helvete83 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 på en a4 2002. hvor mye må jeg ca ut med? og går det kjapt å byte den på verksted?ca halvtime? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Bare lageret ligger på ca 500kr og det går vel fort 2 timer på verksted for å bytte det. De må av med hele hjulnavet og presse ut lageret såvidt jeg husker. Jeg tipper ca 2000 inkludert deler (delvis wild guess) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Greit å få dette gjort på verksted. Du trenger blant annet lagerpresse for å få ut lageret. Du må også ta hjulstilling på nytt etter at du har hatt forstillingen i fra hverandre. Lenke til kommentar
Ixil Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hvis du er i Oslo så send meg en PM, vet om et sted som kan gjøre det nesten helt gratis for dg så lenge du har delen Lenke til kommentar
Stetson Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei..mange fine svar her...noen som vet om det er forran eller bak... det er nemlig veeeeldig stor forskjell Lenke til kommentar
helvete83 Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Hei..mange fine svar her...noen som vet om det er forran eller bak... det er nemlig veeeeldig stor forskjell 7826327[/snapback] venstre bakhjul- på en audi 2002 Lenke til kommentar
Ixil Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei..mange fine svar her...noen som vet om det er forran eller bak... det er nemlig veeeeldig stor forskjell 7826327[/snapback] Sant så sant, men en som driver å jobber mye med det kan bytte alt ;D Lenke til kommentar
helvete83 Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 ca hvor mye tar dem for arbeidet i et verksted?? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 ca hvor mye tar dem for arbeidet i et verksted?? 7826504[/snapback] Ta telefonen og ring rundt og hør. Lenke til kommentar
Stetson Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei..mange fine svar her...noen som vet om det er forran eller bak... det er nemlig veeeeldig stor forskjell 7826327[/snapback] Sant så sant, men en som driver å jobber mye med det kan bytte alt ;D 7826355[/snapback] Var vel ikke spørsmål om hvem som kunne hva, Skifte bakhjulslager på denne bilen er en halv times jobb på merkeverksted Lenke til kommentar
kehax Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Når jeg byttet hjullager kjøpe jeg først hjullageret på biltema ettersom de bildelene som verkstedene har ligger på 1500,- pr stk. Det verkstedet som byttet hjullager for meg tok 680,- timen. Han brukte en halvtime å bytte mens jeg så på. Men han tok betalt for hele timen. Du kan gjøre det selv... du trenger et koppsett for å skru av bremsekalippere, bremseskive... støvdeksel osv... Mest sansynlig trenger du en pipe som du ikke finner i standard koppsett for å løsne hjulmutteren. Denne måler du til med et skyvelær og kjøper hos en forhandler som leverer Tengtools... Kjøp helst Tengtools eller Bacho hvis pipen er av kopiverktøy som f.eks det du får hos Europris vil koppen være for tykk. Du trenger også en Tæsj (avtrekker) for å få løs den innerste ringen som sitter igjen fra det gamle hjullageret. Det nye lageret er som oftest ferdig griset (smurt). Det er bare å kakke forsiktig inn og deretter montere de delene du fjernet. ps: du trenger ikke løsne bremseslangen... bare finn noe å legge bremsekalipperne på så den ikke henger i slangen. Dette er gjort på en BMW 316 E30 -83, jeg tror ikke det er noe stor forskjell på bilene når det gjelder dette. Endret 31. januar 2007 av kehax Lenke til kommentar
-Jp- Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 har hørt at man tregte over 2000 kg trykk for å få dem ut. ikke kjør over meg visst jeg tar feil. Lenke til kommentar
kehax Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 har hørt at man tregte over 2000 kg trykk for å få dem ut.ikke kjør over meg visst jeg tar feil. 7839725[/snapback] Det er når du bytter selve lageret. Men når du kjøper et hjullager ligger det ferdig inne i nytt lagerhus... det er egentlig lagerhuset du bytter. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 har hørt at man tregte over 2000 kg trykk for å få dem ut.ikke kjør over meg visst jeg tar feil. 7839725[/snapback] Det er når du bytter selve lageret. Men når du kjøper et hjullager ligger det ferdig inne i nytt lagerhus... det er egentlig lagerhuset du bytter. 7843970[/snapback] Når jeg skrev det med lagerpresse, da tenkte forhjulslager. Det er mye enklere å bytte bak. Det klarer du sikkert selv! Husk at kalipper stempelet må skrue inn dersom du må dytte det på plass. Du trenger heller ikke ta hjulstilling på nytt etter lagerbytte bak. Lenke til kommentar
otis Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 har hørt at man tregte over 2000 kg trykk for å få dem ut.ikke kjør over meg visst jeg tar feil. 7839725[/snapback] Det er når du bytter selve lageret. Men når du kjøper et hjullager ligger det ferdig inne i nytt lagerhus... det er egentlig lagerhuset du bytter. 7843970[/snapback] Når jeg byttet på min gamel 626, så brukte jeg rundt 10 tonn trykk, før hjullageret løsnet ifra bremseskiven. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 har hørt at man tregte over 2000 kg trykk for å få dem ut.ikke kjør over meg visst jeg tar feil. 7839725[/snapback] Det er når du bytter selve lageret. Men når du kjøper et hjullager ligger det ferdig inne i nytt lagerhus... det er egentlig lagerhuset du bytter. 7843970[/snapback] Når jeg byttet på min gamel 626, så brukte jeg rundt 10 tonn trykk, før hjullageret løsnet ifra bremseskiven. 7848332[/snapback] Bytt skive og klosser også da i samme slengen. Lenke til kommentar
Ah-PoOk Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Mye fæle svar.. et slik bakhjuls lager koster ikke mye, ganske enkelt å skifte også, bruker en hammer og en hulldor..pluss litt vasking. banker i koner i en spindel. ganske enkelt om man har litt erfaring, og banke fett i lageret og hører med.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå