underdog Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Jeg skal sett opp min nye D-link Rangebooster DIR 635 router. Jeg prøver først å koble opp den stasjonære PC'en med kabel fra routeren og kjører installasjonsprogrammet. Jeg kommer meg på nettet, men får da feilmelding fra installasjons cd'en om at "utility can't find the device" - samme problem som Haakon* https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=706120. Feilmeldingen kommer ifm Quickstart med CD som fulgte med. Jeg har en D-Link Rangebooster (DIR635) m/ std.adresse 192.168.0.1 Har fiber fra Lyse og følgende LAN adresser : IP adresse : 192.168.0.116 (LAN Computer) Subnet Mask : 255.255.255.0 Default gateway : 192.168.0.1 Hva er galt ? Endret 28. januar 2007 av underdog Lenke til kommentar
Konge Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hvilke valg har du brukt når du kjørte denne "installasjoncd`n" ? WAN instillinger kan gjøres på to metoder på DLink routere om ISP leverer routere . Enten så setter man opp routeren med Statisk ip , altså man setter DLinken opp slik at den ber om f.eks 192.168.0.116 (som i ditt eksempel) fra Lyse sitt modem men mask 255.255.255.0 og standard gate som da vil være isp sitt modem sin Ip . Eller man setter opp WAN med Dynamiske innstillinger og routeren vil da be om første adresse i DHCP poolen til Lyse sitt modem og alt burde fungere like greitt da det er DLink routeren som da vil dele ut adresser internt på det lokale nettverk . Dette vil den også gjøre ved bruk av Statisk WAN settings . Jeg hadde villet logge på 192.168.0.1 og klikket fram til WAN fanen og sett litt "manuelt" på det istedet for å bruke den der "installasjonsplata" som riktignok vil hjelpe mange men desverre ikke alle . Lenke til kommentar
underdog Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Jeg har ikke gjort noen valg ennå med bruk av Cd'n - kommer ikke lenger enn til pkt "1. Install Device" - hvor feilmeldingen kommer opp. Ser av meny på CD'n at det skal følge "2.Internett settings" og "3.Internet Connections" Har logget med på routeren men møter da følgende problemer : 2) Får ikke lagret endringer under Settup/Nettwork settings Logget med på routeren sin internettside og har forsøkt å feilsøke. Har DYN-IP adresse - så under Settup/Nettwork settings forsøker jeg å klikke bort "enable" på "Add DHCP Reservation" (tenkte at det var problemet til pkt 1). Men på denne siden får jeg ikke "save settings". Hver gang jeg forsøker å trykke på knappen sier den at jeg ikke har lagret endringene og at det vil gå tapt dersom jeg går videre .....? (dvs tilsvarende melding som om jeg førsøker å gå et annet sted uten å ha lagret endringene først). 3) Trege router-sider Prøvde derfor å oppgradere til firmware 1.08W for å se om dette kunne hjelpe. Oppgradering gikk fint, men nå er router oppsettet blitt FORFERDELIG TREGT. Tar en hel EVIGHET å skifte "sider" .... 4) Firmware 1.09 ?? Jeg får melding om ny firmware. Jeg har imidlertid lest at en ikke skal oppgradere til høyere firmware mer enn det som står på de norske hjemmesidene.... hva er rett ? evt kan 1.09W (på D-link.COM) være løsningen ?? Endret 28. januar 2007 av underdog Lenke til kommentar
Konge Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hold inne resetknapp bak på routeren i minimum 15 sekunder for så å logge direkte på routeren gjennom http://192.168.0.1 . Ikke bruk "installasjonscd`n" men gjør alt manuelt og for guds skyld ikke begynn med DHCP reservation som første punkt . Gå til WAN settings som da vil mest sannsynlig tisvare punklt 2 på vd`n som du ikke trenger bruke . Om ditt LYSE modem før gav pc`n din 192.168.0.116 så setter du denne inn under IPadress , eller leser jeg ditt topic jeg feil og det faktisk er routeren din som gir pc`n 192.168.0.116? Jeg villet uansett som sagt brukt Dynamiske settings og forsikret meg om at du faktisk har nettforbindelse før du eventuelt begynner med å forsikre deg om at de enkelte klienter skal ha DHCP reservations og eventuelle andre ting som trengs . Firmwareoppdateringer løser ikke konfigureringsproblemer og jeg mener faktisk dette bare er tull så fremt man ikke har problemer som kan spores til firmwaren . Lenke til kommentar
underdog Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) 1. Har restatt router 2. Gått tilbake til firmware 1.05W (løste problemet med trege router sider) 3. Ja, det er faktisk routeren som gir 192.168.0.116 ( og det er innenfor "området" som er definert for "DHCP Server Settings" under "Network Settings" 4. Angående WAN settings. Går på SETUP/INTERNET og velger "Manual Configure" . WAN oppsett ser da slik ut : My Internet Connection is : Dynamic IP(DHCP) Host Name : Use Unicasting : Ja (merket av) Primary DNS Server : 0.0.0.0 Secondary DNS Server : 0.0.0.0 MTU : (bytes) MTU default = 1500 MAC Address : 00:00:00:00:00:00 (Knapp for å klone PC’s MAC adresse) På STATUS siden i routeren ser det slik ut WAN Connection Type : DHCP Client Cable Status : Connected Network Status : Established Connection Up Time : 0 day(s), 0:06:16 MAC Address : ...... IP Address : 81.166.167.199 Subnet Mask : 255.255.255.0 Default Gateway : 81.166.167.1 Primary DNS Server : 81.167.36.3 Secondary DNS Server :81.167.36.11 LAN MAC Address : ......... IP Address : 192.168.0.1 Subnet Mask : 255.255.255.0 DHCP Server : Enabled LAN Computers IP Address : 192.168.0.116 Fra "ipconfig/all" på PC'en ser jeg : IP Address : 192.168.0.116 Subnet Mask : 255.255.255.0 Default Gateway : 192.168.0.1 DHCP Server : 192.168.0.1 DNS : 192.168.0.1 Får fremdeles samme feilmelding på installasjons cd... hvorfor ? Er alt OK ? Endret 28. januar 2007 av underdog Lenke til kommentar
Konge Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Ser da fint ut herfra men jeg hadde villet funnet ut av hvilke DNS tjenere din ISP har tilgjenglig for så å sette inn Primary og Secondary . Når det gjelder denne cd`n dere "plages" med så tror jeg ikke man skal henge seg så meget opp i den da en manuell konfigurasjon funker like greitt så frem man er i stand til det og har litt forståelse noe jeg tro du begynner å få . Så lenge nettforbindelsen nå kjører så er vel saken løst . Når du er ferdig konfigurert med diverse portforward, encryption og eventuelle dhcp reservasjoner så hadde jeg villet ta en backup av disse innstillingen slik at du eventuelt kan være online rakst igjen om routeren henger og du må resette på nytt eller ved en eventuelt oppgradering av firmwaren da denne oftest vil sette routeren tilbake til "ny" om du skjønner hva jeg tenker på . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå