ilpostino Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg har fått endel deler til overs og har kommet på idéen å lage en HTPC. Jeg er ikke helt sikker på om jeg kommer til å bruke Windows xp media center eller Windows Vista. (Xp media senter er sikkert mindte trøblete, iallefall i begynnelsen). Spørsmålet er kort og godt om dette holder. Maskinen skal kobles opp til en W2k som fungerer som en fildelingsmaskin på nettverket. * Jeg regner med jeg kommer til å kjøpe dette kabinettet. Jeg har følgende deler som jeg har tenkt til å bruke: * MSI PT8 hovedkort * 512 MB PC3200 RAM (dette regner jeg med at jeg kommer til å oppgradere til minst 1 GB). * Intel Celeron 2.67 GHZ prosessor * Maxtor Diamand 200 GB SATA harddisk * Fortron 400W strømforsyning * Logitech trådløs mus/tastatur * Hvilent skjermkort jeg skal ha er jeg ikke helt sikker på enda men det er et helt standard med Tv-ut. * Når det gjelder TV-kort skal jeg ha et PCTV tvkort med mulighet for både radio og tv-signaler. Foreløbig er planen å bruke det interne lydkortet på hovedkortet. Hvor stor blir forskjellen hvis jeg bruker spdif eller optisk utgang til anlegget jeg skal koble maskinen opp til? I hvilken grad 2må" man ha fjernkontroll til en slik maskin? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 har vel gjort akkurat det samme jeg. htpc.... p4 1,6 ghz på 478 socket. ble modda til og være max stille, hadde en silenX vifte som lå og slang vanskelig og feste så kjøler/vifte vifte er festa med 10 kabelstrips men det funker, vifta kjøler systemet på 40% jeg bruker onboard video og audio foreløpig, kjører film av bra kvalitet på 42" plasma. det funker fint, men har ikke sjekka opp mot en skikkelig skjermkort. men måtte handle ny HDD, brukte en 40 gig før men det ble for mye støy, så kjøpte en 2,5" ide. var latterlig forskjell på lydnivå. hører den hvis jeg er oppe om natta når det er stille i huset og jeg har hodet i kabb. en htpc skal jo være stille, så psu en gammel seasonic jeg hadde liggende ble skrudd sund slik at den er åpen da kjøles den vifteløst. har den oppå kabb slik at varmen skal forsvinne har tengt på skjermkort har jeg sett litt rundt og har foreløpig endt opp med 7600gs eller x1600 hva skal du med fjærnkontroll? må bare si at dette er faktisk det artigste jeg har bygd noen sinne, reodor felgen hadde blitt stolt Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Jeg har noe det samme oppsettet du har satt opp der med deler, til meg hakker bildet visst jeg ser på sendinger der det er mye raske bevegelser. Hvordan jeg får løst det det vet jeg ikke, men driver å ser litt på det på dagene nå... tror jeg skal prøve meg med en litt raskere CPU. Ellers har jeg 1024mb minne. Uten at jeg tror at det betyr noe. Visst noen vet hva som er probleme mitt så må dere bare si ifra.. Tror ikke du trenger det kraftigste skjermkortet på en stue-pc med det kan hende jeg tar feil? Uansett lykke til med stue pcen, forandret tv livet mitt iallefall Endret 29. januar 2007 av vargaz Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Hvis du bruker Mediaplayeren i Windows holder det med ditt oppsett. 128 MB skjerkort holder lenge til vanlig HD film. Jeg bruker faktisk et Nvidia 6150 integrert skjermkort på min HTPC. Riktignok er det innstillt på 256 MB slik at jeg har ca 250 MB til bildebehandling og 750 MB til resten. Prosessoren er en AMD 2.4 og er totalt overkill til dette bruket. Laster du ned Mediaplayer Classic og mye film fra internett trengs det en del mer prosessorkraft. Mange av kodekene er tunge å fordøye for maskinen. Det som er viktig er å ha et raskt minne. Mengden er ikke vesentlig ( forutsatt at 512 MB er minimum) Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 I windows xp mce bruker man Media centeret som er lagt til i Windows XP mce... Iallefall visst man tenker å kjøre dette på tv'en og med en fjernkontroll... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Sørg for å få et DX9-skjermkort om du planelegger å bruke Windows MCE eller MediaPortal. Fjernkontroll er et "must" synes jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå