Shulgin Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hei, Jeg er en ganske normal gutt helsemessig sett, snart 18 år gammel. For halvannet år siden registrerte som medlem for ett år i det lokale treningsstudioet, noe som viste seg å være en gigantisk tabbe. Jeg skal aldri tilbake i et treningsstudio. Likevel merker jeg at jeg trivdes bedre med kroppen den gang jeg trente noen ganger i uka. Jeg prøver å kompensere nå ved å gå turer ute og sånn, så skal jeg prøve å jogge av og til, men jeg vil gjerne trene musklene også litt. Ettersom jeg ikke har noen interesser (foreløpig) som innebærer utstrakt bruk av muskler, lurer jeg på om jeg bør lage et kort treningsprogram som jeg gjør til en rutine å gå gjennom hver dag, der jeg ikke avhenger av hjelpemidler. For det første har jeg ikke noe særlig vekter og sånn hjemme, og for det andre kommer jeg til å være en del på reisefot fremover, pluss at jeg skal flytte til en landsby om noen måneder til. Mao. må programmet være veldig enkelt teknisk sett, som ikke krever veldig mye motivasjon å gjennomføre. Jeg tror det er urealistisk at jeg kommer til å klare å holde det gående hvis det tar mer enn femten minutter, for eksempel. Så, er det noen som vet om det finnes noen slike programmer? Jeg er bare redd at hvis jeg får et program av noen her på forumet, så kan det være lite gjennomtenkt eller innebære lite hensiktsmessige eller kanskje (på andre måter) skadelige øvelser, ettersom jeg planlegger å gjøre dette til en rutine i lang tid fremover. Men hvis ikke dere vet om noen allerede eksisterende programmer jeg enten kan adoptere eller modifisere, så kan dere gjerne skissere noe. Hvilke øvelser bør jeg gjøre (helst ganske enkle)? Hvordan bør jeg gjøre øvelsene, med hensyn til hastighet f.eks.? Hvor mange repitisjoner? Alle sammen hver dag? Som dere kaskje har forstått, er min egen kropp antakelig den eneste vekta jeg har, så jeg ender vel opp med noe så tradisjonelt som sit-ups, armhevninger, osv. Likevel er det så mange forskjellige måter å gjøre disse øvelsene på. Med begge øvelsene, f.eks., så har jeg alltid tidligere forsøkt å ta så mange som mulig, men det er vel lite hensiktsmessig hvis man vil bli sterk? Programmer, henvisninger, ideer og andre innspill mottas med takk. :-) Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 ...Jeg tror det er urealistisk at jeg kommer til å klare å holde det gående hvis det tar mer enn femten minutter, for eksempel... 7816276[/snapback] Tuller du eller!?! Maks 15min! Du vill nok ikke komme i noe særlig form om du bare setter av 15 minutter, uansett hva du gjør. Ta noen situps, pushups etc ( feks 3x15 program. 3 sett pr øvelse med 15 reps ) før du legger deg hver kveld og start med en ballsport du liker min 2 ganger i uka. Det er mitt råd. Da vill du ha motivasjon til å trene mer en 15 minutter. Lenke til kommentar
Hjertevarm Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Har du ikke et par venner du kan finne på noe artig sammen med? Squash, cage-ball, fotball, kampsport eller hva som helst. Dra hverandre med, sosialt og sunt. Ellers har det tydligvis blitt veldig in med Photo-walking. Man går lange turer med fotoapparat. De fine bildene er like motiverende som gåturen. Da kan du jo variere tempo. Raske økter innimellom, som intervall. Gå en slik tur på minst 40 minutt hver dag, så er du igang. Orientering eller tur-orientering kan også være noe på sommerstid. Turorienterings-kart for lokalområdet får man gjene kjøpt på den lokale bokhandelen eller hos idrettslaget. Det er moro. Kjøp deg en trimsykkel, sett den foran tv`n. -Sett på en film og sykle! Se på favorittprogrammet og sykle! Finn noen unger som trenger barnevakt, og lek. Opp og ned akebakker er f.eks glimrende trening. - Eller bare ak selv! - Eller gå på skøyter, gå på ski....hvis du har vinter. Flere jeg kjenner liker bedre å svømme enn trene på treningsstudio. Kanskje dèt er noe for deg? Svømmehaller er det jo de fleste steder. Svømming er skikkelig styrke-trening, og du får brukt hele kroppen. Og enkle tips; Gå trapper, gjerne litt fort. Gå til butikken. Sett på musikk og vask huset, måk snø, klipp gress og pass på kostholdet. Kjempe fint at du har lyst til å trene, du finner helt sikkert noe du kan tenke deg å gjøre. Finn noe som passer interessene dine. Det er alltid viktig at det er lystbetont. Du trenger ikke være noe stort og proft. Det viktigste er at du er i bevegelse, og etterhvert utfordrer deg selv og pulsen din. Suppler med styrketrening og situps/push-ups, så er du i gang. (Men husk å gjøre begge deler; ikke bare styrke.) Når du setter opp et styrkeprogram, så må du huske på alle komplimentære muskelgrupper. Ikke tren for ensidig eller for konsentrert på spesifikke muskelgrupper. Øverst som nederst, bak som foran. Men dette vet du sikkert, utifra at du har vært innom et treningssenter. Intervaller er også greit å bruke. - Varm alltid godt opp, og tøy ut. Uansett hvor kjedelig det er. (Bare oppvarmingen bør ta minst 10 minutter...så du bør nok regne med å bruke mer enn 15 minutt ja.) Lykke. lykke til! Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) LOBOS: Som sagt er jeg i aktivitet på ulike måter, og jeg har tenkt til å være i mer aktivitet når det blir litt varmere i lufta. Det eneste jeg ønsker, er et lett styrkeprogram som jeg kan gjøre i tillegg til andre aktiviteter. Det er snakk om et kort vedlikeholdsopplegg som jeg kan gjøre før frokost, ikke noe som skal få meg i form. Og jo, jeg har motivasjon til å trene mye mer enn femten minutter daglig, hvis det er noe jeg liker. Det hadde uansett vært en annen sak om jeg dro til et treningsstudio for å holde på sånn som før; da kan jeg selvfølgelig holde på kjempelenge, men det jeg tenker meg er altså noen få (kanskje kjedelige) øvelser jeg gjør på rommet om morgenen. Endret 28. januar 2007 av sanoj_20 Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Hjertevarm: Takk for langt svar. Selv om jeg fikk bittelitt inspirasjon, har du misforstått ganske bra, fordi jeg vet hvordan jeg kan holde meg i form; jeg ønsker meg bare noe ekstra, f.eks. ettersom jeg bruker beina mye mer enn armene i de aktivitetene jeg gjør (jogging, gå lange turer i skog og fjell, osv.) Derfor ønsker jeg meg et lite opplegg; akkurat som noen tar armhevninger og sit-ups morgen eller kveld, bare at jeg ønsker noe mer utfyllende og gjennomtenkt. Endret 28. januar 2007 av sanoj_20 Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Trening er kjipt, hvis det ikke er sport. Deal with it.. 15min er alt for lite, er jo bare oppvarming det jo. ta situps ( pass på så du ikke holder henda bak hode, og beina må henge fritt, ikke i kontakt med noe, for at du ikke skal dra med de, og ryggen skal være rett. Legg deg ned på gulvet, finn deg et sted i taket, rett over deg, se på det hele tiden, så er nakken din sikret. ) Og Pushups. Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 For halvannet år siden registrerte som medlem for ett år i det lokale treningsstudioet, noe som viste seg å være en gigantisk tabbe. Jeg skal aldri tilbake i et treningsstudio. 7816276[/snapback] Bare jeg som ble ekstremt nysgjerrig nå..? Lyst og utdype litt hvorfor? Lenke til kommentar
E.T Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Vanlig idrett, høyfrekvent situps og armhevinger utvikler ingen/minimal muskulær hypertrofi (det som gjør at musklene øker i tverrsnitt), skal du øke muskelmasse må du nok komme deg på et studio. Du trenger dog ikke bruke stort mer en 15min hvis du fokuserer på øvelser som tar mange muskelgrupper. Ignorer tips om ørten situps og pushups, dersom du ikke klarer å begrense dette innen et område på 6-12 repetisjoner med å legge på vekter på rygg e.l er det minimalt med muskelmasse du utvikler Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Siden du kun har kroppsvekten din til å trene med, så får du et relativt begrenset øvelsesutvalg. Jeg vil anbefale deg at du tar *Knebøy uten vekter (evt på ett ben av gangen) *Pushups *Hangups dersom du har ei fin grein å holde i, en kraftig dørkarm e.l. *Situps/Crunches *Rygghev Flere av disse øvelsene kan man også variere litt, som kanskje gir litt mer inspirasjon. Ellers er det som E.T sier, du trenger mer motstand etter hvert om du vil bygge muskler, når det blir for lett vil du bare ende opp med å trene muskelutholdenhet. Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 For halvannet år siden registrerte som medlem for ett år i det lokale treningsstudioet, noe som viste seg å være en gigantisk tabbe. Jeg skal aldri tilbake i et treningsstudio. 7816276[/snapback] Bare jeg som ble ekstremt nysgjerrig nå..? Lyst og utdype litt hvorfor? 7818275[/snapback] Jeg er også nysgjerrig på akkurat det der. Det må da gå ann å få overtalt deg til å prøve igjen, i hvert fall viss det gjorde at du trivdes bedre med kroppen din! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå