Gå til innhold

Megatrøbbel med filtabell på SATA disk

Anbefalte innlegg

Ok, et irriterende problem dette her.

Har en filserver som nå har ødelagt sin tredje harddisk. Men av erfaring fra de andre hardiskene den har ødelagt, så er det sikkert bare noen dårlige sektorer, så filene har jeg klart å få ut. Uansett, litt om denne hardisken da.

Er en ganske god stund siden den begynnte å lage klikkelyder egentelig. Vet at man egentelig burte byttet ut disken da, men jaja, den funket jo delvis. Når diksen startet å lage klikkelyder, så hang hele serveren seg til lydene ga seg, for så å funke perfekt igjen.

Så, etter en stund datt denne kikkende harddisken ut fra mappeoversikten i windows hvis det oppstod en slik klikke-tokt. Så da var det bare å kjøre igang en restart når det skjedde.

Men nå så finner den ikke disken i det heletatt. BIOS finner den, men ikke windows. Så jeg har satt den i destop PCen min nå som er litt mer robust og litt nyere HK osv, så den klarte å finne disken. Men når jeg prøver å kjøre scandisk på denne skadede disken så får jeg beskjed om at "hovedfiltabellen er skadet" så derfor så vil ikke scandisk starte engang. Om jeg prøver å gå inn på disken som kommer opp i explorer i windows, så får jeg beskjed om at disken er skadet.

Jeg har prøv et program som heter "File Scavenger", et sånnt "finn ødelagte filer"-program. Og det klarer faktisk å finne en god del av filnavnene. Men, problemet er at det lægger og hakker og bråker når den driver og søker fordi harddisken får slike klikke-tokter igjen under søket. Søket har aldri kommet på over 1 %, ikke giddi ventet så lenge. Men, den finner jo tydligvis filene, så jeg tror det meste skulle være intakt på den.

Min teori er at denne hovedfiltabellen er ødelagt, mens alt annet er i skjønneste orden der inne. Derfor nekter windows å åpne disken, og scandisk nekter også kjøre av den grunn. Noen som har no råd på hvordan jeg kommer meg ut av dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...