bamsefar Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Hei, Har nå havnet i en ganske kjip situasjon. Fikk igår tilbake et nytt POV4200Xp etter at det gamle tok kvelden for en eller annen grunn. Fløy bokstavelig talt hjem å hev ut gf2 kortet som jeg brukte som erstatning i mellomtiden. Fulgte "boken" når jeg satt inn kortet og var veldig forsiktig. Men, når jeg fyrer opp maskina så får ikke skjermen signal og jeg får error code 7F på hk'et. Forklaringen i manualen viser til en situasjon jeg ikke er i så den gir ingen hjelp. Har tatt fra hverandre pc'en 20 gang minst i håp om at det er en skrue som ligger å ødelegger men, akk nei! Har seff prøvd å resette cmos men det virker ikke! Det som er så rart er det at begge grafikkortene virker i en server jeg har stående men, ikke i min! Maskina virket i går og har ikke blitt flyttet på. Maskina booter og alt skrus på men, jeg får inget signal på skjermen. Beskrivelsen av post code 7F er: Switch back to text mode if full screen logo is supported. - If errors occur, report errors & wait for keys - If no errors occur or F1 key is pressed to continue: clear EPA or customization logo Har ikke hatt muligheten å teste noen av komponentene (hk,cpu,ram) på en annen maskin ennå (serveren er en gammal p3 med rd-ram) så jeg kan ikke utelokke noe som helst men, jeg har en mistanke om at det er hk'et som er synderen. Hvis noen har en løsning på dette problemet så hadde jeg blitt utrolig gla! Se signatur for andre specs. Mvh, bamsefar _________________ Pentium 4 2,00GHz @ 3,00GHz "BOXED" Abit IT7-MAX2 XMS 3200 @ litt for lite POV 4200XP @ dødt som bare d! :sad: WD 80GB SE Creative Labs Audigy -"- Inspire 5300 Chieftec Dragon Fulltower blue 3Dmark 2001 SE: 14234 [ Denne Melding var redigert av: bamsefar på 2002-11-30 21:13 ] Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Er det ingen som kan hjelpe meg? Dette ender vell opp i ei dyr løsning så hvis noen hadde hatt et godt råd eller to for å unngå det så hadde det vært flott! :smile: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Quote: bamsefar skrev (2002-11-30 23:57):Er det ingen som kan hjelpe meg?Dette ender vell opp i ei dyr løsning så hvis noen hadde hatt et godt råd eller to for å unngå det så hadde det vært flott! :smile: Har du sette etter at kortet er nedi agp slotten? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Hadde jeg presset hardere så hadde kortet fløgge igjennom huse å inn i naboens pc! Det er det som er så rart! Kortet sitter hvor det skal sitte.. Hvis jeg tar ut kortet å starter så skjønnern at det kortet ikke er der men, samtidig så "skjønnern" ikke at kortet er der når det er det! Du skjønner"? Plager meg ekstremt da jeg har tenkt på absolutt alt som virker fornuftig og ingenting virker. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Stemmer det som står at du har overklokket pc'en din. Om det stemmer prøv med å klokke ned til standar hastighet. Har du prøvd med en bios oppdatering? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Jeg skjønner at jeg ikke har utdypet problemet mitt når du stiller de spørsmålene dine. Problemet er at jeg ikke får ett eneste bilde på skjermen..! Derfor er det umulig å gå i bios og oppdatere bios(har nyeste version uansett) Maskinen booter, kjører diagonsesjekker osv. og stopper på post code 7F! Maskinen virket 100% på fredag.. Har kjørt den stabilt i en måned uten et problem med ok temp på 42 idle / 50-55 full load (burn in i sisoft sandra) uten en crash.. Synes det er utrolig rart at den nå bare står.. Det er ikke et brennmerke, en ripe eller ødelagte kretsbaner på noen komponenter og strømforsyningen er byttet fra orginal chieftec 340 til Enermax 431W. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Får du pc'en igang med det andre skjermkortet ditt (gf2)Det som eg tenker på om du fjernet den gammle drivereren til gf2 kortet før du satte inn det nye? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Ikke et grafikkort virker på den nye pc'en men de virker på serveren! Selvom de gamle driverne lå inne på maskinen så ville den jo ha startet! Takker for hjelp forresten! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Quote: bamsefar skrev (2002-12-01 14:11):Ikke et grafikkort virker på den nye pc'en men de virker på serveren!Selvom de gamle driverne lå inne på maskinen så ville den jo ha startet!Takker for hjelp forresten! Det virker som om du har en forhøy oppløsning på skjermen din. Du klarer å starte pc'en opp. Kommer du inn i bios'en? Ser du ikke noe på skjermen under post test av cpu antall ram osv. Har du foresten kontrollert at kabelen til skjermen er satt riktig i. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Har IT7-MAX, hmm..prøv å klokke alle komponenter i kasse ned til standardsettings..Det er det eneste jeg kommer på nå :smile: Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Jeg takker stort for at dere bryr dere men, dessverre så er ikke noe av det dere har fortalt til stor hjelp.. Problemet ligger ikke i skjermen,kabelen, eller i grafikkortet.. Det ligger i hovedkortet.. Å klokke ned kan jeg ikke fordi maskinen "starter" ikke som den skal.. Ahpadt, du som har IT7-Max skjønner hva jeg snakker om nå: Helt nede på hk'et er det et lcd display som viser igjennom alle post kodene som hk'et kjører, ikke sant! Den begynner på FF (boot atempt) og kjører oppover til den kommer til 75 så 7F og til slutt FF igjen som viser at alt er i orden. Problemet mitt er at den stopper på 7F og står å snurrer der i all evighet. Vanlighvis så ville bildet på skjermen kommet når cpu og ram blir sjekket men, bildet kommer ikke da og ikke senere heller. Uten en korrekt oppstart, ingen bios Uten bios, ingen nedklokking osv.. CMOS er resettet 1000 ganger nå og det er ingen forbedring. Har byttet bios batteri men det hjelper heller ikke.. Ser ut til at dette blir dyrt! :sad: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Har du foresten testet problem pc'en på en annen skjerm. Prøv å ta ut alle kortene som du ikke må ha for å få liv i kassen din, Har du flere ram brikker tar du ut den ene. Har faktisk sett det problemet ditt før, Men husker ikke hva vedkommende gjorde for å få gang i boxsen. Noen har hatt for høy oppløsning som var problemet hos dem. Kanskje en defekt cpu? Hvem vet. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Har bare en 512mb brikke a Corsair 3200 XMS cas 2.. Oppløsningen kjøres på 1024x768, uansett så brukes jo ikke denne oppløsningen under oppstart og i post.. Skjermen er det ingen ting galt med. Har testet andre skjermer pluss tv'n på maskinen og inget bilde.. Er sikker på at problemet ikke ligger der fordi en pc vil jo starte uansett om du har en skjerm koblet til eller ikke. Har faktisk opplevd dette før og da var det cpu'en som på en eller annen måte hadde "klistret" seg til boxed ribba!? Skjønte det ikke selv men, Artic Silver goopen hadde fungert som klister og rivd cpuen ut av socketen. Den gangen renset jeg alt, la på ny goop (som ikke klistret) og alt var i orden. Denne gangen er det ikke dette som er problemet. Cpu'en "klistrer" seg ikke til ribba, alt er på plass, ingen skruer skaper kortslutninger og det er minst 4 måneder siden sist tordenvær! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Hææ du sa jo at hk funket med g2 kortet så hvorfor kan du ikke kjøre tilbake med g2 kortet og klokke ned igjen??? Har falt av lasset, sorry... Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Ja det er helt riktig det FUNKET med gf2 kortet. Kvelden før jeg fikk det nye gf4 kortet i posten så var alt i orden. Jeg tenkte ikke på å sjekke om pc'en virka før jeg putta i gf4 kortet, det skulle jeg ha gjort men pytt. Når jeg putta gf4 kortet inn i pc'en å startet så kom denne feilen som jeg har prøvd best mulig å forklare. Da trodde jeg seff at jeg hadde fått det gamle gf4 kortet mitt (som konka) tilbake og at det var feil på det. Puttet så inn det gamle gf2 kortet inn igjen og da kom akkurat den samme feilen som med gf4 kortet. Skjønte ikke bæra og sprang ned til serveren min og prøvde begge kortene der. De virket som bare det. Forstår du nå? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Når du legger deg i kveld tar du ut bios batteriet så lar du det være ut til du kommer hjem fra jobb/skole. Ta ut stikk kontakten og ikke sett den i igjen. Bare noe eg vil du skal prøve ut. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Jeg trodde det holdt å ha det ute i en time? Skal prøve det. Takk Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Quote: bamsefar skrev (2002-12-01 21:11):Jeg trodde det holdt å ha det ute i en time?Skal prøve det.Takk I utgangspuktet holder det med ca 10min? Er bare for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
l1th1um_ Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Du har klokket CPU`n din fra 2Ghz - 3Ghz?! Det vil vel si at FSB er faretruende høy? Når du skrur opp FSB, da blir samtidig PnP-enheter på hk også skrudd opp. Tipper at AGP-porten din ikke har tålt dette, og at den er ødelagt. Men hva vet vel jeg..?! :smile: Lenke til kommentar
soundwall Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Har du noen vifter koblet til dette hovedkortet? I så fall koble ut alle bortsett fra cpu vifte. Dette er et kjent problem med abit kort. - s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå