derbidrd Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Heisann. Har en Ford Mondeo med tåkelys foran. Tåkelyset fungerer bare samtidig med parklyset, og når jeg skrur over til nærlys, skrur tåkelysene seg av. Er det noen her som vet hva og hvor jeg må koble om for å få nærlysene til å lyse samtidig med tåkelysene? Jeg er klar over at dette er ulovlig på norske veier, men jeg vil allikevel ha muligheten til å ha begge på samtidig Er ikke interessert i hundrevis at meninger om hvor sjenerende dette er. MVH Sindre Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Er nok ei forigling mellom 2 relèer. Når relè for nærlys får signal mister relè for tåkelys signalet. Lokaliser relè for tåkelys og legg styrestrøm via en egen bryter. Hvilken årsmodell er dette? Kan skaffe koblingsskjema på denne.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 har ikke mondeo fra rundt 94 en tre-punkts-bryter for nærlys slik at om den settes i punkt 3 står nærlysene på uavhengig av noe annet, og det bare er å slå på tåkelysene da? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Du har vel en sånn bryter, der du vrir, og så trekker to hakk ut (et hakk for tåkelys bak og to hakk for tåkelys foran)? Jeg og vil tro at det er et relee som ikke virker, for det fungere fint på min mondeo å ha tåkelys med parklys og med nærlys. (jeg regner med du anser nærlys som når lysbrytern er vridd helt til høyre, og ikke i nullstilling som er "kjørelys") Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Tidligere var det (i Norge) forbudt å kunne bruke tåkelys og nærlys samtidig, og alle biler med tåkelys måtte ha et rele som koblet ut tåkelysene når man satte på hovedlysene, slik at tåkelysene funket kun sammen med parklys. (Et godt eksempel på veloverveide, velfungerende norske regler fra før EU/EØS.) Vet ikke når dette ble slutt, men kan det tenkes at en tidligere eier av bilen din ville ha det slik? Lenke til kommentar
Blablablabla Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Det kan være koblet over et dobbelt relè som er koblet til både nærlys og tåkelys. I det man skifter til nærlys mister tåkelysene jording pga en funksjon inni relèt, og da slutter de å fungere, helt til du skifter over til parklys igjen. Lenke til kommentar
derbidrd Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Wazzza: Det er 94 modellen. Jeg har ettermontert tåkelysene på bilen, så originalt var det ikke en bryter som du kunne dra ut 2 hakk, men bare 1, til tåkelys bak. Men ved siden av alt dette, lå det ledningsopplegg og alt var klart til tåkelys, så dette er ikke noe tidligere eier har gjort. Jeg har gått automasjon, og jobber som elektriker, så kan litt om Releer generelt Men hadde vært veldig kjekt å fått tak i et koblingsskjema, eller om noen vet presis hvordan dette gjøres Lenke til kommentar
derbidrd Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Ingen som vet noe? Kom igjen da, NOEN må da vite hvordan man gjør dette! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Kjøp haynes boka i en bilrekvistita butikk. Der står alle koblingsskjemaene....... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Hvordan er hovedbryteren for lys, standard? 3-nivå, kjørelys, parklys og nærlys altså? Lenke til kommentar
derbidrd Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 på min kan jeg ta 2 hakk til venstre. da kan jeg skru på parklyset til høyre, eller venstre. Og i midten er vanlig kjørelys, så kan man ta et hakk ti lhøyre, da er det parklys+tåkelys(Avhengig om du har tåkelys foran, så kan man dra knappen ut to ganger, tåkelys foran og bak. Har man bare bak, får man dratt den ut 1 gang bare.) Og helt til høyre er nærlys og fjernlys + tålelysa Lenke til kommentar
derbidrd Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 fant løsningen Man må bak lysbryteren, og klippe den helt lilla ledningen, og skjøte den som kommer fra releet til den lilla/svarte ledningen som også går inn på bryteren. Den stumpen med lilla ledning som kommer fra bryteren, kan man bare isolere, denne brukes ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå