Gå til innhold

Kokk eller Frisør ?

BkEp

Anbefalte innlegg

Hei

e det noen som har noen anelse om hva jeg skal velge ?

Jeg har veldig lyst til å bli Frisør eller Kokk.

like lyst på begge fagene.

Men jeg vet ikke hva jeg skal velge.

Kokk: jeg liker veldig godt å lage mat osv, gjør det ofte pga jeg er interisert i dette emnet, kunne holdt på som karriere.

Frisør: Jeg liker veldig godt styling av hår, klipping og farging.

På skolen jeg går på nå vær dag kommer det 3-5person å spør om jeg kan fikse håret demmes.

å jeg bruker å farge håret til vennene mine.

Kunne vært et yrke for meg.

Men problemet er jo d at

Jeg liker begge tingene like godt.

Å jeg klarer ikke så lang utdannelse.

så er det noen som vet om dette er en vanskelig å tung utdannelse liksom disse 2 fagene.

Er det tong utdannelse ? er det mye praksis eller er det for det meste lære på "klasserommene".

Å hva må man gå året før man skal gå Kokk eller Frisør ? Hjelp plis, de som kan om disse tingene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være utdannet kokk eller frisør er vel minstekravet at du oppnår fagbrev i fagene. Tror det er 2 år videregående skole og 2 år i lære. Frisørlinja for frisør og hotell og næring for kokk før du kan få plass som lærling. Tror det er flere læreplasser som kokk enn det er som frisør, i tillegg kan du ta førstegangstjenesten og kokkeutdanning i ett dersom du er gutt. Som lærling er det nesten bare praksis. Litt praksis må du regne med at det er på VGS da du også må ta en del allmennfag.

Lenke til kommentar

Kommer veldig ann på hvor du bor det med læreplass.

Nå skal det også nevnes at det heter et 4årig opplæringsløp av en grunn. Man skal ikke se det på som 2 + 2 år, det er der veldig mange gjør feil. Når du er lærling er du fortsatt under videregående utdanning. Ditt fylket betaler bedriften penger for deg. På lik linje som de betaler en rammetime per elev på skolen. tilsvarende ca 100'.

Når det kommer til det med læreplasser er det ikke noe lette fag du har valgt. Kokk er vel sjansen ganske stor for å få læreplass. I frisørfaget er det mye konkuranse i fra de private skolene. Da det er mer populært å ta inn folk som har gått privat skole enne offentlig.

Dette gjelder i liten grad kokkefaget.

Du må også bestemme deg for hvilken type kokk du skal bli, siden det finnes to typer. De som jobber på restaurant (Kokk) og de som jobber på institusjoner slikt som sykehus (Institusjonskokk).

Lenke til kommentar

Jeg gikk på skole for å bli kokk.

Da hadde vi to dager i uken som vi laget mat, mens resten var teori.

Vi var ute i praksis, og det var da det gikk opp for meg at dette ikke var noe for meg.

Du må vite at å være retaurant-kokk krever masse av deg, det er mye kveldsjobb og man kan til tider føle at det ikke er verdt det. Og lønna er ikke noe og skryte av heller, med tanke på at du jobber så ugunstige tider.

Institusjonskokk er greiere arbeidstider, men ikke veldig spennende menyer. Noe som kan bli veldig kjederlig etterhvert.

Men er du glad i å ha noe å sette fingrene i og jobbe mye kvelder så er jo restaurant kokk det beste, litt mer spennende retter å lage.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Frisøryrket kommer med mange slitsasjeskader på kjøpet. Det er helgejobbing og kveldsjobbing der også, om ikke i så stor grad som innenfor kokkeyrket.

7823063[/snapback]

En form for slitasje gir de fleste yrker. Forutenom stressless tester.

Lenke til kommentar
Det er godt mulig, men frisøryrket sliter i hvert fall ekstra på både rygg, skuldre, armer og fingre. Sikkert føttene også.

7823115[/snapback]

Det gjør nok det.

Men så har det seg også sånn at frisører blir kurset i hvordan man skal stå.

Har du fått kurs i hvordan du skal sitet darkness| ? Det burde vel vært 1. prior i slike jobber som du har. Men jeg synes det blir glemt i slike yrker.

Det er utrolig viktig i alle yrker å lære seg slikt.

Vi hadde kurs om hvordan vi skulle sitte, samt små bevegelser vi bør gjøre (men ikke gjør) hver dag.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Jeg har gått Salg og Service, så jeg har hatt en del HMS - men det er ikke noe opplæring på jobben min nei.

7823443[/snapback]

Var det jeg tenkte meg ja.

Ville neste luftet dette i et møte.

Men som sagt. Det er jo mer forsvarlig for de som faktisk får opplæring om hvordan de skal stå riktig. Så er det opp til dem å gjøre det.

Lenke til kommentar

ok takk for all hjelpen men jeg lurer på hva som er lurest å mest penger å tjene

jeg har ingenting i mot kvelds jobbing å helge jobb

Men hva tar lengst utdannelse å må jeg bruke mye penger på dette ? :)

Lenke til kommentar

Det som er så fint med begge yrkesvalgene er jo nettopp det at det ikke må koste deg noen ting.

Både frisør og kokkeyrket begynner med to år på skole.

Frisør: Grunnkurs: Tegn form og farge

Vk1 : Frisør

Etter dette er det to år ut i lære- da får du betalt( dålig, men se på det som å få penger for å utdanne deg)

Kokk: Grunnkurs: Hotell og næringsmiddelfag

Vk1: Kokk

Etter dette er det tyo år ut i lære.

Det eneste jeg vet om er at det er noe kostnader for kokkeklær. Og eventuelt egne kniver.

Det med penger er jeg mer usikker på. Men sikkert mye overtidsbetalt i kokkeyret, mens hos noen frisører gir etterhvert provisjon på det du tar inn i salongen.

Lenke til kommentar

Innbiller meg at det er mer å hente innenfor kokkeyrket dersom man virkelig satser. Hvis man skal tjene noelunde bra innen frisøryrket må man vel starte sin egen frisørsalong eller være såpass dyktig at man blir leid inn av en veldig dyr og "moteriktig" frisørsalong.

Merk at dette bare er antagelser fra min side.

Lenke til kommentar

okok takk for hjelpen :)

Jeg tror faktisk at jeg blir å satse på Frisør Yrket pga jeg liker å klippe å sånt no.

Mat er noe jeg liker å holde på med.

Men fortsatt jeg klarer ikke å IKKE svi egg f.eks ! :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du vil stå like mye i kokkeyrket som du vil gjøre som frisør, sikkert mere også. Siden du gjerne jobber overtid. Du kan liksom ikke bare gå hjem klokkan 22.00 fordi du har jobbet 8 timer, mens det forsatt sitter 100 gjester og skal ha mat. Sånn funker det nok ikke!

Som kokk vil du lære og bruke dine kreative sider, jobbe mye og hardt , men er en utrolig gøy jobb. Værtfall sålenge du har det godt sosialt på jobb.

Trenger ikke være en veldig ensforming jobb heller, spørs hvor du jobber og hva du gjør det til.

Vil nok tru frisør er fryktelig ensformig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...