Gå til innhold

AGP skjermkort til HD-TV

Gmail

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt 42" HD-TV, koblet opp med pc'n via HDMI kabel. Men har merket av pc'n sliter med å vise filmer av ypperste kvalitet. Kortet jeg har er ATI Radeon 9600PRO jeg kjøpte for 300kr av en brukt i fjor. Er det noen som har forslag til ett kanon bra skjermkort (AGP), brukt eller nytt?

Bruker pc aldri til å spille med (-har xbox360), og bruker kun flat-skjermen som skjerm.

Takk for alle tips:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har kjøpt 42" HD-TV, koblet opp med pc'n via HDMI kabel. Men har merket av pc'n sliter med å vise filmer av ypperste kvalitet. Kortet jeg har er ATI Radeon 9600PRO jeg kjøpte for 300kr av en brukt i fjor. Er det noen som har forslag til ett kanon bra skjermkort (AGP), brukt eller nytt?

Bruker pc aldri til å spille med (-har xbox360), og bruker kun flat-skjermen som skjerm.

Takk for alle tips:)

7819861[/snapback]

Hvor mye hadde du tenkt?

Knallbra kort:

1.Gainward Geforce 7800GS 512MB

2.HIS Radeon X1950PRO 512MB

Lenke til kommentar

Takk for hurtige svar!

PC'n består av AMD XP2600, 512 ddr ram og ikke stort annet å "skryte av", så tenkte på maks 2000kr for ett skjermkort.

Alternativet er å heller kjøpe komplett ny pc?

HDCP? Noen som vil forklare hva dette er? Faktisk det avdelingen min på jobben heter!

Lenke til kommentar
Takk for hurtige svar!

PC'n består av AMD XP2600, 512 ddr ram og ikke stort annet å "skryte av", så tenkte på maks 2000kr for ett skjermkort.

Alternativet er å heller kjøpe komplett ny pc?

HDCP? Noen som vil forklare hva dette er? Faktisk det avdelingen min på jobben heter!

7820053[/snapback]

HDCP er en brikke som sitter på skjermkortene som brukes til å dekode HD. Det er altså brikken som gjør det mulig å se video i HD på/gjennom PC`n.

Jeg hadde nok heller satset på å spare litt og kjøpe ny pc ja...

Lenke til kommentar

Nei, HDCP har ingenting med dekoding av video å gjøre.

HDCP = High-Bandwith Digital Content Protection. Dvs. en form for DRM.

For å spille av en film beskyttet med HDCP, må det sitte en chip både i avspilleren (feks. HD-DVD spilleren) og i mottakeren (feks. en LCD HD-TV). Man må også bruke en kabel som støtter HDCP. Dersom en av delene ikke støtter HDCP, vil filmen automatisk vises i standard DVD oppløsning istedet for HD oppløsning.

Lenke til kommentar

Beklager om jeg tar feil nå men HDCP er vel for og kunne spille av kopibeskyttet HD-materiale, derav navnet High-Bandwidth Digital Content Protection om man ikke har utstyr som støtter HDCP vil kvaliteten begrenses? til DVD-kvalitet er det vel?

Jeg har sjøl X1950PRO her, dog PCIe-versjonen, men jeg er veldig førnyød med det og har ingen problemer med og anbefale det videre.

Pass på og kjøp en av de med annen kjøler, refferanse-kjøleren til ATi er ikke den beste, kortet blir ganske varmt nå og da :)

edit: covah var vist litt raksere enn meg ja

Endret av Mitjmannen
Lenke til kommentar

Skjermkortet har ingenting med dine problemer å gjøre. Det er CPU og minne som er problemet. De klarer ikke å dytte så mye som trengs for ekte HD matriale.

Hvis du også bruker Windows Media Player, så hjelper det til. Bytt til en lettere media spiller som VLC eller lignende.

Du trenger heller ikke ett HDCP skjermkort for å se HD matriale. Hos meg testet jeg med en HD-DVD film, og den kjørte ikke på min spill PC med DVI tilkopling, men kjørte glatt på min HTPC med VGA tilkopling.

Så hvis du bruker analog tilkopling så kommer du unna den sperren.

Men for at du skal kunne dra HD, så må du nok oppgradere hele skiten.

Lenke til kommentar
Skjermkortet har ingenting med dine problemer å gjøre. Det er CPU og minne som er problemet. De klarer ikke å dytte så mye som trengs for ekte HD matriale.

7820334[/snapback]

Skjermkortet kan ha en god del med problemene å gjøre. Har selv tilsvarende oppsett, bare med GF6200 skjermkort. Dette støtter en del akslerasjon av HD, noe som fører til avlastning for CPU. Frem til HD-DVD kom så var det ikke mye HD materiale jeg ikke klarte å spille av, men nå ser jeg det er på tide å oppgradere. I stedet for å gå på en kortsiktig løsning som investering av at 7600gt kort, så blir det nok en ny maskin.

Se her for gode tips: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=710828

Lenke til kommentar

Altså, HDCP er BARE nødvendig på HD materiale som er beskyttet av HDCP. Laster du ned en fil fra nettet i HD, eller kobler Xbox360'en din til HD-TV'en din, funker det fint. Men kjøper du en HD-DVD film (eller Blu-Ray film) som er beskyttet av HDCP, må avspilleren, kabelen og TV'en (eller skjermkortet, kabelen og tv'en) støtte det, ellers skaleres bildet ned til vanlig DVD oppløsning.

Mange (de fleste??) av HD-DVD og Blu-Ray filmene på markedet idag er vel IKKE beskyttet av HDCP, men dette kan fort endre seg...

Lenke til kommentar
Altså, HDCP er BARE nødvendig på HD materiale som er beskyttet av HDCP.  Laster du ned en fil fra nettet i HD, eller kobler Xbox360'en din til HD-TV'en din, funker det fint.  Men kjøper du en HD-DVD film (eller Blu-Ray film) som er beskyttet av HDCP, må avspilleren, kabelen og TV'en (eller skjermkortet, kabelen og tv'en) støtte det, ellers skaleres bildet ned til vanlig DVD oppløsning.

Mange (de fleste??) av HD-DVD og Blu-Ray filmene på markedet idag er vel IKKE beskyttet av HDCP, men dette kan fort endre seg...

7820450[/snapback]

Den nedskalerer ikke bildet. Den nekter å vise det, så du får kun svart bilde på skjermen. Bruker man VGA så kommer bildet som det skal, i full HD kvalitet.

Lenke til kommentar
Altså, HDCP er BARE nødvendig på HD materiale som er beskyttet av HDCP.  Laster du ned en fil fra nettet i HD, eller kobler Xbox360'en din til HD-TV'en din, funker det fint.  Men kjøper du en HD-DVD film (eller Blu-Ray film) som er beskyttet av HDCP, må avspilleren, kabelen og TV'en (eller skjermkortet, kabelen og tv'en) støtte det, ellers skaleres bildet ned til vanlig DVD oppløsning.

7820450[/snapback]

Den nedskalerer ikke bildet. Den nekter å vise det, så du får kun svart bilde på skjermen. Bruker man VGA så kommer bildet som det skal, i full HD kvalitet.

7820479[/snapback]

Der tror jeg du tar ganske feil.

Her står det som trengs og vite om HDCP:

http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP

Lenke til kommentar

Det er da veldig rart at jeg ikke får en nedskalert versjon på min PC hvor jeg bruker en digital overgang uten HDCP, men kun svart skjerm. Men der hvor jeg bruker VGA overføring så får jeg fullt HD bilde.

Jeg tipper det er slik de egentlig vil ha det, men at de ikke gidder å legge inn hardware som nedskalerer bilde, siden det vil koste en del ekstra.

EDIT:

Husk alltid å ta hva som står på Wikipedia med en klype salt. Jeg har lest mye rundt dette emne en god stund, og aldri lest at bildet skal nedskaleres hvis HDCP ikke er tilstede, kun at man da ikke skal få noe bilde.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Det er da veldig rart at jeg ikke får en nedskalert versjon på min PC hvor jeg bruker en digital overgang uten HDCP, men kun svart skjerm. Men der hvor jeg bruker VGA overføring så får jeg fullt HD bilde.

Nei, det er ikke rart. Les innlegget mitt igjen.

En film som ikke er beskyttet av HDCP, funker helt fint, i full HD oppløsning med feks. VGA kabel. Men dersom filmen ER beskyttet av HDCP, vil filmen bli nedskalert til DVD oppløsning dersom du ikke bruker HDCP kompatibelt utstyr. Og som jeg også skrev, er ikke alle HD-DVD/Blu-ray filmene på markedet idag HDCP beskyttet.

Ja, man skal ta Wikipedia med en klype salt, men husk artikler som ikke stemmer som regel blir rettet veldig fort.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig fasitsvaret på dette her?

7820723[/snapback]

Fasitsvaret er det jeg har skrevet.

For å spille av HD materiale beskyttet av HDCP, må du også ha utstyr som støtter HDCP. Hvis ikke, skaleres oppløsningen ned til vanlig DVD oppløsning. For annen HD materiale som ikke er beskyttet av HDCP, kan du selv velge hva slags forbindelse du bruker (sålenge utstyret støtter oppløsningen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...