Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

uPnP - hva er det?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle koble en nettverksharddisk til den trådløse ruteren min, og så koble en medieavspiller (evt en PC) til TV og stereoanlegg. Da tenkte å lagre musikk (mp3), bilder og videosnutter på harddsken, og så spille dette av i stua. Hvilke(n) av disse kompontene trenger da å være uPnP-kompatibel?

Takknemlig for all hjelp.

Hilsen en som ikke helt skjønner dette med uPnP.

- Ulf

Endret av DeVille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPnP

Universal Plug and Play, forkortet med UPnP, er en felles standard for dataprogrammer, nettverkskomponenter og andre ting som på en eller annen måte er koblet til eller et lokalt nettverk (LAN). Komponenter med UPnP kan, når koblet sammen på et vis, automatisk kommunisere med hverandre, uten at brukeren behøver å konfigurere eller på en annen måte gjøre noe spesielt.

hørt om wikipedia?

Endret av DarkZhade
Lenke til kommentar

UPnP mapper rett og slett en port til enheten/programmet og konfigurerer enheten/programmet slik at tjenesten er tilgjenglig fra WAN siden av routeren selv om du står bak NAT.

Konsekvensen av at en nettverksdisk ikke støtter UPnP er at hvis du vil ha disken tilgjengelig på WAN siden (internett) må du mappe en port i routeren til IP-adressen som harddisken har. Derimot hvis du bare skal bruke disken lokalt i nettverket spiller det ingen rolle om den har UPnP eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...