Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WRT54GL EU og pppoe

Anbefalte innlegg

for noen uker siden kjøpte jeg meg WRT54GL EU for å få trådløst adsl, jeg har SpeedTouch510v4.2 fra før av som jeg bruker til å kobble opp mot start adsl. Min ide var at jeg kunne kvitte meg med SpeedTouch modemet og kun bruke linksysen, men det fungerte ikke sånt har jeg nå lært. Men jeg sitter og undrer meg over hva skal man med pppoe på WRT54GL EU når den er avhenging av å bli plugget inn i et modem. jeg har nå kobblet modemet til swichen på routeren, men wan kontakten bruker jeg ikke i det hele tatt. Alt fungerer som det skal, men jeg kan ikke la være og undre meg over pppoe på WRT54GL EU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer som du sier at du må ha et modem i tillegg til WRT54G routeren. Den har jo ikke integrert ADSL modem. Du har to muligheter. Du kan enten sette opp som du har gjort, ellers kan du sette Speedtochen i bridge modus. Jeg ville nok satt opp WRT54G i bridge og satt opp PPPoE på Linksysen.

Lenke til kommentar

da resatte jeg modemet, satte det i bridge modus. Kobblet den vidre inn i wan porten på routeren og satt opp pppoe på den. Jeg må nå administere porten på routeren isteden for modemet, og jeg har 1 port til ledig på routeren. Men hvorfor er dette bedre en det jeg hadde før?. Jeg sitter fortsatt og lurer på hvorfor pppoe på en router som ikke kan bruke det uten at det er kobblet mot et modem.

Lenke til kommentar

PPPoE er da bare en metode for at du som bruker skal få tilgang til å bruke nettforbindelsen da denne autentiserer deg og dermed lar deg koble til .

Som tidligere nevnt i topic så må du ha ett modem for å gjøre om signalene som kommer inn til forståelige signal for din pc/router eller hva .

Lenke til kommentar

Fordelen med å kjøre bridgemodus og en router bakom er at en god router som regel er mye mere stabil enn et routermodem. Dvs at du kan kjøre større belastning med bittorrent og evt flere maskiner tilkoblet.

Jeg hadde f.eks 2-10Mbit med NGT & et elendig ZyXEL P-660RU rotermodem.

Etter jeg satte det i bridge med router bak så hadde jeg 100% stabil 18,5Mbit netto.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg at mitt Speedtouch 546 i bridge tåler stor belastning men jeg vet ikke hvordan 510 er . Bridge derimot skulle vert standard etter min mening og jeg er så glad dette ble gjort før NGT tok over hos min tidligere ISP.

Zyxel derimot var jeg ikke helt fornøyd med da jeg testet en 660 da den synket en hel del laverer en Speedtouch 516 sikkert som en sikkerhet for stabilitet men alikevel .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...