Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Mercedes (ca 2003mod) noe å satse på?Problemer?

John-B

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe ny bil i prisklassen rundt 250 000, og har Mercedes som favoritten.

Men jeg lurer på hvordan Mercedes er i forhold til andre produsenter med tanke på feil og slikt? Har hørt at de ikke akkurat er feilfri...

Har noen flere spørsmål:

1. Hva er forskjell på C og E-klassen?

2. Betyr tallet etter bokstaven motorstørrelse (C180 = 1,8l?)

3. Hva er "avantgarde"?

4. Hva er "Elegance" nøyaktig (er det motsetning til "Classic" - i så fall hvilke forskjeller?)

5. Er det noen viktige endringer som har skjedd mellom 2002-2005 modellene?

Noen som kan komme med en anbefaling av modell basert på følgende:

- Luksus rager mye høyere enn motorkraft

- Diesel/bensin spiller ingen rolle - men vet egentlig ikke så veldig mye om fordeler/ulemper.

Har siklet på en SLK, og ser jeg får ca 2001-modell til under 300 000. Er SLK en dum investering? Ble disse modellene solgt ny i Norge eller er det bare import-biler?

På forhånd takk for inspill!

Endret av _named_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C- og E-klassene veit jeg ikke så mye om, men forskjellene på Avantgarde og Elegance er vel muligens utsyrsnivået.

Men det jeg kan si litt mer om, er SLK. Kjøpte meg en SLK 200 Kompressor i sommer, og er veldig godt fornøyd med den. Veldig ålreit å kjøre. Passe stiv i understell, men ikke mer enn at komforten er ivaretatt. Passe sterk motor, 163 hk, og kompressoren gjør jo at den drar bra fra lavt turtall. Mulig jeg får¨'n chippa til sommer'n....og får økt til ca 200 hk.

Om det er en lur, eller dum investering veit jeg nok ikke. En bil er vel sjelden en god investering uansett, men mange mener at SLK'n kommer til å bli en klassiker med tiden. Ettersom det jeg var ute etter; en 2-seters cab, så vil jeg påstå at det er et bra valg. Ståltaket gjør det jo til en ok vinterbil også.

SLK har alltid vært solgt nye i Norge, helt siden den kom i 1997. Selges fortsatt ny her og. En ny SLK 200 kompressor koster vel ca 475 000. Har jo også blitt en populær import-bil, noe som har vært med på å skru ned prisene, ihvertfall på bruktbiler. Bilen jeg kjøpte var importet fra Tyskland (via forhandler i Norge). Kosta meg 275 000, men så hadde den bare gått 40 000 km også da (sjekket det hos BOS).

En ting du bør tenke på ved import, er at du mest sannsynlig ikke får med oppvarming av seter. Ikke sikker på om denne kommer med det i Norge heller, men import-biler har det ihvertfall ikke. Men det er et veldig bra varmeapparat, så det skulle vel gå greit.

En annen ting jeg vil anbefale er kompressor. Det koster såpass lite ekstra, men gir så mye ekstra motorkraft. Har også prøvd SLK uten kompressor, og det er stor forskjell.

Men for å få litt mer info om andre Mercedes-modeller, så sjekk forumet på MerceFreaken. Der er det mange entusiaster som kan "alt" om dette merket.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

E-klasse er MYE mer komfortable å kjøre enn C-klasse!

Riktignok ikke med stiveste innstilling på luftfjæringen og 19-tommere, men sånn ellers. :)

Størreslen, utseende, prisen og generelt utstyrsnivået er vel de andre store forskjellene.

2: Jepp. :) E200K Kompressormata 2-liter, C220CDI 2.2-liters diesel. :)

3 & 4: Avantgarde, Elegance og Classic er utstyrsnivået på bilen, her i synkende rekkefølge.

5: Det er jeg faktisk ikke så sikker på. Men du burde passe på elektronikkproblemer på E-klassen i det tidsrommet. Pappa hadde en del problemer med sin '03 320CDI når det kom til elektronikken. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...