GoldenHymn90 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei! Jeg har tenkt å ende opp som mobilselger når jeg blir stor, og på skolen har vi et prosjekt om yrke og utdanning. Vi skal finne ut: - Utdanningsprogram - Ulike skoler - Hva man bør velge på vgs 2. klasse - Hvilke karakterer vi må ha - Hvordan en vanlig arbeidsdag ser ut - Arbeidstid - Arbeidsmåter - Inntekt Jeg setter virkelig pris på at dere svarer, og det hadde vært ekstra fint hvis dere selv er en mobilselger! Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Nå er ikke jeg mobilselger selv, men kan gi deg noen tips og råd, siden jeg er i IKT-bransjen, og mobiltelefoner er en av mine arbeidsområder. Ser du for deg et liv som mobiltelefonselger hos en ren mobilkjede, eller hos Elkjøp/Expert og lignende? Jeg vil tro at litt mer spesialiserte steder, som f. eks. Klart Svar krever litt mer utdanning enn bare grunnskole (som ser ut til å være Elkjøps hovedkrav). Uansett hvor du jobber, er det viktig at du som selger er frempå, men ikke innpåsliten. Du bør ha et godt humør, for (kanskje spesielt i Elkjøp/Expert og lignende) du kommer helt sikkert til å få høre en del, både av klager og vanvittige spørsmål og problemstillinger. Regner med du går første året på videregående nå, hvilken linje går du? Salg og Service-linja er vel den det er mest nærliggende og velge om man skal bli selger, men det må velges allerede fra første året (grunnkurs eller VG1 eller hva i all verden det heter nå). Arbeidsdagen er nok mye normale tider (om du er heltidsansatt, ja), men regn med en del helgejobbing og kveldsjobbing. Lenke til kommentar
GoldenHymn90 Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg skal prøve å bli en selger på en ren mobilkjede, men jeg takker ikke nei til elkjøp/lefdal o.l. Jeg går almenn vg1 nå, og har planer om å gå samfunnsfag og økonomi neste år. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei! Hvis du ønsker å jobbe i en ren mobilbutikk, som Telekiosken, Klart Svar, Telebutikken osv, er det forskjellige stillinger du få. Det er i hovedsak to faste ansatte, der en er butikksjef og den andre er "NK" eller assisterende butikksjef. Sistnevnte jobber hovedsakelig med salg, mens butikksjefen tar seg av deler av administrasjon/økonomi, vareflyt, osv. Alle disse butikkene har et overordnet holdingselskap som tar seg av budsjett og regnskap, men det er en fordel å ha tunga rett i munnen når det gjelder grunnleggende økonomi. Når det gjelder produktkunnskap er dette et krav i bransjebutikkene, mens Elkjøp/Lefdal legger lista litt lavere. Dette betyr ikke at Elkjøp/mfl ikke har teknisk flinke selgere, men det generelle nivået er lavere. Uansett så er dette ting man lærer etterhvert. Det er viktigere å ha kunnskap om salg enn å ha produktkunnskap. Selgeregenskaper kan læres, men det er viktig at du er naturlig sosial, har et stort smil og er lett å prate med. Triksene lærer man etterhvert, men man kommer langt med et smil og vennlig fremtreden. Jeg jobber i en stor kjede med rene mobilbutikker. Det er en del ansatte som er "lærlinger", de går da kontorfag på videregående og er utplassert i butikkene. Det er også en vei å gå. De fleste som ansetter vil kreve at du har videregående skole. Om du har noe utdannelse utover dette er det et klart fortrinn, da gjerne skole/kurs/studier innen økonomi eller markedsføring. Men pass på at du ikke tar for mye utdannelse, du vil lett bli overkvalifisert. Husk at den som ansetter deg (butikksjefen i første omgang) antagelig ikke ønsker å ha en NK med vesentlig høyere utdannelse enn det han/hun selv har. Lykke til med oppgaven! -snubbel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå