Gå til innhold

Hva trenger jeg for å kunne bruke C eller C++?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye om C og C++, spesielt C++ så da fikk jeg lyst til å prøve det ut.

Men hva trenger jeg, og finnes det noen gratis hoster som jeg får brukt disse språkene på?

Også en viktig ting til: hva skal filendelsen være? Kan den være .htm, .html, .php, .asp eller noe sånt, eller er det noe annet og hva er det i så fall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er i grunn en tutorial som er akkurat slik den skal være. Programmering, spesiellt i C++, er ikke noe man kan lære med "copy & paste". Man må forstå hvordan ting henger sammen og fungerer, ikke bare "den koden gjør det, og den kodesnutten gjør det". Så ta deg god tid med tutorialen. Helst burde du vel lese en bok, noe som har enda mer tekst.

Lenke til kommentar

C og C++ er det ein lager tyngre applikasjoner i f.eks Windows.

Fordelen er at ein har "tilgang" til meir direkte hardware, mens ulempen er at det er plattformavhengig, slik f.eks ikkje er.

Å bruke C/C++ til webapplikasjoner så snakker ein tunge backend-løysninger.

I tillegg trenger C/C++-filer å bli kompilert til maskinkode

Sjølve koden vil sjå slik ut:

#include <stdio.h>

void main()
{
           print("Hello world!\n");
}

Lenke til kommentar

Fordelen er at ein har "tilgang" til meir direkte hardware, mens ulempen er at det er plattformavhengig, slik f.eks ikkje er.

#include <stdio.h>

void main()
{
           print("Hello world!\n");
}

7820765[/snapback]

Ja, men er det mulig å lagre den som en eller annen fil sånn at jeg kan se hvordan det blir? Jeg har Dev-C++ programmet.

Lenke til kommentar

Dev-C er ein kompilator.

Men heilt ærlig så trur eg heller du bør kikke på Java istandenfor C/C++

1) Java er eit nyare rammeverk

2) Java er litt lettare og utvikle i

3) Det er lettare å gå over til C etter at ein kjenner java bra.

C/C++ er eit "gamalt" språk iforhold til programmering (Fortran og Cobol er eldre men desse vil du ikkje finne noko særlig med dokumentasjon på som er nyare ein tidleg 70-tall ;) )

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

#include <stdio.h>

void main()
{
           print("Hello world!\n");
}

7820765[/snapback]

Ja, men er det mulig å lagre den som en eller annen fil sånn at jeg kan se hvordan det blir? Jeg har Dev-C++ programmet.

7820792[/snapback]

Ja, kildekoden må kompileres til en .exe-fil (i Windows) for å kjøres. Dette gjør du i Dev-C++ med "Compile" i menyen. Du får da en standard konsollapplikasjon som du må (vel, MÅ ikke) kjøre fra CMD.

Lenke til kommentar

Skal ein først lære seg C/C++ så er det mykje å bite seg i. Du kan skrive samme kode som fungerer på *nesten* alle platformer. I tillegg så anbefales det sterkt å kjøpe bøker. Tutorials på nettet dekker altfor lite, men fungerer fint når du leiter etter referanser.

Den koden som Jankee posta er Windows spesifikk, fleir platform kode vil sjå slik ut.

#include <iostream>
using namespace std;

int main ()
{
cout << "Hello World!";
return 0;
}

Eg vil anbefale sterkt å starte med ansi programmering(programmering av kode som fungerer på fleire/alle platformer).

Du kjører heller ikkje C/C++ som script, dei må kompileres til maskinkode(ergo du får minimal overhead mellom språk og hardware).

Du lager C/C++ filer normalt som *.c eller *.cpp

Lenke til kommentar

Den koden som Jankee posta er Windows spesifikk, fleir platform kode vil sjå slik ut.

#include <iostream>
using namespace std;

int main ()
{
cout << "Hello World!";
return 0;
}

7820927[/snapback]

Slik som jeg ser det så er ikke Jankee sin kode Windows spesifikk, men jeg tror print skulle vært printf.

Koden til Jankee er C og ikke c++ som siDDIs sin.

C/C++ filer er delt i 2 hoved grupper, header filer og source filer.

Generelt sett kan man si at headere inneholder beskrivelser av objekter eller funksjoner, mens source filene inneholder koden som har blitt beskrevet i header file, men dette er bare en generell beskrivelse og det finnes flere unntak fra beskrivelsen.

C:

header: .h

source: .c

C++:

header: .h,.hpp

source: .cpp

Lenke til kommentar

#include <stdio.h>

void main()
{
           print("Hello world!\n");
}

7820765[/snapback]

7820792[/snapback]

Ja, kildekoden må kompileres til en .exe-fil (i Windows) for å kjøres. Dette gjør du i Dev-C++ med "Compile" i menyen. Du får da en standard konsollapplikasjon som du må (vel, MÅ ikke) kjøre fra CMD.

7820874[/snapback]

Skriver inn den simple "Hello World!" koden og trykker på compile (husker ikke helt hva som sto i programmet), men det skjer ingenting.

Lenke til kommentar

Chills, GCC er digg det, men det er ikke noe must ;)

Microsoft sin kompilator er absolutt mer enn god nok.

VS har også et godt IDE, og hvis det han vil er å programmere for Windows plattformen (så hadde jeg riktignok gått for C# :p), så vil det ikke hjelpe han å installere Linux for å få GCC som kompilerer *nix eksekutabler.

Og en ting til, ikke anbefal reverse engineering som du pleier, er du snill. Ingen person som ikke er spessielt interresert vil få noe utav det en en haug uforståelig blabb ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...