Gå til innhold

forsterker 2x100 holder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp en stereoforsterker med pre-out (pre-out kan du koble en aktiv subwoofer til).

Det har ikke den sony forsterkeren du linker til.

Hvilke høyttalere er det som skal kobles til?

Og hvor mye penger har du å bruke på forsterker?

Jeg ville sett litt på NAD C320BEE det er en god forsterker til en billig penge og den har pre-out så du kan lett koble på en sub

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
jeg kunne tenkt meg en forsterker som jeg kan koble til pc 2 kraftige høytalere og evt 1 sub senere når jeg får råd. så jeg lurer, må jeg kjøpe 7.1 for å få det eller kan jeg kjøpe en 2.1 for å koble 2 høytalere og en sub?.

hva med denne, er denne god nok. en får det ikke billigere.

https://prisguiden.no/product.php?productId=45194

7822660[/snapback]

Den Sonyen der får grundig juling av den Naden GnoMiz linker til.

Sonyen leverer IKKE 2x100 watt kontinuerlig. Ikke la deg lure av juksewatt.

Les her,så skjønner du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sonyen trekker max 190 watt fra strømnettet ifølge Sonys produktdetaljer.

Ved å regner ut reell effekt med infoen fra denne artikkelen, får jeg ca. 2 x 55 watt - ikke 2 x 100 slik som oppgitt.

Sats på NAD du :)

7841325[/snapback]

En annen ting som aldri nevnes er at RMS og RMS er to forskjellige ting, noen oppgir effekten etter EIA-normen og andre bruker FTC, EIA gir flere watt på papiret men da med en høyere forvrengning, en forsterker som gir 100 watt etter EIA behøver ikke gi mer enn 20-30 watt etter FTC-normen.

Lenke til kommentar
Kjøp en stereoforsterker med pre-out (pre-out kan du koble en aktiv subwoofer til).

Det har ikke den sony forsterkeren du linker til.

Hvilke høyttalere er det som skal kobles til?

Og hvor mye penger har du å bruke på forsterker?

Jeg ville sett litt på NAD C320BEE det er en god forsterker til en billig penge og den har pre-out så du kan lett koble på en sub

7822749[/snapback]

Hmm......det finnes en pre-out på forsterkeren ja,men for å sitere Hifi-Klubben; "Bakpå finner man også pre-out/main-in koblingen, som er karakteristiske for de fleste NAD forsterkere. Dette er et utvendig bindeledd mellom for- og effektforsterkerdelene inne i forsterkeren. Denne kan blant annet brukes, hvis man ønsker å oppgradere forsterkeren med mer effekt, eller koble til en ekstra forsterker til å drive flere høyttalere – for eksempel i et annet rom."

Dvs at man ikke kan koble en subwoofer på denne pre-out utgangen,da man "mister" effektdelen i forsterkeren.Da blir det lite lyd for å si det slik.Arrester meg hvis jeg tar feil.

Jeg har forøvrig en slik forsterker stående her,den står bare og samler støv for tiden.

Mvh

Lenke til kommentar
Det blir jo i så fall for å koble på en aktiv subwoofer da. I en aktiv sub er det jo forsterker

7946492[/snapback]

Og den forsterkeren i subwooferen spiller fullfrekvens? Tror ikke det,da de aktive subwooferne er laget kun for å spille innenfor ett visst frekvensområde.Hva skal forsterke sidehøytalerne da?

Når man kobler til sine høytalere via subwooferen,så er det i utgangspunktet koblet ifra høytalerutgangene på forsterkeren,subwooferen tar da "over" bassgjengivelsen etter hvor høyt man har satt delefrekvensen på denne.

Ett annet alternativ er å kjøre ett linjesignal ifra forsterkeren og til subwooferen,men da får man ikke i utgangspunktet avlastet sidehøytalerne.En integrert forsterker som nevnte Nad 320BEE må da ha en extra pre-out for dette.Hvis man "splitter" Nad`en,så fungerer den ENTEN som en forforsterker eller som ett effekttrinn.

Håper dette var noe oppklarende.

Mvh

Lenke til kommentar
Men om du kobler til subben til pre-out kobles ikke effektforsterker delen ut til høyttaler terminalene. I vertfall har aldri jeg opplevd det.

7949203[/snapback]

Kanskje ikke på din forsterker,men dette fungerer ikke på den nevnte Nad`en.Den har 2 bøyler bak på forsterkeren som kobler forforsterker og effekforsterker sammen.Tar du ut disse så fungerer den enten som det ene eller det andre som nevnt tidligere.

Mvh

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men om du kobler til subben til pre-out kobles ikke effektforsterker delen ut til høyttaler terminalene. I vertfall har aldri jeg opplevd det.

7949203[/snapback]

Kanskje ikke på din forsterker,men dette fungerer ikke på den nevnte Nad`en.Den har 2 bøyler bak på forsterkeren som kobler forforsterker og effekforsterker sammen.Tar du ut disse så fungerer den enten som det ene eller det andre som nevnt tidligere.

Mvh

7953816[/snapback]

Men det er jo bare å kjøpe en Y-kabel, så har du signal både til sub og effektdelen. Funker som bare det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
jeg kunne tenkt meg en forsterker som jeg kan koble til pc 2 kraftige høytalere og evt 1 sub senere når jeg får råd. så jeg lurer, må jeg kjøpe 7.1 for å få det eller kan jeg kjøpe en 2.1 for å koble 2 høytalere og en sub?.

hva med denne, er denne god nok. en får det ikke billigere.

https://prisguiden.no/product.php?productId=45194

7822660[/snapback]

Hehe, jeg har 2 høytalere jeg kjøpte på komplett. Jeg bruker dem på en 2x75w forsterker, og er det noe jeg ikke har savna så er det sub. Dunker og speller som bare pokker!

Link til høytalerene

Endret av RSMarius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...