Gå til innhold

Både skjerm- og hovedkort fungerer, men ik sammen!


amundsf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått et litt rart problem med skjermkortet.

 

Har hatt dette skjermkortet: Gainward GeForce 6800 128MB.

 

Pga. at det er stort, og jeg nå trenger plass til en ekstra PCI-port kjøpte jeg dette (for å bytte ut 6800 kortet): Gainward GeForce 7600GS 256MB.

 

I en annen PC (server) har jeg dette kortet: Gainward GeForce FX5200 128MB.

 

EDIT: Hvis noen lurer så er dette hovedkortet i min PC: MSI 875P NEO-PFISR Hovedkort S478/800mhz I875P

 

Og hovedkort i serveren er: MSI 648F NEO-L Hovedkort S478/800mhz SIS648FX

 

Ved referering til bare "kort" nedenfor skal det være utelukende skjermkort som menes.

 

6800 kortet har altså sittet i PCen som jeg nå skulle bytte kort i. PCen står hjemme hos mine foreldre, og hele PCen (inkl. skjermkort naturlignok) fungerte når jeg reiste herfra for ca. 3 uker siden.

 

Kom tilbake hit rett før helga, og hadde da altså bestilt nytt kort. Jeg gikk igang med å bytte, uten å forsøke å starte opp PCen først... Det kom imidlertid ikke noe bilde. Prøvde så å bytte tilbake til det gamle kortet - fortsatt svart skjerm.

 

Tok så en titt på en sånn status bracket som fulgte med hovedkortet. Det forteller:

Initializing Video Interface

- This will start detecting CPU clock, checking type of video

onboard. Then, detect and initialize the video adapter.

 

Altså kan man vel konkludere med at det er i forbindelse med skjermkort problemet befinner seg. Enten "skjermkort del" på hk, eller skjermkortet selv. Spesielt etter feilsøkingen min nedenfor er vel den konklusjonen ganske sannsynlig?

 

 

For nå begynner det artige:

Fant ut at jeg da fikk teste begge disse to skjermkortene på serveren jeg har stående... Der fungerte begge to (i tillegg til serverskjermkortet selvsagt)!

 

Antok da at det var skjermkortet på PCen min som var problemet. Men tenkte at jeg fikk jo teste med skjermkortet til serveren på PCen min. Og det fungerte jaggu!

 

Fikk da et lite håp om at kanskje kunne de to skjermkortene mine også fungere etter dette. At PCen bare trengte et puff for å komme igang igjen :ermm: Men selvsagt ikke. Fortsatt svart skjerm og bracketten forteller det samme...

 

Forskjellen på de tre kortene er jo at mine to trenger ekstra strøm, det gjør ikke serverkortet. Tok derfor ut alt annet som trenger strøm i PCen (HDD/ vifter/ CD/DVD-ROM etc.), og lot kun skjermkortet stå igjen (pluss CPU og andre slike ting selvsagt). Men fungerer det? NEI!

 

Og ja, strømforsyningen fungerer - disker etc. starter opp når de er tilkoblet.

 

 

Så: Noen som har noe å bidra med?

 

 

Kunne selvsagt bare bytta om kortene, men vil helst ikke gjøre det... Kan selvsagt gjøre det for en kort periode, men ikke på lang sikt... Og problemet er da at jeg nå blir borte en måned. Så burde helst ha funnet ut av det - i tilfelle noe skulle være returnert... Best å gjøre det så fort problemet oppstår.

 

Håper noen kan komme med noen tips her i alle fall! :thumbup:

 

(Og gjerne allerede i kveld - reiser som sagt til hybelen i morgen. Mottar gjerne hjelp etter det og - men i kveld hadde vært genialt).

 

- Amund

 

EDIT: Eneste jeg kan komme på nå av årsaker jeg kan navngi må være at strømforsyningen min er deffekt. Leverer nok strøm til å drive HDD etc., men ikke nok når kommer til skjermkort. Men da har den jo tatt kvelden ganske nylig i så fall... Ettersom den sist gang den var skrudd på fungerte med 6800 kortet.

 

Noen som har noe annet å komme med?

 

EDIT 2: Kan ellers nevne at ikke viftene starter engang på både 6800 og 7600 kortene. Kan jo kanskje tyde på strøm?

 

EDIT 3: Strømforsyningen er av denne typen: bZerk. Kan ikke garantere helt lik (kjøpte den ikke i går...), men skal være ganske så korrekt versjon.

 

EDIT 4: Har nå testet med strømforsyningen fra serveren, og det er fortsatt ingen reaksjon når jeg bruker 6800 eller 7600 kortet. Så det er altså ikke strøm direkte fra strømforsyningen som er problemet. Da kortene jo fungerer når jeg kobler de opp på serveren. Altså med samme strømforsyning som jeg nå har testet på PCen min...

 

Så da ender jeg opp med to mulige feilkilder:

1. Hovedkortet leverer for lite strøm til skjermkortet. Slik at 5200 kortet får nok, men ikke 6800/ 7600...

2. Hovedkortet gir ikke beskjed til skjermkortet om å starte opp. EDIT: Men når jeg tenker meg om (TRØTT nå, så går litt sakte) er vel dette utelukket ettersom da ville jo ikke 5200 kortet startet heller...

 

Uansett er konklusjonen pr. nå for min del altså at det er hovedkortet som er feilkilden.

 

Men kom gjerne med noen andre forslag om noe har det :thumbup:

 

Enn så lenge ender jeg opp med å søke retur på HK'et.

 

Alle edit: Retting av litt språk...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...