DuTTZi Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Jeg hadde drevet en stund med pc'en og skulle opp og lese til prøve. I rommet ved siden av er det badstu så det ble litt varmt i data-rommet. Jeg kom ned og fant pc'en stående i DOS-mode (venter på at jeg skal trykke F1). Den hadde altså restartet. Etter dette var den sykt ustabil, restarta flere ganger helt automatisk og til slutt funket ikke nettkortet lenger. Tok ut strømmen og lot den hvile seg i 5 min. Da funket nettkortet (intigrert), men pc'en var fortsatt ustabil (i mindre grad). Jeg har formatert Windows og lagt inn nyest drivere for skjermkort, agp osv. og den er fortsatt ustabil, men den ble bedre. Jeg la inn de eldre Catalyst 2.3 6193 driverne (isteden for Catalyst 2.4), da virket det som pc'en ble ganske stabil igjen. Men jeg fikk en restart etter kanskje 1 dag. Det som er merkelig er at pc'en har vært DØNN stabil de siste to-tre månedene med samme oppsettet og ikke hatt noen automatiske restarter i den perioden. Hva er kan være feil? Specs: Asus P4S533 (DX 645) P4 2.0 ghz @ 2.8 ghz med boxed vifte (67 grader load) Intigrert nettkort. Hercules 9700 pro 256 mb ddram Crucial 120 gb WD 8mb cache HD _________________ - Mvh Brage Kraft Breivik [ Denne Melding var redigert av: DuTTZi på 2002-11-30 20:58 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Har du prøvd å klokke ned litt? Om du har overklokket selvsakt. Er win oppdatert. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Jeg har klokket ned til 2 ghz nå, det virker som den er stabil, men det trengs mer testing til. Men det som er rart er at jeg har hatt den på 2.8 ghz helt uten problemer intill den første restarten. Jeg har ikke peiling på hva det kan komme av. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Ikke enkelt å forklare deg det heller men du kan ha noen komponenter som er blitt ustabile på grunn av overklokkingen, Men hvem vet. Data er ikke alltid lette å forstå hva som skjer, Men er redd det er overklokkingen som er årsaken? Men du får oppdater alle driverne + win og prøve på nytt. Men eg la merke til tempen din på 67c, Den virket litt for høy. Har du montert kabinett vifter? Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 kanje du burde vurdere å kjøpe ny cpu vifte ............. Lenke til kommentar
zup Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Hvilken volt hadde du på CPU? P4 liker ikke mer enn 1.75V og ved lengre tid med høyere spenning vil redusere CPU gradivis. Til og med under orginal hastighet etterhvert Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 **** ass, trodde jeg hadde konge stabil pc og overklokket 800 mhz med boxed-vifte, og nå fucker det! Ergelig! Ja, høres jo logisk ut at overklokkinga kan ha gjort noen komponenter ustabile. Men det virka som når jeg formaterte og la inn Catalyst 2.4 drivere så ble den litt mere stabil, da jeg avinstallerte 2.4 driverne og la inn 2.3 driverne virket det som den ble enda mer stabil. Kan det være en mulighet å formatere og legge inn kun 2.3 driverne, eller vil det være litt usannsynlig? Har egentlig ikke lyst til å formatere igjen. Bytte cpu-vifte høres rart ut, den er jo bare to-tre måneder gammel. Kjører en kabinettvifte (fulgte med Chieftec kabinettet). Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Ifølge Asus Probe er Vcore på ca. 1,8. I biosen 1,7, men tror det er en jumper på HK'et som legget til 2 volt eller noe. Kan høy volt over lengre tid skade cpu/andre komponenter? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Quote: DuTTZi skrev (2002-12-01 01:24):Kan høy volt over lengre tid skade cpu/andre komponenter? Ja det kan det? For det utvikler mere varme og varme er avfall som er den verste fienden til et hovedkort/cpu. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 En annen ting: Etter jeg hadde formatert og lagt inn 2.4 drivere så kjørte jeg Prime95 i 12 timer i strekk og 3dmark i 2 timer i strekk. PC'en restarta ikke, men når jeg skulle f.eks surfe på internett, eller kanskje spille NFS: HP 2 så restarta den. Pussig det derre, den virker helt stabil på benchmarks og slikt. Har resetta biosen og klokket ned. Kjører på 2 ghz med 1,6 vcore (i følge Asus probe). Får vel jobbe ett par dager med maskina og se om det hjelper. Det er bedre med en litt dårligere pc som funker, enn en pc som ikke funker. _________________ - Mvh Brage Kraft Breivik [ Denne Melding var redigert av: DuTTZi på 2002-12-01 01:35 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Har du skrudd av automatisk restart ved feil? Lenke til kommentar
zup Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Quote: Den 2002-12-01 01:31, skrev Kjetil Lura: Quote: DuTTZi skrev (2002-12-01 01:24): Kan høy volt over lengre tid skade cpu/andre komponenter? Ja det kan det? For det utvikler mere varme og varme er avfall som er den verste fienden til et hovedkort/cpu. Ikke bare varme, men høy strømstyrke gjør at du får en "electron migration" som dreper CPU'n din. Skal visst hjelpe på med god kjøling, men det står litt forkjellige tinger ute på nettet. Ialle fall så sier datasheet til P4 max. 1,75v . [ Denne Melding var redigert av: zup på 2002-12-01 01:42 ] Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Jeg har ikke skrudd av automatic restart. Nå ble jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. PC'en har fungert prikkfritt i to-tre måneder uten noe windows-tweaking eller lignende, så fucker det. Da kan det jo ikke være noe feil med windows-oppsettet vel? Men når sant skal sies, så kom den første spontanious reboot'en først etter oppdatering av Catalyst driveren). Kanskje det er noe skit fra 2.4 driveren som ligger igjen og roter til? Eller tror dere det er overoppheting eller "electric tings-tangserier"? Hvor stor er sjangsen for siste nevnte? Jeg har aldri hørt om slike tilfeller. Lenke til kommentar
zup Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 fant en side som forklarer litt her : http://www.active-hardware.com/english/opt...e/editorial.htm Var litt fanatisk den siden, men søk på electron migration og cpu så finner du masse rart. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Da burde du skrue av automatisk restart, Det er ikke tweaking av windows. Har veldig tro på at det er driveren som lager problemer. Men for varme cpu kan og vere problemet. Bruker du google så kan du finne mere ut om hva han prater om. Men nå går eg å legger meg, Natti. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Quote: Den 2002-12-01 01:54, skrev Kjetil Lura:Da burde du skrue av automatisk restart, Det er ikke tweaking av windows. Har veldig tro på at det er driveren som lager problemer. Men for varme cpu kan og vere problemet. Bruker du google så kan du finne mere ut om hva han prater om. Men nå går eg å legger meg, Natti. Ok, jeg tror jeg skal skru av automatisk restart, klokker opp slik alt var og sjekker om den blir stabil. Takker for alle svar! Trur jeg går å legger meg jeg og. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 du er ikkje den einaste som sliter med "snds" for å si som det er ALDRI KJØR EIN P4 CPU PÅ MAKS OVER LENGRE TID!! det er dette som normalt dreper den...ikkje spenninga min 2.0 greier 3ghz men eg holder meg på 2.666ghz Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Ok, jeg slo av Automaticly Restart, og fikk da etter en stund en slags blå-skjerm. Der stod det at det var skjermkortet som lagde trøbbel. Så jeg fulgte en oppskrift for å fjerne ATi driveren helt fra systemet (i regedit og slette filer osv i windows/system32) så la jeg inn de gamle driveren 2.3 (6193). Skal sjekke om det blir bedre nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå