DeVille Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Hei. Jeg tenkte jeg skulle koble en nettverksharddisk til den trådløse ruteren min, og så koble en medieavspiller (evt en PC) til TV og stereoanlegg. Da tenkte å lagre musikk (mp3), bilder og videosnutter på harddsken, og så spille dette av i stua. Hvilke(n) av disse kompontene trenger da å være uPnP-kompatibel? Takknemlig for all hjelp. Hilsen en som ikke helt skjønner dette med uPnP. - Ulf Endret 29. januar 2007 av DeVille Lenke til kommentar
DeVille Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Er det virkelig ingen som vet hva uPnP er? - Ulf Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) UPnP Universal Plug and Play, forkortet med UPnP, er en felles standard for dataprogrammer, nettverkskomponenter og andre ting som på en eller annen måte er koblet til eller et lokalt nettverk (LAN). Komponenter med UPnP kan, når koblet sammen på et vis, automatisk kommunisere med hverandre, uten at brukeren behøver å konfigurere eller på en annen måte gjøre noe spesielt. hørt om wikipedia? Endret 29. januar 2007 av DarkZhade Lenke til kommentar
moav Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Les mer her Endret 29. januar 2007 av moav Lenke til kommentar
DeVille Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Joda, jeg har hørt om Wikipedia, og jeg hadde lest dette. Men, hva betyr dette i prakis i forhold til spørsmålet i min opprinnelige post; hva er konsekvensen hvis feks nettverksdisken ikke er uPnP-kompatibel? - Ulf Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Da må du åpne portene manuelt til den... Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 UPnP mapper rett og slett en port til enheten/programmet og konfigurerer enheten/programmet slik at tjenesten er tilgjenglig fra WAN siden av routeren selv om du står bak NAT. Konsekvensen av at en nettverksdisk ikke støtter UPnP er at hvis du vil ha disken tilgjengelig på WAN siden (internett) må du mappe en port i routeren til IP-adressen som harddisken har. Derimot hvis du bare skal bruke disken lokalt i nettverket spiller det ingen rolle om den har UPnP eller ikke. Lenke til kommentar
DeVille Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Dette var et svar som gav mening! Tusen takk, phoen|x. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå