Thomhent Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Trenger å koble LED til 2 forskjellige stømforsyninger. Det kan forekomme at begge strømforsyningene er aktive samtidig. Men det kan også forekomme at kun en av to er aktiv. Det jeg lurer på er hva jeg trenger å koble opp mellom strømforsyningene og LED så strøm ikke skal kunne gå tilbake til stømforsyningen som ikke er aktiv. Lenke til kommentar
Skibbe10 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 alså LED'en(1stk?) skal indikere at minst 1 av straumforsyningane er aktive? det kan gjerast ved å bruke felles jord og felles tilførsel til lysdioden. sida da vil lysdioden stå i paralell med straumforsyningane og vil ikkje gå noko straum tilbake til den andre straumforsyninga, sidan dei brukar felles jord(gnd) Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 jeg ville gjort det slik: satt på noen dioder for sikkerhetsskyld. slik at ingen strømmer går der de ikke skal Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Det er ikke nødvendig å koble dioder mot jord... Det er nok å koble dem på pluss. Dette fordi det alltid er et spenningsfall over dioden. Feks 1N4001 har et spenningsfall på 1 volt. Kobler du en diode mot jord også, vil du tilsammen få et spenningsfall på 2 volt. Jord er jord... det vil ikke påvirke kretsen noe nevneverdig. Lenke til kommentar
Thomhent Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Saken er den at det skal lyse når minst en av strømkildene er på. Det jeg som sagt er bekymret for er strøm som går tilbake i forsyningen som ikke er på. Har tegnet en kjapp tegning i paint for å vise et eksempel. Der jeg har streket blått regnet jeg med at jeg måtte plassere en kompontent, for å hindre strøm tilbake i de 2 forsyningene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Da bruker du forslaget til just-_-me, de diodene tegnet med rødt er akkurat det du spør om. Men du trenger altså ikke de diodene som er tegnet med svart. Lenke til kommentar
Thomhent Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Ok! Jeg gjør det sikkert mye vanskeligere enn det egentlig er. Men jeg er skeptisk da jeg skal koble opp 8 stk dioder, alle skal lyse samtidig. Skulle vel hatt noen dioder eller noe annet for å blokkere tilbake strøm. Diodene skal ikke stå sammen. Får å spørre enkelt! Finnes det komponenter som kun slipper igjennom strøm en vei og som tåler 20v spenning og kanskje 200-300mA. Det kan ikke være LED, for de skal plasseres et sted det ikke skal være lys. Endret 30. januar 2007 av Thomhent Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Det er jo dioder du trenger. Det er viktig å skille dioder og LYSdioder... Den førstnevnte lyser IKKE. Det finnes forskjellige typer dioder, noen som er beregnet på småsignal, og noen som er beregnet på likeretting av spenning, og dermed mer strømtrekk. Jeg kan anbefale å benytte 1N4001, som er en likeretterdiode som tåler 1A, og som har et spenningsfall på 1V. Forslag til kobling: Her er diodene koblet i en matrisekobling, som er en måte å få lite strømtrekk i forhold til å koble alle i parallell. Prøv dette verktøyet for å beregne formotstand til diodene, og her kan du se forskjellen på koblingene. Finn ut hvilket spenningsfall lysdiodene har, og hvilken strøm de tåler (eventuelt hvilken strøm du ønsker å benytte). Hvis du ikke skjønner noe av dette burde du søke profesjonell hjelp Lenke til kommentar
Thomhent Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Takk, dette er den infoen jeg har lett etter hele tida! Diodene jeg har er ferdig laget med formotstand og det hele. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 kan jeg få spørre hva du egentlig skal med dette? Lenke til kommentar
Thomhent Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 har en Audi A4 som engang hadde lys i dørhåndtakene innv, mange Audier som har det. Men ledningsnettet er ikke i topp stand så må legge opp litt. Lenke til kommentar
superb Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 har en Audi A4 som engang hadde lys i dørhåndtakene innv, mange Audier som har det.Men ledningsnettet er ikke i topp stand så må legge opp litt. 7842243[/snapback] Har du 2 strømforsyninger i Audien? Lenke til kommentar
Thomhent Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Ble vel litt klønete forklart! Har vel i grunnen bare et batteri men. -Skal koble opp mot lyset i bilen altså parklys, så de lyser når bilen kjøres. -Skal også kobles opp mot dørbryter, så de lyser når lyset i taket tennes selv om parklys ikke står på. Lenke til kommentar
superb Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Ble vel litt klønete forklart!Har vel i grunnen bare et batteri men. -Skal koble opp mot lyset i bilen altså parklys, så de lyser når bilen kjøres. -Skal også kobles opp mot dørbryter, så de lyser når lyset i taket tennes selv om parklys ikke står på. 7842707[/snapback] Ja rikti, Stusset litt på det der med 2 strømforsinger i en bil, men det blir jo sånn som du forklarer det nå. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 -Skal koble opp mot lyset i bilen altså parklys, så de lyser når bilen kjøres.-Skal også kobles opp mot dørbryter, så de lyser når lyset i taket tennes selv om parklys ikke står på. 7842707[/snapback] Parkeringslys lyser ikke når du kjører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå