Marzo Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Driver og formaterer en maskin her med Asus A7N8X-E Deluxe og S-ATA harddisk. Under installasjonen trykker jeg F6 og legger inn driver for S-ATA fra diskett. Finner harddisk og formaterer... Men under kopiering av filer over fra windows cd stopper instalasjonen opp og melder om feil ved kopiering av filen si.3112r.sys. Har prøvd med en ny diskett og kopiert samme filene over fra cd'en med samme feil. Maskinen ble installert med samme disketter og samme windows cd sist den ble formatert. Hva i alle dager kan være galt? Driver å laster ned nye drivere fra Asus nå i håp om at nyere versjon kan løse problemet, men er skeptisk siden det har fungert tidligere? I tillegg er jo linjehastigheten hos asus en tolmodighetsprøve... Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Har ikke en forklaring på ditt spesifikke problem, men hadde trøbbel med å legge inn XP på en av SATA-diskene mine selv. Min løsning var å legge inn windows på en gammel IDE-disk jeg hadde liggende for så å bruke data lifeguard tools fra Western Digital (du finner programmet på hjemmesiden deres) og lage et disk image av ide-disken med XP over på s-ata disken. Merk at XP må legges på en PRIMÆR-partisjon (ikke logisk), og at disken må settes til "aktiv" i diskbehandlingen du finner under administrative verktøy. Stasjonsbokstaven må du også endre. Litt tungvint, men det funker. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Den fila er vel driveren til disk-kontrolleren og ligger vel på disketten. Tror det er noe om at det kun må være de filene du trenger på disketten. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Ja de riktige filene ligger på disketten. Setupen spør jo etter disse først, før man formaterer, slik at den kan finne partisjonen den skal kopiere filene over til. MEN: under kopieringen av filene stopper den opp og spør igjen etter filen si3112r.sys (som ligger på diskett a:/ ) og sier den ikke finner filen på diskett! Det som er enda mer irriterende er at samme diskett (med innhold) og samme windows cd ble brukt på samme maskin ved forrige formatering uten problemer... Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Oppdaget en ting nå, under kopieringen sier den at den ikke finner filen lokalisert på windows cd'en... Trykk enter for å prøve igjen, F3 for å avslutte. Får altså ikke muligheten til å velge annen lokalisering enn cd drev! Hmm? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Oppdaget en ting nå, under kopieringen sier den at den ikke finner filen lokalisert på windows cd'en...Trykk enter for å prøve igjen, F3 for å avslutte. Får altså ikke muligheten til å velge annen lokalisering enn cd drev! Hmm? 7817939[/snapback] Hadde akkurat samme problem (blandt mange andre) ved innstallasjon på et Raid5. Fannt aldri ut av det og innstallerete til slutt på IDE disk. Planlegger å forsøke å flytte et image med tiden. Sata er så vidt jeg kan se fortsatt en uferdig teknologi når det gjelder innstallasjonav OS. Både Vista og XP brukere har diverse problemer og av de postene jeg har sett har de fleste brukt F6, ja hvis de i det hele tatt kommer så langt. Noe du evt kan prøve er å sette sata disken til IDE mode. Da trenger du ingen drivere, men det gjør det vanskelig å sette opp raid i fremtiden. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg foreslår at du laster ned nLite. Da kan du lage deg en egen Windows-cd der du integrerer SATA driveren på cd'en. Da slipper du floppy. Det gjorde jeg når jeg hadde Abit NF7-S Nforce 2 Ultra 400 og det fungerte fint. Sata er så vidt jeg kan se fortsatt en uferdig teknologi når det gjelder innstallasjonav OS Jeg har aldri hatt problemer med det. Spesielt ikke med nyere hovedkort som ikke krever SATA driver. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Det var en nLite utgave jeg brukte i denne sammenhengen, men på denne versjonen lå også s-ata drivere til en annen maskin. Muligens dette har kan skylles feilen? Prøver nå med orginal cd så får jeg se om dette fungerer... Må jeg ikke integrere flere filer eller holder det med kun .sys fila? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg foreslår at du laster ned nLite.Da kan du lage deg en egen Windows-cd der du integrerer SATA driveren på cd'en. Da slipper du floppy. Det gjorde jeg når jeg hadde Abit NF7-S Nforce 2 Ultra 400 og det fungerte fint. Sata er så vidt jeg kan se fortsatt en uferdig teknologi når det gjelder innstallasjonav OS Jeg har aldri hatt problemer med det. Spesielt ikke med nyere hovedkort som ikke krever SATA driver. 7818067[/snapback] Man trenger svjv alltid sata driver dersom man skal utnytte diskene fullt ut. Da må kontroller settes i RAID eller AHCI modus. Bla for å kunne utnytte NCQ. Står den i IDE modus trenger du ikke drivere men har heller ikke mulighet til å benytte NCQ eller opgradere disksystemet til Raid uten reinnstallasjon eller andre store operasjoner. Samtlige hvoedkort jeg har innstallert på et drøyt år har feilet på sata så jeg er ganske lei Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Trodde man trengte s-ata driver uansett bare for å kunne lokalisere en s-ata disk? Jeg fikk til systemet med orginal windows cd. Får prøve igjen så snart jeg har tid å lage en ny utgave med nLite som kun er for denne maskinen. Se om ikek det kan være en løsning Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Trodde man trengte s-ata driver uansett bare for å kunne lokalisere en s-ata disk?Jeg fikk til systemet med orginal windows cd. Får prøve igjen så snart jeg har tid å lage en ny utgave med nLite som kun er for denne maskinen. Se om ikek det kan være en løsning 7821666[/snapback] Nei det skal du ikke trenge på nyere kort. Mitt P5B gjenkjennte en disk på JMicron kontrolleren som ikke har noen satadrivre installert. Dette er helt klart den tryggeste veien å gå, men som sagt, også den minst fleksible. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hvis du (trådstarter) fortsatt har trøbbel med dette, minner jeg deg på første svar-post Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå