Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstrem mystisk lukt i bilen!

hean

Anbefalte innlegg

En dag kjørt jeg meg fast og mått få hjelp av en traktor for å komme løs, idet den drar meg løs kommer en intens lukt i bilen, trolig fra varmlufta i bilen. For de som tror lukta kom fra traktoren kan jeg avkrefte dette med det samme.

Lurer på om noen vet hva som kan ha skjedd..... noen fakta!

-skjedde med en Nissan Saunny 94

-ble dradd forover ca 40 m med slepekrok på sjåførsiden så den ble dradd litt skjevt

-ble dradd igjennom snø på ca 30-40 cm

-håndbrekket var av

-Motoren var i gang og bilen var i gir, kjørte etter i den grad det var mulig

-meget skarp lukt, sitter i både sæter, klær og alt som er inni bilden

-wonderbaum har ikke en sjans

-skjedde for 3 dager siden, lukta har nesten ikke avtatt i noen grad

Trodde først det var brent gummi men er noe mye verre, meget kvalmende lukt som jeg bli kvalm av på lengre turer.

Noen som i alle dager kan hvite hva som kan skape en slik intens lukt i en bil på grunn av sleping?

Håper det for jeg skjønner ikke noe!!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Luktet det råttent egg så er det katalysatoren.

7819600[/snapback]

Tenkte på dette selv. Vil tro at lukt fra katalysatoren ville gått vekk av seg selv siden vi kjører bak biler med katalysator hele tiden uten at det setter seg lukt i bilen. For at luften fra katalysatoren skulle komme inn i bilen måtte vel eksosen blitt koblet om tror jeg.

Husk at denne lukten kom inn i bilen (tror det var gjennom varmluftsapparatet men ikke sikker på det) på 2-3 sekunder.

Men uansett, mulig det er det som er skylden..... noen som vet noe som kan skje med en katalysator for at den forårsaker noe slikt?

Lenke til kommentar
Synes dette kunne høres ut som Clutchen din jeg.

Det lukter slik som du beskriver og sitter i en stund

7819688[/snapback]

Hei, takker for det svaret der.... mulig du godt er inne på noe for hvis en clutch kan lage lukt så måååå det være det tror jeg.

Brukte jo clutchen meget aktivt da.....

Men vet du hva clutchen må utsettes for for at den skal avgi slik lukt?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Men jeg sier som andre, at det kan være clutchen. Men rart at bilen lukter enda.

Clutchen lager svidd lukt når bilen blir utsatt for ting den egentlig ikke er sterk nok til.

F.eks hvis bilen din drar en for tung henger, vil det etterhvert lukte brent clutch.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Men jeg sier som andre, at det kan være clutchen. Men rart at bilen lukter enda.

Clutchen lager svidd lukt når bilen blir utsatt for ting den egentlig ikke er sterk nok til.

F.eks hvis bilen din drar en for tung henger, vil det etterhvert lukte brent clutch.

7819780[/snapback]

Etterhvert... dette skjedde på noen sekunder!

Lukter ikke bilen noe til sommeren vil jeg si det er enda mer rart etter den lukten som er der nå.... en splitter ny wonderbaum merkes knapt!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Men at det sitter igjen i seter og interiør i flere dager har jeg vanskelig for å tro.

Prøvde noe moro for noen år siden. Bilen i 5.gir, og prøve å kjøre avgårde. Det betyr jo uhorvelig mye sluring med clutch for å få det til å bevege seg. Tilslutt gikk clutchen så varm at den begynte å ryke og ikke fikk tak i det hele tatt pga varmen. Lukta forsvant etter 20min med vinduene åpne.

Lenke til kommentar
Synes dette kunne høres ut som Clutchen din jeg.

Det lukter slik som du beskriver og sitter i en stund

7819688[/snapback]

Hei, takker for det svaret der.... mulig du godt er inne på noe for hvis en clutch kan lage lukt så måååå det være det tror jeg.

Brukte jo clutchen meget aktivt da.....

Men vet du hva clutchen må utsettes for for at den skal avgi slik lukt?

7819771[/snapback]

HVis du satt deg fast og sluret veldig mye så vil du få clutchlukta.. Har hendt med meg en gang, og aldri mer ;D

EDIT: Dette er da på en hydraulisk kopling..

Endret av Ixil
Lenke til kommentar

Fikk undersøkt på verksted på jobb i dag, ja det var nok clucthen men det er ikke sikkert lukta er så vanskelig å få vekk likevel.

Grunnen til at lukta har satt i mange dager kan være at motorrommet luktet noe for jævlig som har gått inn i kupeen via luftanlegget, men dette er kun en teori.

Vasket motoren i dag, tømte en boks met motorvask fra biltema i motorromet og spylte over. Mener jeg merket forskjell med en gang men endelig svar får jeg ikke før i morgen :)

Takk for hjelpen alle sammen! :thumbup:

Lenke til kommentar
*festenwunderbaumrundthodetditt* funker alltid med sånne biler som lukter vondt, samme mamma sin, bare den har en biskjelukt uff..

7835388[/snapback]

Trodde det gjorde susen jeg åsså gitt, år det var på det verste festet jeg en wb med vanilje på speilet så satt jeg med ned for å kjenne vaniljelukta tok over.

Etter ca 5 min venting og 10 min kjøring hadde jeg ikke merket den engang, så når jeg dro inn i butikken hadde jeg helt glemt prosjektet mitt. Men når jeg da kom ut igjen hadde vaniljelukten satt sitt meget lille preg..... lukta ble dobbelt så ille!! :thumbdown:

Vel, har i dag vasket og renstet alt stoff innvendig og avsluttet med en lukt-vekk spray.... tja det hjalp litt så om ett par dager vil nok en wb med vanilje komme til sin rett :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...