Gå til innhold

Cæsars tittel, keiser, Konsul eller Diktator?

Barista Bob

Cæsars tittel?  

133 stemmer

1. 1. Cæsars tittel?

• Diktator?
      32
    • Keiser?
      67
    • Konsul?
      34

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ordet keiser, kommer av Cæsar. Å diskutere om han var det, blir derfor en høna og egget diskusjon. De andre to tingene var han, problem løst? :shrug:

7968557[/snapback]

Høna og egget? Ikke helt enig. Må i så fall si at høna kom først. Ordet cæsar(keiser) er vel egentlig bare et navn de romerske herskerne etter Cæsar tok for og kunne være hersker. Utenom Octavian selvfølgelig og han eventuelle arvinger.

EDIT: Er helt enig med deg i at han helt klart ikke var keiser og jeg synes de som stemmer på det må kunne forklare oss hvorfor... :hmm:

Kan vel si det løst i og med at dette er en prinsippsak. Mitt poeng er at han var konsul når han sa det han sa og at den tittelen er mye mer verdig for en så stor mann enn diktator/tyrann.

Chrst: Alle senatorer i den romerske republikken var nikkedukker for andre senatorer, Magistrater og generelt rike menn. Aldri hørt om patronage?

Endret av Q_Tarantino
Lenke til kommentar
Ordet keiser, kommer av Cæsar. Å diskutere om han var det, blir derfor en høna og egget diskusjon. De andre to tingene var han, problem løst? :shrug:

7968557[/snapback]

Høna og egget? Ikke helt enig. Må i så fall si at høna kom først. Ordet cæsar(keiser) er vel egentlig bare et navn de romerske herskerne etter Cæsar tok for og kunne være hersker. Utenom Octavian selvfølgelig og han eventuelle arvinger.

7968913[/snapback]

Keiser (el. Kaisar) er den latinske, og i utgangspunktet riktige, måten å uttale navnet Caesar på, dermed kalte de seg Caesar (Keiser) for å hedre Julius Caesar og fordi de innehadde samme maktposisjon som han.

Nå trenger vi ikke å diskutere mer.

Lenke til kommentar

Dette utspillet baseres kun på egen hukommelse og mening, men i og med at Rex, som er det latinske navnet på konge, var et negativt ladet ord for romerne, vil jeg neppe tro at Cæsar ville la seg krone til akkurat det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

In 59 BC, Caesar was appointed a consul and in 58 BC he went to Gaul (France) where he served as governor. He was successful in this position and conquered even more land for the Roman Empire. Caesar was a brilliant general and commanded an army of over 50,000 loyal men. His success at a military level all but guaranteed the loyalty of his soldiers. But he was seen by some as a cruel man solely driven by expanding his own personal power. As a result, he made enemies of important politicians in Rome itself. Some senior army generals, such as Pompey, were also very concerned about Caesar's intentions.

In 49 BC the Senate ordered Caesar to hand over his army to their control. He refused. Instead Caesar advanced on Italy but paused at the line that divided France (Gaul) and Italy - the River Rubicon. Roman law said that a governor was not allowed to leave his province. Caesar ignored this law, crossed the Rubicon and advanced to confront his enemies in Rome. The Senate considered this to be a treasonable offence but there was little they could do. Caesar had a very powerful and experienced army and his opponents were fragmented. Pompey was killed in Egypt in 48 BC. For the next three years he picked off his enemies one by one whether they were in North Africa, the Middle East or Europe.

Caesar returned to Rome in 45 BC as a dictator. However, he allowed the Senate to continue working - except that he replaced disloyal senators with his own appointments of loyal men. Caesar should have used his position to make powerless those he had removed from the Senate - but he did not. Caesar did not take away their wealth and these men plotted against him.

Link

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å bestemme noen fast tittel på Gaius Cæsars er nesten umulig med alle disse forskjellige titlene som fantes i Roma på denne tiden. Det stemmer at han i utgangspunktet var en konsul, men man kan si at alle maktordningene falt i grus da Cæsar inntok rom. I praksis ble han en diktator, derfor stemte jeg diktator. Men romersk historie er ikke min sterke side :)

Lenke til kommentar
Det stemmer at han i utgangspunktet var en konsul, men man kan si at alle maktordningene falt i grus da Cæsar inntok rom.

8232968[/snapback]

Når han inntok Rom? Mener du da etter at han krysset Rubicon eller etter at han hadde Slåss mot Pompeius?

Falt i grus, hva mener du med det?

Det er mulig Cæsar tok makten fra noen poster, men han ga da makt til en del og.

Vi må ikke glemme at Cæsars arving Augustus var den som forente Roma og ga mer makt til Plebeierne.

Lenke til kommentar

Problemet her er at du kverulerer unødvendig på fakta. Cæsar inntok Roma med hæren sin. På det tidspunktet hadde alle politiske motstandere forlatt byen, og de som ikke hadde gjort det, ønsket at de hadde gjort det.

Maktfordelingen falt også i grus, da det var Cæsar som delte ut alle statsembeter, dermed bestemte han også alt, for gjorde de noe annet enn det han ville, ble de fjernet og han besatte stillingen med noen andre.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Det var langt fra alle som forlot byen. Og jeg tror ikke alle gjorde noe dumt.

Jeg vet jeg kan virke kverrulerende, men noen detaljer er rimelig viktige. "Inntok" byen er veldig ubeskrivende og hvis man leser litt nøyere om bl.a. Triumviratet finner man fort ut at Cæsars bevegelse mot Roma fra Rubicon kanskje ikke var så ulovelig.

Selv om boka består av MYE fiction anbefaler jeg alle som er interessert å lese serien Emperor av Conn Iggulden. Det er mye som ikke stemmer i boka, men Iggulden forsvarer det han skriver og forklarer hva som egentlig skjedde i Epilogen.

Lenke til kommentar
Jeg syns og mener at Roma ble en mye bedre plass etter at Cæsar'ene tok over. I Republikken var det jo penge griske folk som styrte. Litt som dagens amerika? :D

8237818[/snapback]

Sant nok. Romerrikets Aristokrati blir ikke akkuratt satt i pent lys idag, kanskje berettighet? :p

Anbefaler serien Anicent Rome av BBC (6 dokumentarer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...