miceagol Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (snip) 7835974[/snapback] Jeg kan ikke si at jeg har noen av problemene du opplever, men noe av det kan være fordi jeg bruker PCene til andre ting enn deg. Men når det er sagt, alt er enkelt når du kan det. Det jeg opplever med Linux (jeg burde kanksje se på Ubuntu) er at det er så sykt krøkkete å komme i gang. Om det er fordi jeg har godt med kunnskap om Windows vites ikke, men normalt sett burde god kunnskap om et konkurrerende system være en fordel, og ikke en ulempe. 7836382[/snapback] Kanskje du burde teste Ubuntu Tror nemlig du har hatt maks uflaks da du testet SUSE 10.1. Jeg har alltid sett på SUSE som en trygg og stabil distro, men akkurat denne var de litt uheldige med. Muligens pga store overganger og lansering av OpenSUS og greier. Men oppdateringsproblemene du hadde var nok pga at de droppet det gamle systemet og gikk over til ZENworks, som selv om det er et kraftig system, tydeligvis hadde noen barnesykdommer i versjon 10.1 (dette er forøvrig godt dokumenter). Versjon 10.2 er langt bedre. Men jeg syns egentlig suse burde satset mer på et enklere pakkesystem tilsvarende andre distroer (f.eks. debian/ubuntu) som default, fordi ZEN/zypper er litt tungt. Men hvis du isteden slenger inn Smart package manager så blir det virkelig fart på sakene. Denne burde nok kommet som default 7836911[/snapback] Prøvde SUSE 9.1 for 2 år siden, men jeg ga opp til slutt av årsaker jeg ikke husker detaljene av, og havnet tilbake i Windows XP. Prøvde så Ubuntu for 1 års tid siden, og ble ikke skuffet. Nå er jeg Ubuntu-bruker på heltid (med unntak av spillseanser). Pakkesystemet er en lek iforhold til det i de to andre distroene jeg har prøvd meg på (SUSE og Fedora). Anbefales! Lenke til kommentar
modin Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Dette er jo genialt. Det er greit nok å konkurrere i markedet helt til man får store markedsandeler. Nå må du bare rulle inn. Du trekker også frem høyere priser, har du sett på prisnivået på Windows opp gjennom årene? Ser vil tilbake til Windows 98 så er vel den versjonen av Vista som ligger nærmest Home Basic. Windows 98 hadde såvidt jeg kan se en SRP på $209, oppgradering $109. Tilstavende for Vista er henholdsvis $199 og $99, men da i 2007 dollar. Jeg føler meg overbevist om at en grundig sjekk vil vise at Windows faktisk har blitt billigere med årende, ikke dyrere. 7834922[/snapback] Du kan ikke måle prisutvikling på den måten, desuten det er ikke relevant om Windows har blitt billigere eller dyrere, eller om Windows er godt nok eller ikke. Det som er saken er at Windows 100% sikkert hadde hvert, bedre og billigere, hvis det hadde hvert hardere konkuranse i markedet for OS. Ikke hvordan prisen på OS har utviklet seg, og egentlig har prisen på OS utviklet seg negativ. Hvis man skal kjøpe en OEM av Windows til en bærbar pc, i dag utgjør lisens summen du betaler for Windows en mye større andel av kjøpsummen enn den gjorde i 1998. Alle andre priser i databransjen har halvert seg fra 1998 fram til i dag, mens unntaket er prisen på OS som har holdt seg på det samme. Jeg mener at man ikke bare kan sammenligne prisutviklingen på OS med den generelle KPI for hele samfunnet, jeg mener det det er mer relevant og samenligne prisutviklingene på OS, med prisutviklingen innenfor databransjen. Gjør vi det ser vi at den relative prisen på OS i dag er mye høyere enn hva den var i 1998, det finnes ingen egen KPI indeks for pc utstyr, men regner med at den går under Audovisuelt utstyr, gjennom en titt i SSBs statistikkbank kan man se at prisen på audiovisuelt utstyr nesten har har halvert seg siden 1998 (indeks året 1998 var indeksen 100, i dag er den 55.7), og hadde man kunne skille datautstyr ut som egen kategori hadde sansynligvis prisnedgangen hvert enda kraftigere. Dette er selvsagt på det noske markedet men det er grunn til å tro at det samme gjelder i USA, så hvis OS skulle hatt samme prisforholdet til til annet AV utstyr som idag skulle prisen hvert 119 dollar, og ikke 199 dollar. Microsoft har kunnet beholde sine høye marginer, mens andre deler av IT bransjen som er mer konkuranseutsatt har i dag mye lavere marginer i dag enn i 1998. Ja microsoft har sansynligvis også litt lavere marginer (i hvertfall lavere priser), men det er heller ikke så rart, fordi det er jo faktisk mer konkuranse i på OS markedet i dag enn det var i 1998. Linux har slått igjenom på server ommeråder, i tillegg til på desktop i mange akkademiske miljøer. I tillegg har Apple gjort tidenes comeback, og har tatt mye markedsandeler i segmentet for unge kreative mennesker (trendsetterne) noe som er veldig negativt for Microsoft, da de kreatives preferanser ofte blir overført til den øvrige befolkninge i løpet av en stund. En amerikansk forsker sa at pengene følger de kreative og de homofile, slik at det de homofile og kreative bruker penger på i dag er det som vil være populært hos resten av befolkningen om 5 år. Microsoft tar faktisk denne trusselen såpass alvorlig, at de gjør alt de kan for å markedsføre seg som et homovennlig selskap og kvoterer inn homser, lesber og transeksuelle i sin stab, sansynligvis for å vinne/ikke tape markedsandeler til Apple hos den skeive befolkningen. Her ser vi et eksempel på at den økte konkuranse har gitt bedre forhold for homofile MS ansatte, noe som er kjempebra. Man skal ikke svartmale situasjonen Microsoft har faktisk langt mindre markedsmakt i dag enn hva de hadde i 1998. Windows har blitt bedre og billigere, homofile Microsoft ansatte har fått det bedre, veldig mye bra har skjedd. Men med enda mer økt konkuranse vil Windows bli enda billigere, og enda bedre (de homofile ansatte kan nok ikke få det noe særlig mye bedre enn de har det i dag.) Lenke til kommentar
roac Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Mener du seriøst at siden PCer har blitt mye billigere, så må programvare bli dertil rimeligere også? Den var ny og god. Skal man tenke i samme baner så skal alle filmer selges for 30 kroner eller deromkring, siden du nå omtrent får slengt DVD-spillere etter deg. Hollywood kommer garantert til å kjøpe argumentasjonen din Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Bare en ting: Brannmuren i Vista er en del bedre enn XP. Faktisk så kan du gjøre noe med den nå, fremfor den som kom med SP2. Stor fremgang. Det er en løsning jeg stole på og for mitt bruk, så sperrer den hva jeg ikke vil ha gjort, eller åpner for det jeg vil ha gjort. 7836664[/snapback] Jeg har også hørt dette, og det er et steg i riktig retning. Det er også nødvendig at dette fikses, da jeg regner med at svært mange kommer til å anskaffe seg Vista. Men, det er flere, blant annet meg som trenger en sentralisert brannmurløsning, og da vil fremdeles Vista-brannmuren være utilstrekkelig. Har selv en egen brannmur-maskin, og den gjør mer enn å sperre porter. Den fungerer også som en intern DHCP-server, og kommer til å være helt sentral når jeg skal sette meg ned og jobbe med å få til en sikrere løsning for trådløs-nettet mitt i tillegg til WPA-kryptering. Vi snakker her om bruker-autentisering fra det separate trådløs-nettet til hovednetteverket mitt gjennom brannmure. Den kan nemlig nekte å route fra en forbindelse hvis en bruker ikke har logget seg på brannmuren med et spesielt shell. Switchen jeg bruker er managed, og jeg har delt opp nettverket mitt i 2 separate VLAN. Det kablede nettverket går på ett VLAN, det trådløse nettverket på et annet. Brannmuren står imellom og sperrer. Dessuten muliggjør brannmuren at jeg kan komme inn på systemet på en sikker måte selv om jeg sitter et helt annet sted i verden. Igjen, Windows holder ikke. Det skal sies at jeg kjører et litt annet opplegg en de fleste "normale" mennesker. Men så går jeg da også på NTNU og studerer datateknikk. Ja, en del linux-distroer er knotete å sette opp for en nybegynner, det er jeg helt enig i. Solaris, som jeg har pratet om tidligere er et UNIX-operativsystem beregnet på erfarne systemadministratorer. Men for nybegynnere vil f.eks. Ubuntu gjøre en god jobb, selv om jeg personlig ikke liker den distroen noe særlig godt. Når det gjelder topic, kan jeg også komme med en kommentar. Alle disse hindringene og vanskeliggjøringene M$ foretar seg, vil føre til at folk går lei av det og prøver alternativer. OS X er et flott alternativ, men krever egen maskinvare. Da kan en brukervennlig linux-distro virke forlokkende. De fleste programmer man er vant til i Windows har flotte ekvivalenter i Linux/UNIX. Disse fungerer like bra, i flere tilfeller bedre enn de originalene man finner i Windows. En del programmer fungerer også i GNU/Linux. Hovedområdet der mange forbrukere stanger hodet i veggen i GNU/Linux og går lei, er på spillfronten, der M$ holder et jerngrep om DirectX. Hadde bare flere spillprodusenter gjort som iD Software... Endret 31. januar 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
modin Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Mener du seriøst at siden PCer har blitt mye billigere, så må programvare bli dertil rimeligere også? Den var ny og god. Skal man tenke i samme baner så skal alle filmer selges for 30 kroner eller deromkring, siden du nå omtrent får slengt DVD-spillere etter deg. Hollywood kommer garantert til å kjøpe argumentasjonen din 7837883[/snapback] Men jeg er enig, at min samenligning med Hardware prisen var veldig søkt, da det først og fremst er tilgangen til Kinesiske produksjon, og teknologisk utvikling og dertil lavere prod. kost som har senket prisen. Men marginene har også sunket veldig på PC utstyr, det er bare å ta en prat med Michael Dell så kan han fortelle deg alt om det. Den senkningen i marginer er et resultat av økt konkuranse, vi har også hatt en sekning i prisen på Software men ikke på langt så mye som på andre ommerådr vi har mange ting som hindrer økt konkuranse på dette ommeråder. Patenter osv. (nå gjelder det med patenter faktisk bare USA), men problemer rundt standarder gjelder også her i Europa, hadde vi ikke hatt slik hindringer hadde vi også her sett økt konkuranse og dermed lavere priser. Og ja jeg mener at det vil være naturlig at prisen på OS synker, da jeg mener at prisen er alt for høy MS har marginer på 30% noe som er unødvendig høyt, og veldig høyt i forhold til de fleste andre dataselskaper. Uansett så er det ikke så viktig om prisen på OS har godt opp eller ned, jeg skal si meg enig i at prisen på OS har sunket, og kvaliteten har steget. Men ikke på langt nær nok. Når Microsoft har marginer, på 30% er det tydlig at de ikke er i en situasjon hvor de trenger å bruke penger på FOU (forskning og utvikling), eller å sette ned prisen. Det fører til at kundene går glipp av enten billigere produkter eller bedre produkter. Hvis de hadde hvert presset i markedet måtte de enten forbedre produktene sine for å kunne beholde samme pris, eller sette ned prisen for å beholde samme markedsandeler. Pris har egentlig ikke så mye med saken å gjøre, OSx er dyrere enn Basic windows versjon, men kommer bare i en versjon som er mer enn avansert nok til å samenlignes med de dyreste Vista versjonene. Med avanserte funksjoner som du bare vil finne tilsvarende til i UNIX miljøer. Jeg velger å kjøpe OSx fordi det er bedre enn Windows ikke fordi det er billigere her konkurere altså Apple på kvalitet og ikke på pris. Jeg tror vi har sett noen positive konsekvenser av økt konkuranse, og mener derfor også at vi må se mer av dette å derfor legge til rette for økt konkuranse og lavere priser. Hvorfor i all verden har vi som kunder noen grunn til å være i mot økt konkuranse, jeg forstår rett og slett ikke forbrukere som ønsker å beskytte MS sin stilling i markedet. Ingen forbrukere er jo tjent med det, for det er i hvertfall ikke slik at MS sine produkter vil bli dårligere ved økt konkuranse. Hvis Microsoft kom i en posisjon hvor de måtte slutte å betale ut aksjeutbytte og i stede bruke overskuddet sitt på forskning og utvikling for å lage forbedrede produkter ville jo det gjort Windows enda bedre til MS fanboyenes store glede. Apple har feks ikke betalt ut aksje utbytte siden 1997, selv om det er mange siden år apple slet økonomisk og har i da mulighet til å utbetale aksjeutbytte. Men de velger heller å bruke pengene på å utvikle OSx til et enda bedre operativ system. For markedet er det heller ikke noe problem da kundene kjøper Apple akskjer i den vishet at de ikke får akskjeutbytte, og forventer derfor istede å tjene penger på en eventuell kursoppgang, som følge av bedre Apple produkter (og økt salg). Jeg er veldig glad for at Apple pløyer overskuddet sitt inn i selskapet i form av økte investeringer, og forbedring av deres produkter. Det gjør at jeg får bedre produkter, men for Microsoft lønner det seg ikke å jobbe for hardt for å lage bedre produkter, da det bare koster penger for dem de kan vanskelig vinne noe større markedsandel, faren for og tape betraktelige markedsandeler er heller ikke overhengende stor. Tenk hvor fantastisk Windows hadde hvert hvis MS hadde pløyd hele overskudd sitt inn i å gjøre Windows bedre å mer effektivt. Desverre vil ikke dette skje før de er nødt til det (dvs. markedet presser dem til det), men jeg skal være den første til å switche tilbake til Windows hvis MS setter alle sine resurser til for å få til et best mulig OS, for vi er jo ikke religiøse heller når det kommer til OS. Endret 31. januar 2007 av modin Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Bare en ting: Brannmuren i Vista er en del bedre enn XP. Faktisk så kan du gjøre noe med den nå, fremfor den som kom med SP2. Stor fremgang. Det er en løsning jeg stole på og for mitt bruk, så sperrer den hva jeg ikke vil ha gjort, eller åpner for det jeg vil ha gjort. 7836664[/snapback] Jeg har også hørt dette, og det er et steg i riktig retning. Det er også nødvendig at dette fikses, da jeg regner med at svært mange kommer til å anskaffe seg Vista. Men, det er flere, blant annet meg som trenger en sentralisert brannmurløsning, og da vil fremdeles Vista-brannmuren være utilstrekkelig. Har selv en egen brannmur-maskin, og den gjør mer enn å sperre porter. Den fungerer også som en intern DHCP-server, og kommer til å være helt sentral når jeg skal sette meg ned og jobbe med å få til en sikrere løsning for trådløs-nettet mitt i tillegg til WPA-kryptering. Vi snakker her om bruker-autentisering fra det separate trådløs-nettet til hovednetteverket mitt gjennom brannmure. Den kan nemlig nekte å route fra en forbindelse hvis en bruker ikke har logget seg på brannmuren med et spesielt shell. Switchen jeg bruker er managed, og jeg har delt opp nettverket mitt i 2 separate VLAN. Det kablede nettverket går på ett VLAN, det trådløse nettverket på et annet. Brannmuren står imellom og sperrer. Dessuten muliggjør brannmuren at jeg kan komme inn på systemet på en sikker måte selv om jeg sitter et helt annet sted i verden. Igjen, Windows holder ikke. Det skal sies at jeg kjører et litt annet opplegg en de fleste "normale" mennesker. Men så går jeg da også på NTNU og studerer datateknikk. Ja, en del linux-distroer er knotete å sette opp for en nybegynner, det er jeg helt enig i. Solaris, som jeg har pratet om tidligere er et UNIX-operativsystem beregnet på erfarne systemadministratorer. Men for nybegynnere vil f.eks. Ubuntu gjøre en god jobb, selv om jeg personlig ikke liker den distroen noe særlig godt. Når det gjelder topic, kan jeg også komme med en kommentar. Alle disse hindringene og vanskeliggjøringene M$ foretar seg, vil føre til at folk går lei av det og prøver alternativer. OS X er et flott alternativ, men krever egen maskinvare. Da kan en brukervennlig linux-distro virke forlokkende. De fleste programmer man er vant til i Windows har flotte ekvivalenter i Linux/UNIX. Disse fungerer like bra, i flere tilfeller bedre enn de originalene man finner i Windows. En del programmer fungerer også i GNU/Linux. Hovedområdet der mange forbrukere stanger hodet i veggen i GNU/Linux og går lei, er på spillfronten, der M$ holder et jerngrep om DirectX. Hadde bare flere spillprodusenter gjort som iD Software... 7837911[/snapback] Problemet med OpenGL er at det ikke har blitt oppdatert på en stund. Det vedlikeholdes ikke nok. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Stigfjell: Det er i alle fall en ting som kommer tydelig frem her, det er at du er en meget avansert bruker med behov ut over hva en 'vanlig' person har. Jeg kjenner ikke alle Vistas muligheter, men jeg er ikke sikker på om du engang er i MS' målgruppe for det produktet. Det er helt klart at Linux kan dekke mange behov for en stor andel av verdens pc'eiere, men terskelen er utvilsomt høyere. Mulig f.eks Ubuntu er enkelt å sette seg inn i, men majoriteten av pc-brukere trenger sikkerheten det er å kunne ringe support eller kjøpe en pc hvor alt funker rett fra pakka. Med Linux står man alene, man må lete rundt i forumer og lese masse for å få ting til. MS har sånn mestret i større grad å få folk til å føle en form for trygghet (selvom metodene helt klart er diskutable) Det er jo ei heller en enkelt Linuxdistro som dekker dine behov, du bruker jo flere forskjellige.. OpenGL er tross alt en direkte konkurent til DirectX og jeg har all mulig forståelse for at MS ikke vil slippe de på banen. På den annen side ser jeg f.eks her på jobben at SolidWorks bruker OpenGL, gjelder dette også de fleste andre CAD-programmer? Hvis MS kneler OpenGL helt i Vista mister de en enorm brukergruppe i proff-markedet, det kan de umulig være tjent med. Balansegangen her er ikke enkel. Vista støtter vel forresten OpenAL på lydsiden, det er da et steg i riktig retning? Jeg er enig med Linux-gjengen at åpne gratis systemer er det beste, og jeg gleder meg til den dagen jeg kan ha en gratis spillplattform. Men jeg tro vi må inse at de komersielle aktørene vil i lang tid fremover klare å holde ledelsen på markedsandeler, berettighet eller ei. Inntil det skjer, kjøper jeg Vista og er fornøyd med det. Linux dekker desverre ikke mine behov slik det er idag. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 OpenGL har blitt vedlikeholdt og oppdatert jevnlig med støtte for nye funksjoner. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Bare en ting: Brannmuren i Vista er en del bedre enn XP. Faktisk så kan du gjøre noe med den nå, fremfor den som kom med SP2. Stor fremgang. Det er en løsning jeg stole på og for mitt bruk, så sperrer den hva jeg ikke vil ha gjort, eller åpner for det jeg vil ha gjort. 7836664[/snapback] Jeg har også hørt dette, og det er et steg i riktig retning. Det er også nødvendig at dette fikses, da jeg regner med at svært mange kommer til å anskaffe seg Vista. Men, det er flere, blant annet meg som trenger en sentralisert brannmurløsning, og da vil fremdeles Vista-brannmuren være utilstrekkelig. Har selv en egen brannmur-maskin, og den gjør mer enn å sperre porter. Den fungerer også som en intern DHCP-server, og kommer til å være helt sentral når jeg skal sette meg ned og jobbe med å få til en sikrere løsning for trådløs-nettet mitt i tillegg til WPA-kryptering. Vi snakker her om bruker-autentisering fra det separate trådløs-nettet til hovednetteverket mitt gjennom brannmure. Den kan nemlig nekte å route fra en forbindelse hvis en bruker ikke har logget seg på brannmuren med et spesielt shell. Switchen jeg bruker er managed, og jeg har delt opp nettverket mitt i 2 separate VLAN. Det kablede nettverket går på ett VLAN, det trådløse nettverket på et annet. Brannmuren står imellom og sperrer. Dessuten muliggjør brannmuren at jeg kan komme inn på systemet på en sikker måte selv om jeg sitter et helt annet sted i verden. Igjen, Windows holder ikke. Det skal sies at jeg kjører et litt annet opplegg en de fleste "normale" mennesker. Men så går jeg da også på NTNU og studerer datateknikk. Ja, en del linux-distroer er knotete å sette opp for en nybegynner, det er jeg helt enig i. Solaris, som jeg har pratet om tidligere er et UNIX-operativsystem beregnet på erfarne systemadministratorer. Men for nybegynnere vil f.eks. Ubuntu gjøre en god jobb, selv om jeg personlig ikke liker den distroen noe særlig godt. Når det gjelder topic, kan jeg også komme med en kommentar. Alle disse hindringene og vanskeliggjøringene M$ foretar seg, vil føre til at folk går lei av det og prøver alternativer. OS X er et flott alternativ, men krever egen maskinvare. Da kan en brukervennlig linux-distro virke forlokkende. De fleste programmer man er vant til i Windows har flotte ekvivalenter i Linux/UNIX. Disse fungerer like bra, i flere tilfeller bedre enn de originalene man finner i Windows. En del programmer fungerer også i GNU/Linux. Hovedområdet der mange forbrukere stanger hodet i veggen i GNU/Linux og går lei, er på spillfronten, der M$ holder et jerngrep om DirectX. Hadde bare flere spillprodusenter gjort som iD Software... 7837911[/snapback] Ja, som det skrives litt lengre ned på siden, så jeg er mektig imponert over nettverket ditt. Trodde jeg hadde en "ok" løsning på trådløse nettet mitt og herlige krypteringer i routeren. Men så begrenser skolegangen seg til høgskole... :s Det er klart at MS velger å ta en kamp de fleste andre ikke vil ta. Det å tvinge igjennom et produkt er noe de kan, og lykkes med. Og vi som forbrukere har som regel svært få valg. Du kan jo se for deg "ola-dunk" som skal ha PC'en til projektøren sin. Det er neppe noen tvil om at Vista eller XP MCE blir benyttet her. Og jeg vet ikke om Linux har en lignende funksjon. Så har du programpakken som MS Office. Den er slettes ikke dårlig. Og lar seg ikke kjøre på Linux. MAC kan, men ikke den nyeste pakken, som er svært bra og brukervennlig. Leste denne idag tidlig. Jeg må helt ærlig påstå at jeg ikke kjenner meg igjen her, for aldri har jeg opplevd noen problemer med hverken DVD rip av mine filmer for backup, eller avspilling av enten avi, mp3, x264 osv. Gjør dere? Og UNIX er svært sofistikert som selv erfarne administratorer sliter med. Har vært borti noe i skolegang, og det er litt moro å se at man måtte være rusa på syrelapper for å finne på [if] og [fi] som en kombinasjon... (det var en spøk.. Litt gøy å tenke på at det er eneste "OS" som har overlevd snart 4 tiår uten forrandringer i syntaks. MAC har jeg selvfølgelig tenkt på, men jeg liker ikke sperren jeg har i software og hardware. Der er PC enestående. (ja, jeg vet du kan kjøre Linux på en mac, også windows, men det er heller ikke poenget:). Jeg har lenge påstått at tilnærmingen av de store aktørene ikke er langt unna. Jeg tror faktisk det. For de er ikke tjent med å konkurrere på link linje med filmformater, men heller at en åpen løsning er i bunn og programvaren er hva som bestemmer. Med andre ord, kjøper du fremtidige Windows/Linux/osX, skal det være et fett hva slags maskin du har. Ville ikke det vært en løsning vi alle kunne svelge? Lenke til kommentar
modin Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 OpenGL har blitt vedlikeholdt og oppdatert jevnlig med støtte for nye funksjoner. 7845869[/snapback] Har hørt at det krever mer jobb å skrive spill tilpasset OpenGL og det er derfor spillprodusentene velger DirectX. Men jeg vil tro at hvis de to var like lette standarder og utvikle til, så ville de fleste foretrekke OpenGL fordi det da blir lettere og porte spillene til andre plattformer. Kanskje er rett og slett problemet at OpenGL krever for mer jobb, vil det kommer flere åpne spill hvis man lager en ny og bedre åpen plattform? Hvem har egentlig ansvaret for OpenGL i dag, var jo opprinnelig et Silicon Graphics format, men det eneste som er igjen av dem er jo den lille resten de klarte og skrape sammen etter konkursen i sommer. Så hvem er det i dag som er styringsorganet for OpenGL standarden i dag? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg tror ikke det er merkbart mer ressurskrevende å programmere for OpenGL, men Microsoft spytter i litt penger, supportservice, programmeringshjelp osv for at de skal velge DirectX i stedet for OpenGL. Derfor blir det til slutt billigere å velge DirectX. Altså ikke noe merkbart mindre ressurskrevende men mer "subsidier" som gjør totalen billigere. Man kan godt formulere det til at Microsoft bestikker bort konkurransen. Mer info om OpenGL og organisasjonen bak kan finnes her: http://www.opengl.org/ http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL "OpenGL 2.1 was released on August 2, 2006 and is backward compatible with all prior OpenGL versions" Nye og bedre versjoner (2 med kodenavn) er under utvikling og det foreløbige veikartet er at de skal komme i August og Oktober i år. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Så vidt jeg har skjønt så er OpenGL kun for akkselerering 3D..? DirectX omfatter vel i tillegg til 3D også mye annet; Direct3D, DirectDraw, DirectSound, DirectMusic osv. Det vil si mer eller mindre alle ressurser samlet under en paraply. Hvis OpenGL er begrenset til en mere spesifik ting så må utviklere forholde seg til flere moduler fra forskjellige tilbydere. Dette vil i så fall sikkert være noe herk i forhold til et utviklerverktøy til alt sammen. Mulig jeg tar feil her, men har jeg rett vil nok OpenGL tape endel på noe slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå