjangsen, og var i den posisjonen at han kunne bruke absolutt så mange, og hvilke som helst jøder til å utføre ekseperiment på. F.eks, så sprøytet han kjemikalier inn i øynene på noen av offerene for å prøve å forandre øyefarge, han sydde sammen tvillinger så de skulle bli "siamesiske tvillinger", kjønnskifteoperasjoner (ufrivillig ofc).

 

I remember one set of twins in particular: Guido and Ina' date=' aged about four. One day, Mengele took them away. When they returned, they were in a terrible state: they had been sewn together, back to back, like Siamese twins. Their wounds were infected and oozing pus. [b']They screamed day and night. Then their parents – I remember the mother's name was Stella – managed to get some morphine and they killed the children in order to end their suffering.[/b]

 

Deilig, tenk å bli kuttet opp, sikkert få fjernet noen lem, sydd sammen til broren din, og du har null smertestillende.

Umenneskelig...

Lenke til kommentar
Selv om Holocaust og slavedrift var mere brutalt så mener jeg at vestens kolonialisering av store deler av verden har hatt større og frykteligere følger for dagens verdensbilde. Afrika og mange av de andre landa er fortsatt nedkjørt og ødelagt av det de europeiske landene gjorde da..

Man skal være forsiktig med å skylde all elendighet i den 3. verden på vesten òg.

Lenke til kommentar

Trass følgene av imperialisering og vestlig utnyttelse av Afrika osv. er jeg egentlig glad det skjedde, ellers ville vi kanskje ikke hatt den samme velstanden vi nyter godt av i dag.

Trass annen verdenskrigs elendighet er jeg glad den skjedde, ellers hadde omstendighetene neppe tillatt min (og mange andres) eksistens fordi mye ville vært annerledes.

 

Egoistisk? Jau, men det er nå slik jeg ser på det.

 

Sånn forresten er jeg enig med NothgaliC, bruk av atombombene var ikke helhetlig negativt. Det at Japan var i ferd med å kapitulere er en populær misforståelse; og selv om det er fryktelig at så mange liv gikk tapt forstår jeg USAs holdning. Hvorfor skulle de måtte potensielt ofre mange hundre tusen soldater når de bare kunne slippe bombene, og samtidig vise styrke ovenfor Sovjet?

 

Ellers har jeg ingen formening om hva som er den absolutt verste begivenheten, tror egentlig ikke at én har noen spesiell forrang. Grusomme handlinger er jevnbyrdig ille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...