Gå til innhold

Cæsars tittel, keiser, Konsul eller Diktator?

Barista Bob

Cæsars tittel?  

133 stemmer

1. 1. Cæsars tittel?

• Diktator?
      32
    • Keiser?
      67
    • Konsul?
      34

Anbefalte innlegg

I min signatur står det at Cæsar var Konsul, dette er det tydeligvis noen, her i forumet, som mener er feil.

Jeg mener at han var Konsul når han døde og særlig når han sa disse ordene etter slaget mot en gresk opprører. Han ble utnevnt til diktator for livet av senatet, men når han skulle krones, protesterte folket og han takket nei. Altså ble han Konsul på livstid.

Før noen sier at jeg tar feil, vil jeg gjerne høre hvorfor jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cæsar var både Konsul, Diktator, Pontifex Maximus og General i den romerske hæren.

Han var først konsul i triumviratet med Gnaeus Pompeius og Crassus. Først døde Crassus, deretter gikk Cæsar til krig mot Pompeius, krigen vant han og ble erklært diktator på livstid. Etter noen få år, ble han også erklært konsul på livstid. Kort versjon

Han ble aldri "kronet" diktator (skjønte ikke helt hva du mente med det), men han fikk tittelen, og fungerte som statsstyrer. Som konsul på livstid fikk han også lov til å sitte på alle de offentlige stillingene han ville, inkludert disse som normalt var forbeholdt plebeierne.

Jeg mener at han var Konsul når han døde og særlig når han sa disse ordene etter slaget mot en gresk opprører.

Hva du mener med dette, vet jeg ikke helt. Men han sa dette etter å ha slått Pharnaces 2. av Pontus, en stat i den nordvestlige delen av nåværende Tyrkia, i slaget ved Zema.

Lenke til kommentar
Cæsar var både Konsul, Diktator, Pontifex Maximus og General i den romerske hæren.

Han var først konsul i triumviratet med Gnaeus Pompeius og Crassus. Først døde Crassus, deretter gikk Cæsar til krig mot Pompeius, krigen vant han og ble erklært diktator på livstid. Etter noen få år, ble han også erklært konsul på livstid.  Kort versjon

Han ble aldri "kronet" diktator (skjønte ikke helt hva du mente med det), men han fikk tittelen, og fungerte som statsstyrer. Som konsul på livstid fikk han også lov til å sitte på alle de offentlige stillingene han ville, inkludert disse som normalt var forbeholdt plebeierne.

Jeg mener at han var Konsul når han døde og særlig når han sa disse ordene etter slaget mot en gresk opprører.

Hva du mener med dette, vet jeg ikke helt. Men han sa dette etter å ha slått Pharnaces 2. av Pontus, en stat i den nordvestlige delen av nåværende Tyrkia, i slaget ved Zema.

7819556[/snapback]

Må beklage at du ikke skjønte kort versjonen. Måtte slå opp i wiki litt først jeg og, men jeg klarte og la være og sitere den helt. Tyrkia har vært gresk fra ca. 300? før Kristus til ca. 1900 etter kristus. Det vil si folkene som har levd der har vært grekere. Pharnaces 2. var sønnen tilMithridates, en gresk opprører Sulla bekjempet.

Når det gjelder det første du mener er feil; Marcus Antonius(Marc Anthony) prøvde unnder en sermoni og sette en laubærkrans på hodet til Cæsar, som var det gamle symbolet på kongene i Roma, men når han gjorde det dyttet Cæsar den vekk fordi folket ikke likte dette(Antonius prøvde hvist dette fem ganger eller no). Etter denne begivneheten ble Cæsar bare kalt Konsul.

Om han var en diktator i realiteten er et annet spørsmål. Av respekt for Cæsar kaller jeg han Konsul og jeg mener at det var det han var i romersk politikk.

EDIT: Konsul er først og fremst en militær tittel, General er vel egentlig et mer moderne ord? De høyeste rangene var Konsul, Imperator og Legatus legionis.

Endret av Q_Tarantino
Lenke til kommentar

Enig med det Feonar sier, vil legge til at han ogsaa var guvernoer i Hispania Ulterior (en del av naadagens spania) og Gaul. Han var i tilleg queaestor en periode.

Vil si at det er riktig og kalle ham diktator though, henviser til mit tidligre innlegg med kong Harald som eksempel.

-Chris

Endret av Chrst
Lenke til kommentar

Poenget var at han hadde tittelen Diktator som han hadde fått under krigen mot Pompeius den beholdt han helt til sine siste dager før i år 45 fikk være konsul i 10 år altså han hadde begge men han ble aldri sett på som en diktator fordi han var ikke ond som Hitler eller Saddam Hussein

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si.

Cæsar var jo en keiser. Men de som ikke fulgte han ord ble straffet, så han var også en diktator. Tingen er at folket ikke levde under diktatur. Folket var fornøyd, og brydde seg lite om hva som skjedde i senatet. Cæsar ga dem "brød og sirkus", og vanligvis hadde de nok med seg selv.

Jeg stemte keiser, fordi folket ikke levde under diktatur.

men han ble aldri sett på som en diktator fordi han var ikke ond som Hitler eller Saddam Hussein

Ingen av dem var onde, men gale og maktsyke.

Endret av Larzemannen
Lenke til kommentar
Det er vanskelig å si.

Cæsar var jo en keiser. Men de som ikke fulgte han ord ble straffet, så han var også en diktator. Tingen er at folket ikke levde under diktatur. Folket var fornøyd, og brydde seg lite om hva som skjedde i senatet. Cæsar ga dem "brød og sirkus", og vanligvis hadde de nok med seg selv.

Jeg stemte keiser, fordi folket ikke levde under diktatur.

men han ble aldri sett på som en diktator fordi han var ikke ond som Hitler eller Saddam Hussein

Ingen av dem var onde, men gale og maktsyke.

7851998[/snapback]

Augustus var verdens første keiser! så vidt jeg vet beholdt cæsar de folke valgte, gjorde han ikke? Og han respekterte senatet til en hvis grad.

Lenke til kommentar

Senatet var for det meste en symbolsk beskjeftelse etter at Cæsar kom. Det var han personlig som utpekte menn til de offentlige postene.

Men dere som jatter om diktator meg her, og diktatur meg der er ikke opplyste nok om at det er forskjell på nåtidens diktatur, og den romerske formen for diktatur. En diktator i antikken var en embetsmann som ble utpekt av konsulen (i Romerriket) for å styre og holde orden i kriseperioder. Det var alltid en tidsbegrensing på dette embetet, men i Cæsars (og Sullas) tilfelle overstyrte de dette, og ble erlært diktatorer på livstid. En diktator var altså en som tok over styringen når det ble for mye for Senatet og Konsulen, men gikk av etter en periode på enten seks måneder, eller ett år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...