kristofo Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hei! Har et enkelt spørsmål: Jeg vil få til å ha et bilde som link, og når musa "hover" over bildet, skal det vises et annet bilde. Hvordan kan jeg gjøre dette i html og css? Takker for enkelt svar! Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 bruk javascript og "mouse hover" Lenke til kommentar
kristofo Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 bruk javascript og "mouse hover" 7816401[/snapback] Takker for svar, men grunnen til at jeg spurte om html og css er at jeg prøver å unngå å bruke javascript på siden. Er det ikke mulig å få til uten? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Det er mulig! HTML: <a href="enside.php" class="navn_pa_klasse">link tekst</a> CSS: navn_pa_klasse { display: block; width: 300px; height: 100px; background-image: url(bilde.gif); } Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Bruk koden til Andy-Pandy slik: navn { display: block; width: ; height: ; background: url(sti/til.bildet) #FFF no-repeat; } navn:hover { background: url(sti/til/det/andre.bildet) #FFF no-repeat; } Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Å ja! Jeg glemte å sette på hover i CSS koden. Haha! Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Ideelt sett skal pseudo-klassene til a-elementet brukes slik: a:link { (Dette er basisutgaven av elementet, slik du ser det når du ikke har gjort noe med det.) } a:visited { (Gir seg vel selv. Har du vært inne på siden som linkes, så er det denne utgaven som synes.) } a:hover { (Holder du musa over, så...) } a:active { (Utseendet til linken i det du trykker på den, afaik.) } Rekkefølgen er viktig. En fin huskeregel er love & hate (takk til Mikael Berg for å ha postet den en gang =) Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Ideelt sett skal pseudo-klassene til a-elementet brukes slik: a:link { (Dette er basisutgaven av elementet, slik du ser det når du ikke har gjort noe med det.) } a:visited { (Gir seg vel selv. Har du vært inne på siden som linkes, så er det denne utgaven som synes.) } a:hover { (Holder du musa over, så...) } a:active { (Utseendet til linken i det du trykker på den, afaik.) } Rekkefølgen er viktig. En fin huskeregel er love & hate (takk til Mikael Berg for å ha postet den en gang =) 7819264[/snapback] Eller så kan han også bare gjøre dette: a:link, a:active, a:visited { (Dette er basisutgaven av elementet, slik du ser det når du ikke har gjort noe med det.) } a:hover { (Holder du musa over, så...) } Hvis for eksempel link, active og visited ikke skal ha noen forskjeller selvfølgelig Lenke til kommentar
Vibeke S Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hvis man bruker eksemplene ovenfor vil teksten du skriver inn i linken være synlig oppå bildet, i tillegg vil det ta litt tid fra man holder pila over til hover-bildet lastes. Derfor er det bedre å ha både link- og hover-bilde i samme fil, les en bra og enkel tutorial på hvordan du gjør dette på epleweb.com. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå