m0g1e Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Leser litt forskjellige steder å begynner muligens å endelig få inn at det er nødvendig med fiber for hastigheter i Gigabit klassen. Likevel leser jeg at magne CAT 6 RJ-45 ethernet kabler er laget for å takle 1 Gbps. Jeg har en bunt av slik kabel, og lurer jo på hva den egentlig er istand til å takle, selv om jeg sikkert ikke kommer til å grave meg opp i slike hastigheter... Er det faktisk noen som har vært oppi slike hastigheter med en kobberkabel? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Er flust med switcher og nettverkskort som støtter det så det er nok en realitet for oss forbrukere Er ikke så dyrt heller Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Det går fint med vanlig cat5e-kabel også, som er det de fleste "vanlige" nettverkskabler er. AtW Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Men er det noen som faktisk har klart å makse ut en 1Gbps link over kobber? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Jepp, det skal gå fint å komme bortimot 1 Gbit/s med vanlige kabler. Men det er alltid litt overhead på de ulike protokollene så man når aldri 1,000000 Gbit/s i praksis. Men man kan altså komme ganske nært om man bruker riktig protokoll. Det skal også gå an å sette opp 2 eller flere parallelle kabler for å oppnå 2 eller flere ganger så rask båndbredde, men jeg er ikke helt inne på hvordan det gjøres. Men vær obs på at det ofte finnes andre flaskehalser enn selve kabelen, switcher og nettverkskort. F.eks er begrenser ofte harddisker overføringa. Enkeltvise harddisker klarer ofte bare opp mot 600 Mbit/s skrivehastighet i ideelle tilfeller. Dvs. som regel betydelig mindre enn det. Men setter man opp ramdrive på begge sider så får man virkelig målt hva nettverksforbindelsen klarer med den valgte protokollen. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 større raid arrays kan vel og gjøre jobben Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 større raid arrays kan vel og gjøre jobben 7816224[/snapback] Ja, hvis det er snakk om store filer (les: over 10MB). Hvis det er små filer så vil aksesstiden "spise opp" båndbredden til harddiskene selv om de står i Raid 0, 5, 10, 01 eller lignende. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Er mulig å makse en gigabit-tilkobling med kopper ja. Hastigheten går litt ned med små filer, men ett godt raid-oppsett med gode disker kan klare mye. Passerte 90MB/s på mp3-filer av varierende kvalitet en gang. 30GB med diverse musikk gikk kjappt unna. Sammenkobling av flere slike linker er enkelt. Hva den typen sammenkobling heter er avhengig av hvilken produsent du bruker, eventuellt hvilket OS. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Har brukt cat5e med Gbit i noen år nå. FUngerer fint med Gbit switch og NIC. Ingen problem om man har kabel og rj45 plugger å lage kabler selv. Tror MEF jobber med standarden for 40Gbit overføring over kobber allerede. Kilde er PC world Norge nr 1 2007. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Hoi! Kjempeflott med så mye svar! Holder faktisk på i denne stund med min første RAID-filserver i denne sammenheng, selv om jeg ikke vil nå Gigabit'en på langt... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=705293&hl= Men for bedre aksess tid, hvilke løsninger bør jeg sikte meg på da? Blir sikkert mye musikk i mp3-format som skal "streames" under 10MB fra serveren til to PCer hos oss her... (gjerne forstsett på tråden vist til. ) Endret 28. januar 2007 av nollie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå