Gå til innhold

Journalist-, Lege- og Juss-studie,Hva trenger jeg?

MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du skal henge i uansett hvilken du sikter deg inn på, men det er så vidt jeg vet bare medisin som krever spesialkompetanse; matte og fysikk i andre klasse og kjemi i tredje.

7820590[/snapback]

Jeg henger i, og får toppkarakterer. Det er fagene som er problemet.

3mx jeg trenger da? 3bi? 2/3fy?

Lenke til kommentar

Kan svare deg på to av de yrkene du lurer på:

På Universitetet i Oslo kan har vi juss og medisin.

Juss krever kun Generel Studiekompetanse, og hadde følgende snitt i 2006 (Primærvitnemål):

Start høsten 2006: 55,1

Start våren 2007: 52,2

Medisin har spesielle krav i tillegg til generel studiekompetanse. Der krever vi også 2MX/3MZ + 2FY + 3KJ. Medisin hadde på UiO følgende snitt:

Start høsten 2006: 64,5

Start våren 2007: 62,5

Lenke til kommentar
Kan svare deg på to av de yrkene du lurer på:

På Universitetet i Oslo kan har vi juss og medisin.

Juss krever kun Generel Studiekompetanse, og hadde følgende snitt i 2006 (Primærvitnemål):

Start høsten 2006: 55,1

Start våren 2007: 52,2

Medisin har spesielle krav i tillegg til generel studiekompetanse. Der krever vi også 2MX/3MZ + 2FY + 3KJ. Medisin hadde på UiO følgende snitt:

Start høsten 2006: 64,5

Start våren 2007: 62,5

7837362[/snapback]

"Satan". Må begynne å høste studiepoeng.

Lenke til kommentar
Får du toppkarakter i alle fag på VGS har du et snitt på 6, dvs 60 studiepoeng. Har du tatt alle ekstrafagene som 2FY, 3KJ og alt det der får du og 0.5 poeg for hver av de (inntil en grense)

7837478[/snapback]

Feil.

2KJ/2MX/2BI/2FY gir 0.5 poeng hver, mens tredjeklassevariantene av de samme fagene gir 1 poeng hver.

Lenke til kommentar
Får du toppkarakter i alle fag på VGS har du et snitt på 6, dvs 60 studiepoeng. Har du tatt alle ekstrafagene som 2FY, 3KJ og alt det der får du og 0.5 poeg for hver av de (inntil en grense)

7837478[/snapback]

Feil.

2KJ/2MX/2BI/2FY gir 0.5 poeng hver, mens tredjeklassevariantene av de samme fagene gir 1 poeng hver.

7837905[/snapback]

Realfagspoengene etter kunskapsløftet er enda ikke fastslått, og de er jo de som er relevante for trådstarter.

Lenke til kommentar
Det kommer en forskrift som skal være gjeldende fra og med opptaket til studieåret 2009/2010. Her *vil* det bli endringer. Det er blant annet foreslått fjerning av fordypningspoeng, reduksjon av realfagspoeng og andre tilleggspoeng.

7845791[/snapback]

Fordypningspoengene er allerede bekreftet fjernet, hvertfall det jeg fikk beskjed om.

Realfagspoengene blir også sansynligvis betraktelig lavere.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jobb på hardt på skolen og ta deg et år i militæret like etter. Søk deg til en daff tjeneste og ta fordypningsfag. Du får 3 poeng for gjennomført verneplikt, 2 alderspoeng og evt. 2 fordypningspoeng om du tar opp fag. Det er 7 poeng. Har du realfag på vgs har du ytterligere 7 poeng (elns) og får du greit nok snitt, er saken biff.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men du må passe på primærvitnemål og sekundærvitnemål kravene på de forskjjellige linjene.

7864465[/snapback]

Primær og ordinær, ja.

Lenke til kommentar

Tok 2bi i fjor, i år tar jeg 2rl, 2en og 2mx....Neste år tar jeg mest sannsynlig 3bi, 3en og 3rl....Har enda ikke 2fy og 2-3kj da.

Men utifra de fagene jeg har nå får jeg 7.5 poeng. Får jeg mest sannsynlig mye mindre til neste år?

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...