Gå til innhold

skal ha ny skjerm.. men hvilken?

*Magnus*

Anbefalte innlegg

Hei..

etter mange mange år med denne skranglekassen, med syndromer, der at bilde hopper, og alt er gult, har jeg bestemt jeg for og gå i innkjøp av en ny en.. men har noen spørsmål..

driver og kikker litt på denne 24" widescreen skjermen..

er det noen som har noen erfaringer med den?

Hvordan blir det i spill som ikke har widescreen oppløsning.. (eller har alle det?) vil det bli slik som på en tv, der det kjøres en 4:3 film på 16:9 tv. at det blir kanter på sidene?

Og hvis dere ser på spesifikasjonene.. er denne værdt 10k ?

kom gjerne med synspunker om den..

-Takk

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en widescreen monitor er 16:10

spill som ikke stoetter Widescreen opploesninger vil bli dratt utover, med mindre skjermen din stoetter aa vise 4:3 (da faar du som sagt de sorte linjene paa siden)

syns det blir litt rart aa kjoepe en 24" til 10k naar du faar 22" til under halve prisen...

ellers ville jeg gaatt for stoerre, naermere 32"/42" naar du foerst vurderer aa bruke masse penger paa ny skjerm..

min samsung 225BW (22") er 2x A4 + 5-7cm....

eizo er jo proff skjermer da.. :ph34r: saa med mindre du er veldig noepen baa billedkvalitet, saa klarer du deg fint med en billigere... (f.eks. bilde behandling, filmproduskjon etc.. ting som krever at du har en meget god skjerm)

men naar HDCP kommer kan du ikke bruke skjermen, da den ikke stoetter det....

(alltid goey naar produsenter legger til krypteringer slik at man maa kjoepe nytt utstyr som stoetter det) :thumbdown:

saa hvis du vil ha en grei spille/film skjerm saa ville jeg sagt det holder med en billigere.. er du proff fotograf eller skal bruke den proffisjonelt ville jeg gaatt for en eizo e.l., men kanskje ikke denne... (p.g.a. hdcp)

Her er forresten en test av skjermen

Endret av Changis
Lenke til kommentar

Skjønner godt at trådstarter lurer på innkjøp av ny LCD. Jeg er i samme situasjon, og det er neimen ikke lett å velge seg ut en skjerm. Det virker som om alle skjermer har en eller annen ulempe. Så man må bare bestemme seg for hva man prioriterer og akseptere svakheter på andre områder.. HVOR ER DEN PERFEKTE SKJERMEN?? (innenfor rimelighetens grenser økonomisk, feks 10k).

Sorry dette var ikke mye hjelp til deg som startet tråden, jeg ville bare kaste meg på og klage min egen nød :hrm:

Lenke til kommentar

ikke nok med det, men skal du ha en proff/industri skjerm, loenner det seg kanskje aa kjoepe et profft/industri skjermkort i tillegg...

ellers kan kanskje slike skjermer bli litt overkill..

med mindre du er som broren min: "SKAL ha det dyreste og beste, har du bedre? daa maa jeg ha ENDA bedre!" :p

Lenke til kommentar

takker for svar..

hva er HDCP ? og når kommer den/det ?

dette er egentlig den eneste skjermen jeg finner som tilfredstiller mine krav. med tanke på oppløsning, ms, osv.. den "perfekte" i mine øyne..

så.. mest sannsynelig blir det den.. men er den BRA spillmessig?

Lenke til kommentar

den som har flest duppeditter naar man doer, VINNER! ;)

spill messig boer den jo vaere god da den har 6/8MS i responstid

men personlig mener jeg det blir Overkill aa kjoepe en proff 24" til 10K, naar du kan faa deg et 8800GTX og 2 22" istedet for ca samme prisen ;)

men det er min mening.

(broren min kjoepte en 46tommer fra sony bravia (toppmodellen til ca 40k) og det vi la merke til (noe jeg forsaavidt gjoer en del selv med min 22") er hvor utrolig daarlig Divx filmer og lignende (spesielt bilder/film med komprimering) ser ut.. dette fordi de fleste filmer ikke er stoerre en 720×480 (NTSC) or 720×576 (PAL)(opploesning til vanlig TV og DVD filmer). (hvis man da ser film i full HD strekkes jo bildet proposjonalt ut fra 480p til 1080p) saa en meget bra skjerm *kan* faa din favoritt serie etc til aa se vaerre ut :p

til ettertanke...

Lenke til kommentar

1920x1200 = 24", da tar du en titt på den sinnsvake enorme DELL tråden her på forumet :) De har tilbud i hytt og pine på skjermene sine.

Det med dårlig kvalitet av DivX har også veldig mye å si med kontrast. Har en projektor og et 84" bilde, som kjører 1280x720. En skulle tro komprimerte filmer så skikkelig "dass" ut, men takket være den relativt lave kontrasten, sett i forhold til hva f.eks. Sony WEGA 32" CRT TVet mitt presterer, så blir faktisk bildet meget behagelig. CRT skjermen er jo et absolutt monster på konrast.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Changis: Hvis du ikke forstår hvorfor kjøpe 24" isteden for 22" må du selv prøve en 24" og 2x20". Ingen tvil om hva vanlige brukere helst velger. Og 22" har lik oppløsning som 20", samme greia som 17" og 19" skjermer. Og divx er ikke bra kvalitet, og en god skjerm som sonyen vil bare vise dette enda tydligere på grunn av at den kan.

Så til saken: Kjøp deg en dell 24", disse er nå på tilbud. God skjerm, masse tilkobllinger osv, se dell.no. Skal du ha det mer ryddig på skrivebordet og bryr deg om design så kjøper du apple sin 23", samme oppløsninga som 24" til dell. Ellers så godt som like.

Endret av magnus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe fryktelig galt har skjedd med skjermen min...

satt og surfet på nettet, da plutselig skjermen ble blå i 0.5 sec, so ble alt svart..

jeg restartet, og da var alt fucket... farget overalt, og skjermen "flashet" fra "av" og "på" hele tiden.. hvert sekund.. hvis dere forstår hva jeg mener.. blinket hele tiden..

så satte jeg i min gammle VGA <-----> VGA + DVI adapter, og testet.. nå er fargene normal, men bildet blinker fremdeles... ca hver 5 sec... blinker mens jeg sitter her og skriver.. ANNOYING..

hva kan være galt? skjermen som har tatt kvelden allerede ?

edit: fargene er litt fucket , selv med denne kabeleen

edit2: koblet opp den gammle skjermen for og sjekke... bruker VGA <-----> VGA +dvi adapter på denne å. på grunn av at denne skjermen har ikke DVI inngang...

denne startet og blinke hver 5 sec og..... skjermkortet som er fucka eller ?

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar
hvis samtlige skjermer blinker og tøyser, så er det nok skjermkortet som har tatt seg ferie ja.. med mindre kablene er ødelagt (usansynelig)

8110032[/snapback]

byttet ut strømkabelen, med den gammle... (tror jeg da.. blandet de litt sammen på bordet.. så er ikke 100% sikker på hva jeg bruker :p) og FORELØPIG, så er skjermen bra... (den nye)

kanskje det var den som var årsaken.... håper det egentlig.. og håper bare at den ikke vil begynne og gjøre seg til igjen nå..

edit: på'n igjen.... blinker...

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...