Gå til innhold

Trenger litt hjelp før jeg kjøper dette

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har satt sammen disse komponentene som jeg skal sette inn i mitt gamle Chiftec kabinett, og trenger kommentarer til valgene mine. Er det vits i å bruke mer penger på et GTX grafikkort istedenfor et GTS grafikkort?

Burde jeg altså tatt andre valg, og hvorfor? Jeg bruker PCen til video- og bilderedigering og litt gaming (i tillegg til mange andre og mindre krevende ting selvfølgelig).

Jeg kan heller ingenting om PSUer og kjøling, og trenger derfor tips om hva jeg burde kjøpe til dette oppsettet. Prisen for PSU bør ligge under 1000-lappen, og jeg har to vifter fra før i kabinettet.

Håper på god hjelp!

Endret av Peivind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Var litt treg der...beklager dette. Dere skal nå kunne se handlevognen.

De tilbakemeldingene jeg har størst behov for er angående kjøling. Hvordan kjøler jeg best dette oppsettet. Holder det med å installere vanlige vifter i kabinettet mitt?

Håper på god hjelp.

Lenke til kommentar

Oppsettet ser egentlig helt OK ut, kanskje du kan spare på å kjøpe en E6400 istedet for E6600?

Har du planer om overklokking?

Om ikke så kan du lett finne et billigere hovedkort og minne.

Om du kun spiller litt iblant så er egentlig selv 8800GTS overkill, men kjekt med DX10.

PSU merkene jeg vil anbefale deg å sjekke nøye om du vil ha kraft OG stillhet er Mist, Tagan (versj m 80mm vifter), Seasonic og Corsair..

Nå er jeg ikke sikker på hvordan det er med bilderedigering men Raptor er ihvertfall i spill-sammenheng oppskrytt og overpriset, det er kun loading som blir raskere.

Lenke til kommentar

Flott. Tusen takk for innspillene.

Nei, jeg har ikke planer om å overklokke, men det kan være greit å ha muligheten. Jeg har aldri drevet med det før, man kanskje jeg kan begynne med det nå?

Men har du konkrete eksempler på minne/hovedkort? Jeg er jo ute etter at PCen skal vare lengst mulig framover i tid...så det er også greit å ha spesifikasjonene på plass. E6600 har jo dobbelt så bra cache og er jo litt raskere...men er det verdt prisen?

Men hva med kjøling? Noen som vet noe om dette? Holder det med fire vifter i kabinettet?

Lenke til kommentar

En E6600 er ikke verdt prisen etter min mening, E6400 gir mer ytelse per KR. Spesielt om du kommer til å overklokke etterhvert.

Spesifikasjoner på hovedkortet har mest å si når det gjelder klokking.

Kjøper du f.eks et billigere med P965 chipset så er det vanligvis like mye fremtidsrettet.

Samme gjelder egentlig minne, du trenger ikke dyrt før du skal overklokke, under vanlig bruk så vil mengde uansett bety mer enn både timings og MHz (du kan klokke med billig minne også, det krever bare mer bruk av multiplier).

4stk vifter holder i massevis..

Lenke til kommentar

Skal ha minst 2 Gb minne. Har du noe billigere og gode forslag til alternativer da? Gjerne vær konkret og legg til link eller noe :) Hovedkortet er ikke så mye å spare på, så tror jeg beholder det jeg har.

Merker jeg ble litt mer usikker i forhold til prosessoren.

Noen andre som har synspunkter på om det holder med 4 vifter i kabinettet?

Endret av Peivind
Lenke til kommentar

Som du ser her så er det en del å spare på minne.

Også hovedkort er det litt å spare, har f.eks bygd 2 maskiner nylig med ECS P965T-A som er et kjempekort for prisen.

Har holdt med 2stk vifter på 80mm på mange maskiner jeg har bygd tidligere, og da er det snakk om blant annet Pentium 4 og 6800GT som begge deler er kjent for å være ganske varmt, så vifter trenger du ikke å bekymre deg for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...