FullColor Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hei, har sett tester på internett av div, f.eks skjermkort og sånt og da tester de ofte med et spill som F.E.A.R., ja da mener jeg jeg har sett tester av fear helt opp i 1600x1200 i oppløsning, har hørt at folk spiller på d også etter at de kjøpte 8800xxx kort.....! Men jeg har jo fear på pc'en jeg da og det meste d går ann og sette opp til er 1280x960 bare ! Så det jeg lurer på hvordan er det da mulig at folk går rundt og sier de spiller i 1600x1200 da i fear ? Og hvordan i all verden kan div tester på internett teste en hel rekke forskjellige spill på 2500x1900 ett eller annet da ? Rare greier d synes jeg Lenke til kommentar
Boye Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Egentlig ikke, hvis du har samme skjerm som de som tester Hvis du har en skjerm som støtter f.eks. 1600x1200 skal det bra til for å lure skjermkortdriverene til å tro noe annet. Men det hender, og det blir fort interessant hvis en har hatt CRT og plutselig får en LCD Ellers kan man eventuelt presse skjermkortet til å tillate oppløsninger den ikke tror skjermen støtter (skjermkortdrivere). Hvis ikke DET hjelper, kan du forsøke PowerStrip til å lage nye oppløsninger. Bortsett fra dette har mange spill muligheten til å justere instillinger via config-filer (.ini, .cfg etc) som spillet leser under kjøring. Det er f.eks. denne metoden jeg selv bruker hvis jeg skal kjøre et spill i 3200x1200 eller 2048x768 (dualhead, som vil si 2x 1600x1200...dobler bredden og man får 3200x1200). Faren er alltid at man "pusher" skjermen litt vel mye, og hvis det skulle skje og du sitter igjen med sort skjerm (selv om maskinen kjører videre i bakgrunnen), trykk WINDOWS tasten / eventuelt CTRL+ALT+DELETE. Er du heldig kommer du tilbake til skrivebordet, får bilde, kan lukke spillet, og forsøke med en litt annen oppløsning EDIT: Glemte meg helt! Det var FEAR ja Sjekk START folderen hvor du har selve FEAR spillet. Velg "Shortcut to User directory" snarveien og du havner automatisk til FEAR settings folderen. Hos meg er denne: C:\Documents and Settings\All Users\Documents\Monolith Productions\FEAR Har du Extraction Point er dette en egen directory: C:\Documents and Settings\All Users\Documents\TimeGate Studios\FEARXP Her finner du filen "settings.cfg", som du åpner i Notepad. ----- "GammaB" "1.211938" "GammaG" "1.211938" "Renderer" "NVIDIA GeForce 7800 GT" "GammaR" "1.211938" "BitDepth" "32" "HardwareCursor" "1.000000" "ScreenWidth" "1280" "VSyncOnFlip" "0.000000" "DeviceName" "\\.\DISPLAY2" "ScreenHeight" "720" "RestartRenderBetweenMaps" "0.000000" ----- Det eneste du skal trenge å justere her er "ScreenWidth" og "ScreenHeight". I mitt tilfelle har jeg satt oppløsningen til 1280 x 720, som er oppløsning på projektoren min. Håper det hjelper! Endret 28. januar 2007 av Boye Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) gledelig, ja gjett om det hjalp, føles som om jeg har levd i mørke hele denne tida nå, fått litt mer insikt over hva som er mulig og greier. (tenke utenfor boksen) dæven for en liten boks jeg må ha levd i da gitt. Tenkte jo før at man måte vente til de lagde nye spill som hadde støtte for høyere oppløsning, men da er d jo langt fra så komplisert som d nei. Har forresten bare en crt som ikke støtter 1600x1200, falt meg ikke en gang inn at det var derfor jeg ikke kunne velge den oppløsninga i spillet, trodde d var for mye og forvente jeg hehe, men hey vi lever jo i 2007 nå så d skulle vel bare mangle. Har mulighet til og velge 1600x1200 i doom 3 selv om det ikke går så d misviste meg litt i gal retning Btw har tenkt å kjøpe meg 20" når jeg får nytt skjermkort tenkte jeg, ang tema så lurer jeg gjelder dette også cs:s hadde vært flott hvis jeg kunne spille counter strike source i 1600x1200 gitt, tenk att jeg virkelig trodde at max oppløsning var bare det som kunne velges i prog\spillet føles så latterlig for nå som du har sagt d så virker d jo så selvfølgelig. Og btw2 ang d der dualhead greiene "dobler bredden" ser du dobbelt så bredt da over 2 skjermer eller no sånt ? vet ikke om jeg skjønte helt hvordan d blir i praksis om ikke du skulle ha en "8:3" format skjerm da. Endret 28. januar 2007 av AllColer Lenke til kommentar
Boye Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hvis du kjøper en 20" LCD skjerm på 1600x1200 og du IKKE får valgt 1600x1200 i CS:Source (eller andre spill), så pleier det å hjelpe å uninstallere skjermkort driverene, og reinstallere de på nytt. Da fjerner du samtidig "gamle minner" av tidligere skjermer og liknende. 1600x1200 er en såpass normal oppløsning i mange spill, så dette skal gå så det suser Jeg sier "minner" forresten, for det er merkverdig hvordan f.eks. nVidia driverene kan "kjøres inn" til å lære seg forskjellene mellom en 1600x1200 DVI-tilkoblet LCD skjerm og en 1280x720 LCD projektor tilkoblet analogt. De første gangene bommer driverne, og setter projektoren rett opp til 1600x1200 som ikke går så veldig bra... men etter 2-3 ganger med å manuelt justere oppløsningen til 1280x720 ifra en primærskjerm forstår driverene at selv om jeg akkurat har hatt en 1600x1200 oppløsning, men nå kobler til projektoren og ved uhell setter den til 1600x1200 den også, så forstår driverene at projektoren skal kjøres 1280x720 og setter den rett ned igjen = bilde. Litt artig, om noe dårlig forklart Angående dualhead - ja, hvis man er heldig og får ting som man vil, så dobler man bredden. Og jepp, det blir i teorien et 8:3 bilde. I praksis har man selve kantene på LCD/CRT skjermene som ødelegger litt av moroen, derfor triplehead hvor man bruker 3 skjermer. Da får man plutselig en senterskjerm med sikte og liknende istedenfor å få et sikte eller fokus MIDT imellom to LCD skjermer...og ting blir langt mer naturlig Har lagt ved link for å demonstrere. Ganske artig egentlig. I Neverwinter Nights 2 fungerte det helt ypperlig. I FPS spill blir dualhead litt problematisk, men i strategispill og rollespill går det veldig bra. Neverwinter Nights 2 dualhead Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå