Gå til innhold

Srive til eksisterende excel-dokument


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder for tiden på med et prosjekt der det skal være mulighet for brukeren og laste ned data som excel-ark. Jeg greier å lage et nytt exceldokument ved hjelp av php, men jeg lurte på om det går an å lage et excel-dokument som skal være en slags basis, med noen formateringer, overskrifet og sånn, for så å bruke php til å legge informasjon inn i denne filen.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette hvis det er mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Excel er et veldig lukket format og er vrient å endre, og så vidt jeg vet finnes det dårlig med verktøy som kan hjelpe deg: Det nærmeste jeg kan tenke meg er å bruke Windows COM funksjonalitet, men det er et område jeg holder meg langt unna så vet ikke om det kan hjelpe.

 

En langt bedre løsning vil være å bruke et format som ikke har noe imot å bli endret.

Lenke til kommentar
Excel er et veldig lukket format og er vrient å endre, og så vidt jeg vet finnes det dårlig med verktøy som kan hjelpe deg: Det nærmeste jeg kan tenke meg er å bruke Windows COM funksjonalitet, men det er et område jeg holder meg langt unna så vet ikke om det kan hjelpe.

 

En langt bedre løsning vil være å bruke et format som ikke har noe imot å bli endret.

7822710[/snapback]

 

 

du kan vel bruke pdf?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=426148

Lenke til kommentar

Hei,

 

 

jeg gjorde det en gang, men valgte å bruke Excel sitt XML-format.

 

Dersom det er aktuelt å bruke for deg gjør det saken mye enklere. Jeg har ikke undersøkt i hvilken grad dokumentene blir brukbare i forskjellige versjoner av Excel, så det er litt skummelt.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg holder for tiden på med et prosjekt der det skal være mulighet for brukeren og laste ned data som excel-ark. Jeg greier å lage et nytt exceldokument ved hjelp av php, men jeg lurte på om det går an å lage et excel-dokument som skal være en slags basis, med noen formateringer, overskrifet og sånn, for så å bruke php til å legge informasjon inn i denne filen.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette hvis det er mulig?

7822143[/snapback]

 

Mulig er det men det kreves god tid og erfaring innen den feltet. Foreslår at du gjør det gjennom COM.

 

Her har du en kode hvordan du åpner en excel dokument:

<?php
// starting excel 
$excel = new COM("excel.application") or die("Unable to instanciate excel"); 
print "Loaded excel, version {$excel->Version}\n"; 

//bring it to front 
#$excel->Visible = 1;//NOT
//dont want alerts ... run silent 
$excel->DisplayAlerts = 0; 

//open  document 
$excel->Workbooks->Open("C:\\mydir\\myfile.xls"); 

// Her må du gjøre endringene

//closing excel 
$excel->Quit(); 

//free the object 
$excel->Release(); 
$excel = null; 
?> 

 

Håper det hjelper deg litt, søk på google så finner du det meste.

Lenke til kommentar

Det jeg har kommet frem til er at jeg skal bruke PEAR::Spreadsheet_Excel_Writer da jeg får til det jeg trenger ved hjelp av dette. Jeg for lagt til border og lignende, selv om det blir litt mer tungvindt enn jeg håpet på i starten. Men har et lite spørsmål, er det mulig å slå sammen celler ved hjelp av PEAR?? og hvordan kan jeg få det til slik at når man trykker på en link laster man ned excel-filen i stedet for å vise den i browseren??

 

takk for hjelp sålangt

Lenke til kommentar

Misforsto litt :)

Jeg skal gi brukeren en oversikt over personer med diverse info. Denne infoen skal hentes ut ifra en MySQL database.

Det jeg tenkte i starten var å lage et excel-dokument som skulle være en slags mal med tanke på formateringer som border og lignende.. Det jeg tenkte var å hente frem denne for så å skrive inn infoen. Men med PEAR får jeg til å formatere celler som jeg vil, så droppet tanken om å lage en mal.

 

Btw, takk for linken :)

Lenke til kommentar

Beste måten få informasjon inn i Excel fra php/mysql er Eksterne data i Excel.

 

Det du gjør er at du får PHP til å lage normale tables fra mysql, som strukturerer dataene, og får dette presentert (alene) på en side, deretter går du i excel og importer eksterne data, dermed kan du velge dataområder (table) på en url.

 

Dette er iallefall en løsning som funket for en kunde jeg hadde.

 

Det de kan gjøre er enten å hente ned excelfilen fra en side, eller bare trykke oppdater i Excel-dokumentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...