Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Flytte isdn-boksen

Anbefalte innlegg

Har bestilt "Gjør det selv ASDL", og lurer på om det er mulig å flytte den isdn-boksen som henger på veggen. Den boksen er nemlig i 1.etasje i huset, mens jeg ønsker å flytte pc'en opp til 2.etasje, (like ved et isdn-uttak). Får jeg flyttet denne boksen, slipper jeg jo da å ha ledninger fra 1.etasje opp til 2.etasje.

Jeg har nemlig prøvd å flytte isdn-boksen fra 1.etasje til 2.etasje, men da fungerer den ikke... Noen som kan hjelpe meg???

(hadde vært fint med et detaljert svar, er nemlig ingen ekspert på området...)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger vel litt av hvordan det er koblet opp..... Ved ISDN-boksen din, har du ett uttak, som ISDN boksen er koblet i?? Hvordan går kabelen opp til 2. Etg??? ISDN-Boksen må nemlig monteres ved første uttak i huset (Første kontakt etter inntaket på huset)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-01 11:11, skrev runel:

Det avhenger vel litt av hvordan det er koblet opp..... Ved ISDN-boksen din, har du ett uttak, som ISDN boksen er koblet i?? Hvordan går kabelen opp til 2. Etg??? ISDN-Boksen må nemlig monteres ved første uttak i huset (Første kontakt etter inntaket på huset)

Helt sikker? Når jeg hadde ISDN montør fra Telenor for flere år siden nå, pekte jeg bare "der" og så kom boksen opp! Og sannsynligheten for at dette er første uttat i huset er meget liten!

Dette er forresten et godt tema. En venn har nemlig ISDN boksen i 1. etg, men skal ha ADSL (Bluecom) i 2. etg. Hva er løsningen?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-01 11:25, skrev MaxCPU:

Dette er forresten et godt tema. En venn har nemlig ISDN boksen i 1. etg, men skal ha ADSL (Bluecom) i 2. etg. Hva er løsningen?

Det enkleste er jo og montere opp splitteren og ta datasignalet fra splitteren i et eget par, det er ofte et ledigt par man kan benytte, hvis ikke er jo det mye lettere og legge en slik kabel enn en hel CAT-5.

Lenke til kommentar

Det er det som er problemet... jeg har ikke lyst til å strekke flere kabler... hvis jeg skal bruke isdn-uttaket i 1.etasje, og så opp til 2. må jeg nemlig strekke en kabel tvers over gulvet, eller oppe i taket, fordi det er en åpen løsning (ingen dør eller vegg mellom isdn-uttaket, og pc'en...)

Lenke til kommentar

Slike løsninger som du skisserer her er vanskelig og gi et svar på over internet. Det avhenger av hvilken type kabel du har liggende fra før av og hvor mange par denne har. Det kommer også litt an på hvor det står kontakter/koblingsbokser fra før av osv..osv..

Men det er selvfølgelig ingen problemer med å flytte ISDN boksen dit du selv ønsker.

Det jeg selv ofte gjør hos kunder er at ISDN boksen + ADSL-splitteren monteres ved første stikkontakt/inntak også legger jeg en S-bus (ISDN-bus) derfra og dit kunden ønsker det. I tillegg legger jeg et par fra DSL-utgangen på splitteren og dit kunden ønsker og ha ADSL-modemet.

Det enkleste for deg er kanskje og ringe etter en telemontør for å få ordnet opplegget - det blir fort endel kluss (spesielt med ISDN bus'en) når folk skal gjøre dette selv. Spesielt når folk ikke helt vet hva det er de egentlig holder på med :smile:

Et helt nøytralt tips er Tel-Nett på tlf 22804800 :wink:

Lykke til! Mvh, Stian...

Lenke til kommentar

Hvis man skrur av uttakene rundt om i huset, er det en svart, blå, rød og en grønn ledning som går inn i selv "kontakten", isdn boksen er koblet til en slik, og til en med kun blå og rød, er det mulig å bare fjerne den grønne og svarte ledningen, og få isdn-boksen til å virke på det stedet???

Hvis noen skjønner hva jeg mener...? :smile:

Lenke til kommentar

Hvis man skrur av uttakene rundt om i huset, er det en svart, blå, rød og en grønn ledning som går inn i selv "kontakten", isdn boksen er koblet til en slik, og til en med kun blå og rød, er det mulig å bare fjerne den grønne og svarte ledningen, og få isdn-boksen til å virke på det stedet???

Hvis noen skjønner hva jeg mener...?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-01 15:23, skrev Mezzy:

Bla, bla, bla...

Du har tydeligvis peiling så kan jo prøve å spørre. For snart et år siden åpnet jeg en ISDN kontakt på veggen som aldri har vært i bruk. Denne er koblet selvfølgelig koblet til NT1. Jeg rev løs ledninger og alt og når jeg koblet det til igjen (hadde ikke noe annet verktøy så presset ledningene inn med skrutrekker) og siden det har den ikke fungert. :roll:

Visste forresten heller ikke at det faktisk går en del spenninger eller hva det er gjennom telefonledningene. Gnistet ganske godt når de kom borti hverandre der koblingen til NT1 er.. Har nemlig åpnet den og... Alt på grunn av fuckings Telenor som ikke har skjønt at kunder som tidligere har hatt ISDN montør istdenfor GDS har store problemer med å koble opp ADSL GDS fordi det er en RJ45 plugg som mangler... :mad: Prøvde alle muligheter for å komme meg fort på nett med ADSL, men til slutt måtte en kamerat komme med krympetangen..

Edit: Skrivefeil

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: MaxCPU på 2002-12-01 19:16 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: MaxCPU på 2002-12-01 19:16 ]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du har ISDN kan du ikke ha noe annet utstyr koblet før ISDN-boksen. Alt ISDN-utstyr må kobles på S-bussen(e) fra NT-1. Det finnes forøvrig flere modeller av NT-1, en som har 2 x S-buss (ISDN) ut, og en eldre som har 1 x S-buss og 2 x analog ut. Den "nye" har kun RJ-plugger, den "gamle" har trådpar inn koblet direkte på skruekoblinger på elektronikkortet. Dersom du skal flytte ISDN-boksen, trenger du minst 6 ledere til det punktet du skal flytte den. Du må koble trådparet (2 ledere) inn videre til punktet hvor du skal ha ISDN-boksen, og derfra trenger du 4 ledere for hver S-buss og ev. 2 leder for hver analoglinje. Og, helt riktig: Achtung!! Det ER spenning på telefonledningene!!

Når du får ADSL må du koble splitteren på trådparet før ISDN-boksen (sett på en RJ-45 på trådparet dersom du har "gammel" IDSN-boks), og fra splitteren trenges 2 ledere til ISDN-boks og 2 ledere til ADSL-modem. Før du begynner: Kjøp en RJ-crimptang og -kontakter, Krone-pressverktøy og kabler.

Det enkelste er egentlig å si opp ISDN og bytte ut ISDN-boksen med ADSL.....

Vær OBS på at ISDN-boksen ikke er din. Den er, som selve telefonlinjen, Telenors eiendom, og du bør lese abonnementsbetingelsene før du gjør noe her, for å unngå erstatningsansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...