NightWolfie Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Heisann! Lurer på hva dere andre der ute med Asus P5W DH Deluxe (den versjonen med 1.65 volt på hovedkortet) og E6600 har klart å overklokke. Jeg har i tillegg til dette en Thermaltake Big Typhoon cpu-kjøler. Jeg har satt fsb på 358mhz og multiplier er på 9, dette gir meg da 3222mhz. Vcore har jeg satt på 1.65 og på minnet har jeg satt 2.25 volt. Temperaturene jeg har i idle er 60C og i load 75C. (Litt høyt kanskje?) Alt er dog stabilt. Setter jeg ned på Vcore blir det knitringer i lyden på anlegget mitt (bruker interne lydkortet). Setter jeg enda høyere så blir det for varmt. Noen som kan fortelle meg hva de har satt sine innstillinger på med dette hovedkortet og cpu? Nightwolfie Lenke til kommentar
genesis Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Still ned VCore! Har et annet HK, men kjører 3555Mhz @ 1,42 Vcore - 38C idle (32C @ mainboard, og dårlig gooping) her er en del delt erfaring, rundt Core2Duo_ https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=599506&st=2480 Om du bare er ute etter hovedkort erfaring (hva NB talker) så er vel google og https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=302 bedre ? Angående " knitringer i lyden på anlegget mitt " så hadde jeg også dette, men bare i 3Dmark. Kanskje ikke helt knitre lyder heller, hørtes faktisk ut som "datalyder" som reflekterte "loaden" Er det konstant? Du bruker analoge tilkoblinger? Hvilket OS? prøvd annen lyddriver? Gi oss tilbakemelding! Endret 28. januar 2007 av genesis Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Når jeg stiller ned på Vcore blir det jo knitringer i lyden ut ifra høytalerne (men stabilt i load som f.eks 3dmark, spill etc.) Stiller jeg mer opp på FSB (370mhz+) så blir det også knitringer. Dette krever at jeg stiller opp Vcore som gjør at det blir altfor varmt, knitringen forsvinner da derimot... Hadde en gang et Fatal1ty FPS lydkort og da var det ikke knitringer på 370mhz+, men ustabilitet krevde at jeg måtte stille opp Vcore, som jo gjorde det mer stabilt men CoreTemp viste jo hele 70C i idle... :S Nightwolfie EDIT: OS er Windows XP, har dog ikke faktisk prøvd hvordan det er på Vista (har dette også innstallert), lydriverne på begge OS er Realtek High Definition Driver (alltid den siste). I BIOS kan jeg velge mellom Vista modus og XP modus når det gjelder lyden. Kan jo prøve dette... Endret 29. januar 2007 av NightWolfie Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Bumper denne her litt jeg... Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Kanskje det hjelper med spread spectrum, selv om det kanskje ikke er ideellt ved overklokking. Må nesten la noen litt mer erfarne innen feltet svare helt, men ideen er luftet Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Kanskje det hjelper med spread spectrum, selv om det kanskje ikke er ideellt ved overklokking.Må nesten la noen litt mer erfarne innen feltet svare helt, men ideen er luftet 7825420[/snapback] Spread Spectrum, hva er det? Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Hva er det spurte jeg ? Lenke til kommentar
genesis Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Spread_spectrum Ta en titt over hovedkortet og se om du ser noenting skadet / ødelagt, kan jo virke til at det er defekt. (?) Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Spread_spectrum Ta en titt over hovedkortet og se om du ser noenting skadet / ødelagt, kan jo virke til at det er defekt. (?) 7829293[/snapback] Kan hende jeg går for innkjøp av nytt hovedkort. I så fall venter jeg til PCIe 2.0, DDR3 støtte og 1333 fsb kommer. Skulle vel komme i løpet av 2 kvartal. EDIT: 2 kvartal Endret 31. januar 2007 av NightWolfie Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Har selv dette hket og samme cpuen. 1.65 er alt for mye volt for cpuen i lengden om du ikke har skikkelig god vannkjøling eller helst fase. Alt over 1.55v er for mye for luft. Dette med knitring på onboard lydkort er en velkjent sak. Disse er ofte dårlig skjermet og man får lett interferens fra vifter, hardisker etc. Overklokker man mye disabler man helst onboard lydkortet og setter i et pci kort. Jeg bruker personlig et xfi kort, og før dette brukte jeg et audigy. Får ingen knitring på dette. Om du vil unngå knitring kan du også prøve digital utgangen på kortet. For øvrig så kjører jeg over 400 fsb på dette hket. Husk å lås av pcie og pci frekvensene også. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Har selv dette hket og samme cpuen. 1.65 er alt for mye volt for cpuen i lengden om du ikke har skikkelig god vannkjøling eller helst fase. Alt over 1.55v er for mye for luft. Dette med knitring på onboard lydkort er en velkjent sak. Disse er ofte dårlig skjermet og man får lett interferens fra vifter, hardisker etc. Overklokker man mye disabler man helst onboard lydkortet og setter i et pci kort. Jeg bruker personlig et xfi kort, og før dette brukte jeg et audigy. Får ingen knitring på dette. Om du vil unngå knitring kan du også prøve digital utgangen på kortet. For øvrig så kjører jeg over 400 fsb på dette hket. Husk å lås av pcie og pci frekvensene også. 7839360[/snapback] Jeg bruker den digitale utgangen på lydkortet. Hvilket lydkort bør jeg gå til anskaffelse av hvis jeg krever Dolby Digital 5.1 og optisk utgang? Kobler den til et Logitech z-5500 anlegg. Prøvde et x-fi Fatal1ty fps kort for litt siden og det hadde kun 2.1 på digital utgang... EDIT: Kan du fortelle meg hva slags innstillinger du har i BIOS? Kunne godt tenke meg å få den opp til 400fsb selv. Endret 31. januar 2007 av NightWolfie Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg har også samme hk og cpu. Jeg klarer [email protected] stabilt med grei temp(luftkjøling ~60 grader load) Maks jeg har vært oppe i var 3.8Ghz, lenger ville ikke minnet gå. Dette var dog med kald luft utenfra (ca 5 minusgrader i lufta~21 grader idle [email protected]) Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Jeg har også samme hk og cpu. Jeg klarer [email protected] stabilt med grei temp(luftkjøling ~60 grader load) Maks jeg har vært oppe i var 3.8Ghz, lenger ville ikke minnet gå. Dette var dog med kald luft utenfra (ca 5 minusgrader i lufta~21 grader idle [email protected]) 7843404[/snapback] Hva slags innstillinger har du i BIOS? EDIT: og evt lydkort? Endret 31. januar 2007 av NightWolfie Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hva slags innstillinger har du i BIOS? EDIT: og evt lydkort? 7843553[/snapback] Jeg har nå på 3.4Ghz FSB@378, [email protected] [email protected] Lydkortet jeg har er X-fi xtrememusic Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Hva slags innstillinger har du i BIOS? EDIT: og evt lydkort? 7843553[/snapback] Jeg har nå på 3.4Ghz FSB@378, [email protected] [email protected] Lydkortet jeg har er X-fi xtrememusic 7843680[/snapback] Saken er at jeg kan kjøre systemet stabilt på 1.50 Vcore og faktisk litt lavere, helt stabilt. Problemet er at den helvettes knitringen kommer opp. Saken er avgjort, jeg skaffer meg X-Fi Xtrememusic, eller skal jeg vente på Creatives Pcie x1 lydkort? Er det noe vits? Takker for behjelpelig svar, Nightwolfie EDIT: Hvilken revisjon av hovedkortet har du? Jeg har den med 1.65 volt på MCH, de nyere har 1.85 volt på MCH. Endret 31. januar 2007 av NightWolfie Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Jeg har den revisjonen som har 1.65V på NB. Med 1.5V bør det ikke være noe problem å kjøre på [email protected] Når jeg testet på 3.6Ghz hadde jeg NB på 1.65V Endret 1. februar 2007 av _sindre_ Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Jeg har den revisjonen som har 1.65V på NB. Med 1.5V bør det ikke være noe problem å kjøre på [email protected] Når jeg testet på 3.6Ghz hadde jeg NB på 1.65V 7846035[/snapback] Ok, ossen minne har du og hvilke timings kjører du på? Eller er dette irrelevant? EDIT: Nå har jeg hatt den en stund på 1.65v på Cpuen, kanskje maks 2 måneder. Hvis jeg ikke tar feil så mener jeg at jeg så at en på forumet her skrev at Cpuen vender seg til så høy Vcore over tid, så det å stille den ned igjen vil funke dårlig. Er dette BS eller har han et poeng? Endret 1. februar 2007 av NightWolfie Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Ok, ossen minne har du og hvilke timings kjører du på? Eller er dette irrelevant? EDIT: Nå har jeg hatt den en stund på 1.65v på Cpuen, kanskje maks 2 måneder. Hvis jeg ikke tar feil så mener jeg at jeg så at en på forumet her skrev at Cpuen vender seg til så høy Vcore over tid, så det å stille den ned igjen vil funke dårlig. Er dette BS eller har han et poeng? 7846696[/snapback] Minnet er noe for seg selv, jeg har ganske dårligere minne enn deg, men er pcen ustabil kan du prøve å øke volten litt på minnet, dette kan du ta opp i en egen tråd. Det du sier angående cpu-volten er jeg ikke sikker på om stemmer, men jeg suns det høres merkelig ut om det skulle være slik.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå