Gå til innhold

BIOS er slettet.

Wackee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her forklarar eg situasjonen på ei anna nettstad:

Hei!

På fredag bygde eg meg ein PC, av forskjellige komponener.

HK: P5B-E P956, Socket-775

CPU: E6600

CPU Kjøler: Thermaltake BigTyp 120 VX

GPU: PowerColor Radeon X1950PRO 256RAM

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB CL5

DVD Brennar: SH-S183A SATA

HDD: T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM

PSU: Hiper ATX 530W

Skjerm: Samsung 20" LCD Syncmaster 205BW 680x1050, 6ms, VGA/DVI, 600:1

Etter at alt var satt i, trykte eg på "på" knappen, den starta opp, høyrte "beep" lyden og alt. Det var bra. Hadde gløymt å sette i eit TV-Kort, så gjorde dette. Starta opp på nytt. Denne gangen kom det ingen "beep"-lyd. Maskina berre gjekk. Hmm, opna opp, sjekka at alt var festet som det skulle, og prøvde på nyee. Alt gikk fint.

Innstalerte deretter XP Home Edition. Etter at alt var innstalert, begynte eg å innstalere drivere og program til de forskjellige komponentene. Etter at eit program var feridig fekk eg beskjed om at eg måtte restarte PC før det fungerte som det skulle. Dette er heilt normalt, og eg trykte på "ja". Datamaskinen logget seg av, og meldinge Windows avsluttes kom opp. Men i det øyeblikket som du skal høre at maskinen skrur seg av og på, skjedde det ingenting. Maskinen starta ikkje. Den berre gjekk som beskrive ovenfor. Måtte dra inn og ut strømkabel og starte på nytt for at det skulle gå. Det var ikkje alltid at det gjekk da heller. Samme problem ved vekking i fra ventemodus og av og til når eg skulle starte etter at den har vært avslått.

Når eg skulle restarte BIOS med jumperen, klarte eg å starte maskina imens jumperen var av. Og imens jumperen stod på PIN 2og 3.

Tror på grunn av dette at BIOS er sletta, kva kan eg gjere?

Mvh. William Gullaksen

Det eg trur kan skyldast problemet, er at eg prøvde å oppdatere BIOS'en med eit Update program før eg sletta den. Eg tenkte at kanskje å oppdatera BIOS ville hjelpa meg med problemet med at maskina berre starta av og til. Så eg fyrde opp programet, lasta ned nyaste BIOS, sletta den gamle og flasha den nye. "Flashing Sucsessful" kom det opp på skjermen. "You need to restart your system before changes will take effect" Eg trykte på "Yes". Så skjedde det igjen, når maskina skulle til å starte etter rebooten så skjedde det ingenting, den berre hang seg opp. Så eg var nødt til å skru den av manuelt, og det er der eg trur feilen kan ha skjedd. Der eller når eg starta maskina uten jumperen på.

Endret av Wackee
Lenke til kommentar

Tror ikke det har skjedd noe skade direkte på BIOS.

Når du startet uten jumperen i riktig posisjon, så sletter du ikke BIOS,

med den jumperen setter BIOS tilbake til Default instillinger.

Det du sletter med jumperen er det som er lagret i CMOS, det er et statisk minne som kan slettes.

Når du flash`et BIOS`en tror jeg faktisk ikke at noe ble ødelagt. Du var ferdig med å skrive til BIOS når "Flashing Sucsessful" kom opp.

Endret av moav
Lenke til kommentar

Se i manualen om "CrashFree BIOS 3" leste at hk hadde det, kan være noe der som hjelper.

Kan prøve å med den jumperen som stiller tilbake til Default settings, bare sett den tilbake i riktig posisjon igjen før du starter opp.

Endret av moav
Lenke til kommentar

Har du USB-stick, Bluetooth dongle eller ekstern harddisk koblet til maskinen? Prøv å koble fra alt du ikke trenger (dvs alt utenom skjerm, tastatur, mus) og se om den kommer noe videre...etter min kunnskap, så skal det vel ikke være mulig å slette bios (teknisk mulig, men ikke så lett ;)). Som service tekniker vil jeg si at det er maskinen som sliter med hardware som gjør at den ikke fullfører POST.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...