holvik Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Har en kompis som planlegger ny pc på jobben. Denne pc'en blir hovedsaklig brukt til tegning i AutoCad. Da bedriften abonnerer på dette programmet har han alltid siste versjon tilgjengelig. I dag har han ett hovedkort med 2 Xeon prossesorer (3-4 år gammelt), og han vurderer å satse på en slik løsning når nå kjøper nytt. Disse prossesorene er forholdsvis dyre greier og bruker vel en litt spesiell type hovedkort (socket 771) Link til Komplett Mitt spørsmål blir da om dette er en god løsning ,eller finnes det prossesorer/hovedkort som er mer egnet til denne bruken ? Han har ett ganske romslig budsjett ,men vil selvføgelig ha best mulig ytelse for pengene. Han skal bytte CPU, hovedkort ,skjermkort og minne. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 kanskje jeg tar litt feil her men hva med å satse på en dobbelkjerneprosessor istedenfor? Xeon er jo en serverprosessor. Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Har en kompis som planlegger ny pc på jobben.Denne pc'en blir hovedsaklig brukt til tegning i AutoCad. Da bedriften abonnerer på dette programmet har han alltid siste versjon tilgjengelig. I dag har han ett hovedkort med 2 Xeon prossesorer (3-4 år gammelt), og han vurderer å satse på en slik løsning når nå kjøper nytt. Disse prossesorene er forholdsvis dyre greier og bruker vel en litt spesiell type hovedkort (socket 771) Link til Komplett Mitt spørsmål blir da om dette er en god løsning ,eller finnes det prossesorer/hovedkort som er mer egnet til denne bruken ? Han har ett ganske romslig budsjett ,men vil selvføgelig ha best mulig ytelse for pengene. Han skal bytte CPU, hovedkort ,skjermkort og minne. 7818792[/snapback] Jeg har tidligere jobbet som teknisk tegner. Veldig lite 3d, jeg bare antar nå at kompisen din faktisk holder på med litt 3d siden det er snakk om så god hardware. Xeon prosessorene er gode for sitt bruk, men spør du meg er de altfor dyre. Ville heller gått for en Core2duo og ikke fått nevneverdig ytelsestap pågrunn av det og spart noen tusenlapper på det. Derimot når det kommer til skjermkort ville jeg gått for et quadro basert skjermkort (nvidia) eller fire-gl (ati) som begge er spesialiserte kort særlig nyttig for cadprogrammer. Disse er noe dyrere men med de programmene som faktisk bruker det vil du bli positivt overasket over forskjellen. Bør dog nevnes at dersom han har et par spill han er litt glad i burde han heller se etter et tilsvarende radeon / geforce kort, siden hverken fire-gl eller quadro kort er optimalisert for spillbruk. Jeg ville også invesert i god og rask ram, 2 GB + burde holde. Dette er veldig løse tanker fra min side, er noen år siden jeg var oppdatert på dette feltet. Men som sagt dette er måten jeg ville gjort det på Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Matrox QiD pro har også laget for fire skjermer og er rettet mot CAD-markedet. De har også endel programvare som optimaliserer programmene du bruker til disse skjermkortene. Lenke til kommentar
holvik Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Takker for gode svar. Skal se på dette med Quadro baserte skjermkort. Spill er ikke noe tema overhodet. Det er ett ønske att denne pc'en skal være stille ,i utgangspunktet vil den være luftkjølt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå