amelbye Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg ser etter et skjermkort til en PC jeg er i ferd med å bygge. Jeg har de siste årene hatt endel forskjellige skjermkort og har stort sett alltid vært misfornøyd med billedkvaliteten i 2D (stort sett nVidia baserte kort). Jeg veit at dette ikke er skjermen sin feil, da mitt steingamle matrox kort viser krystall-klare bilder. Dagens tester av skjermkort er desværre kun fokusert på 3D-ytelse, og er derfor ubruklige for meg. Finnes det et PCI-express basert skjermkort i dag der 3d ytelse ikke er det eneste som står i fokus? Det bør ikke bære så alt for dyrt, og jeg vil ikke ha vifte. Selv om 3d ytelse ikke er viktig for meg og jeg nesten aldri spiller spill lenger, vil jeg at det skal være i stand til å kjøre middels gamle spill uten at jeg må skifte skjermkort. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Finnes det et PCI-express basert skjermkort i dag der 3d ytelse ikke er det eneste som står i fokus? Det bør ikke bære så alt for dyrt, og jeg vil ikke ha vifte. Selv om 3d ytelse ikke er viktig for meg og jeg nesten aldri spiller spill lenger, vil jeg at det skal være i stand til å kjøre middels gamle spill uten at jeg må skifte skjermkort. 7816315[/snapback] Matrox har fremdeles gode kort. ATI har FireGL MV serien sin, som er laget for 2D. Dette er proffesjonelle kort, og koster noen kroner, men du kommer under 2000 for greie kort. MV serien til ATI er vifteløse. Det finnes vifteløse Matroxkort også, men de beste Matrox kortene har dessverre vifte. Nå kan det være at der går å bytte ut vifta med en større kjøleribbe, og dermed unngå støy fra CPU vifta. Hvis du i tillegg monterer en stillegående 120mm vifte som blåser inn på skjermkortet, burde det ikke være noe problem. ATI FireGL MV2200 Matrox G550 PCI-e 1X Endret 28. januar 2007 av peiper Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Finnes det et PCI-express basert skjermkort i dag der 3d ytelse ikke er det eneste som står i fokus? Det bør ikke bære så alt for dyrt, og jeg vil ikke ha vifte. Selv om 3d ytelse ikke er viktig for meg og jeg nesten aldri spiller spill lenger, vil jeg at det skal være i stand til å kjøre middels gamle spill uten at jeg må skifte skjermkort. 7816315[/snapback] Matrox har fremdeles gode kort. ATI har FireGL MV serien sin, som er laget for 2D. Dette er proffesjonelle kort, og koster noen kroner, men du kommer under 2000 for greie kort. MV serien til ATI er vifteløse. Det finnes vifteløse Matroxkort også, men de beste Matrox kortene har dessverre vifte. Nå kan det være at der går å bytte ut vifta med en større kjøleribbe, og dermed unngå støy fra CPU vifta. Hvis du i tillegg monterer en stillegående 120mm vifte som blåser inn på skjermkortet, burde det ikke være noe problem. ATI FireGL MV2200 Matrox G550 PCI-e 1X 7816461[/snapback] ATI kortet ser for meg ut til å ikke ha 3d funksjonalitet i det hele tatt? Matrox kortet er desverre ikke tilgjenglig der jeg tenker å bestille fra. Jeg bor i england for tiden, og kjøper stort sett fra komplett.co.uk, men da de ikke har det hovedkortet jeg vil ha kommer jeg til å bruke scan.co.uk. Jeg er student og presset av et stramt budsjett. grensen går på £50 (kan tøyes litt, men helst ikke for mye) her er en link til skjermkort-siden deres: Scan.co.uk - graphics cards Endret 28. januar 2007 av amelbye Lenke til kommentar
peiper Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Gode 2D kort med funksjon for 3D spill -> Vanskelig for £50 eller mindre -> Du må sjekke nok om du finner noe til "Innbruddspris" tror jeg. Med et slikt budsjett tror jeg du må ut på bruktmarkedet. Matroxkort får du også i PCI. Funker like godt som PCI-e på slike kort. Endret 28. januar 2007 av peiper Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Gode 2D kort med funksjon for 3D spill -> Vanskelig for £50 eller mindre -> Du må sjekke nok om du finner noe til "Innbruddspris" tror jeg. Med et slikt budsjett tror jeg du må ut på bruktmarkedet. Matroxkort får du også i PCI. Funker like godt som PCI-e på slike kort. 7816709[/snapback] jeg er nok tom for PCI-plasser, så det lar seg ikke gjøre. Det ser ut til at valget står mellom det som er tilgjengelig av billige ATI og nVidia kort. (evnt på ebay) Er det noe som er bedre enn annet her, eller er det bare å kjøpe noe og håpe på det beste? Jeg leste litt inne på disse ATI kortene. Det ser ut til at de bruker system minne?! Stemmer dette? i såfall, er det snakk om de megabytene som du setter opp i biosen som bestemmer hvor mye skjermkortet får lov til å bruke til teksturer og slikt i 3d spill, eller er det snakk om RAM som vil være "kapret" av skjermkortet som ved mange av disse integrerte systemene? Endret 28. januar 2007 av amelbye Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 oioioi! hva med dette? http://cgi.ebay.co.uk/ATI-FireGL-3100-128M...1QQcmdZViewItem Lenke til kommentar
peiper Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 oioioi! hva med dette? http://cgi.ebay.co.uk/ATI-FireGL-3100-128M...1QQcmdZViewItem 7817750[/snapback] Til den prisen er det helt OK. CAD/CAM kort. koster rundt 1500 nytt. Ikke forvent allverden i 3D spill. Ikke vifteløst, men vifta kan du bytte med ei OK ribbe. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 oioioi! hva med dette? http://cgi.ebay.co.uk/ATI-FireGL-3100-128M...1QQcmdZViewItem 7817750[/snapback] Til den prisen er det helt OK. CAD/CAM kort. koster rundt 1500 nytt. Ikke forvent allverden i 3D spill. Ikke vifteløst, men vifta kan du bytte med ei OK ribbe. 7817932[/snapback] Men billedkvailiteten i 2D er bra, riktig? hva kan jeg forvente i 3dspill av dette kortet? Jeg har sett litt etter tester, men alt jeg fant var benchmarks i programmer som ikke er relatert til spill og sammenlikninger mot andre CAD/CAM kort.. Lenke til kommentar
Poppe Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Ville satset på et Radeon 1600 pro,ligger på mellom 50 og 70£. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Ville satset på et Radeon 1600 pro,ligger på mellom 50 og 70£. 7818191[/snapback] har det seg sånn at Radeon serien blir generelt raskere jo høyere tallet er? eks. 1600 er raskere enn 1300? Er det visse merker jeg bør satse på eller styre unna hvis jeg går for et nVidia/uprofesjonelt ATI chipset? Lenke til kommentar
Bjorne Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Hei, jeg vurderer også matrox skjermkort kun for bildebehandling, og trenger PCI-Express. Er Matrox-kortet omtalt her (Matrox Millenium G550 32MB Dual Head, PCI-Express 1x, Tv-Out) brukbart til bildebehandling, og hva betyr 1x og Tv-Out? Kan jeg koble 2 skjermer på kortet? mvh Bjørn Eriksen Lenke til kommentar
peiper Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Hei,jeg vurderer også matrox skjermkort kun for bildebehandling, og trenger PCI-Express. Er Matrox-kortet omtalt her (Matrox Millenium G550 32MB Dual Head, PCI-Express 1x, Tv-Out) brukbart til bildebehandling, og hva betyr 1x og Tv-Out? Kan jeg koble 2 skjermer på kortet? mvh Bjørn Eriksen 8127985[/snapback] Helt fint til bildebehandling. 1X - betyr at det kan bruke PCI-e 1X, 4X, 8X eller 16X slot. TV-out - betyr at du får med en kabel som gjør om DVI signalet til S-video og composit signal du kan plugge i en vanlig CRT tv og billige LCD TV'er, hvis TV'n har slik inngang. Det blir ikke noe bra bilde, men du vil se hva som foregår Du kan koble til 2 skjermer med DVI, eller du kan bruke VGA konverterene som er med. Oppløsningene ser du HER Endret 12. mars 2007 av peiper Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Hei,jeg vurderer også matrox skjermkort kun for bildebehandling, og trenger PCI-Express. Er Matrox-kortet omtalt her (Matrox Millenium G550 32MB Dual Head, PCI-Express 1x, Tv-Out) brukbart til bildebehandling, og hva betyr 1x og Tv-Out? Kan jeg koble 2 skjermer på kortet? mvh Bjørn Eriksen 8127985[/snapback] Helt fint til bildebehandling. 1X - betyr at det kan bruke PCI-e 1X, 4X, 8X eller 16X slot. TV-out - betyr at du får med en kabel som gjør om DVI signalet til S-video og composit signal du kan plugge i en vanlig CRT tv og billige LCD TV'er, hvis TV'n har slik inngang. Det blir ikke noe bra bilde, men du vil se hva som foregår Du kan koble til 2 skjermer med DVI, eller du kan bruke VGA konverterene som er med. Oppløsningene ser du HER 8134127[/snapback] Hvis du ikke får bra biledkvalitet fra skjermkortets tv utgang, hvordan får man det? Hvordan gjør man det hvis man vil ha en media center pc? Lenke til kommentar
peiper Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Hei,jeg vurderer også matrox skjermkort kun for bildebehandling, og trenger PCI-Express. Er Matrox-kortet omtalt her (Matrox Millenium G550 32MB Dual Head, PCI-Express 1x, Tv-Out) brukbart til bildebehandling, og hva betyr 1x og Tv-Out? Kan jeg koble 2 skjermer på kortet? mvh Bjørn Eriksen 8127985[/snapback] Helt fint til bildebehandling. 1X - betyr at det kan bruke PCI-e 1X, 4X, 8X eller 16X slot. TV-out - betyr at du får med en kabel som gjør om DVI signalet til S-video og composit signal du kan plugge i en vanlig CRT tv og billige LCD TV'er, hvis TV'n har slik inngang. Det blir ikke noe bra bilde, men du vil se hva som foregår Du kan koble til 2 skjermer med DVI, eller du kan bruke VGA konverterene som er med. Oppløsningene ser du HER 8134127[/snapback] Hvis du ikke får bra biledkvalitet fra skjermkortets tv utgang, hvordan får man det? Hvordan gjør man det hvis man vil ha en media center pc? 8134631[/snapback] VGA/DVI eller HDMI inngang på skjermen. Kun nyere TV'er som har det. Og ikke de aller aller billigste TV'ene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå