Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC stopper ved start av filbehandler/explorer.exe

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med maskinen for tida som jeg ikke har vært borti tidligere. Alt fungere tilsynelatende normalt, spill og programmer som åpnes via start-menyen eller ikonet kjører som det skal.

MEN, åpner jeg filbehandler (explorer.exe) så stopper det opp. Explorer svarer ikke og må termineres, det tar for 5-10min før pc'n kjører noe som helst igjen. Tilsvarende hvis man f.eks skal installere noe og må velge filbane Jeg har kjørt full virusscan og stoppet alle andre programmer og prosesser som ikke er kritiske, med samme resultat.

Problemet dukker opp helt plutselig uten at jeg hadde installert noe eller gjort noen andre grep. Problemet er at jeg ikke finner ut om det er HW eller SW relatert.

Noen forslag?

HW-oppsett er som følger:

ASRock 939Dual S-ATAII (v2.20)

AMD 64 X2 4600+

X1900XT 256MB PCIe

2 x 1024MB GEIL Valueram PC3200

Creative X-FI ExtremeMusic

WD Raptor 150Gb for OS, apps

Seagate Barracuda 7 (200gb) og Maxtor Maxline III (250gb) for lagring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme feilsymptom en gang og da var det CD-rommen som var gått fløyten. Windows sjekker først om det står en CD inni, og deretter prøver den å lese label og autorun.inf. Og hvis mekanikken inni svikter, så vil du få at windows ikke svarer.

Det kan også være at du har deamon tools installert og så har du mounta en defekt ISO-fil, eller at en disk-kontroller er råtten. Det hadde jeg en gang på et KG7-raid hovedkort, og da opplevde jeg at windows hang seg hver gang jeg mounta et cd-image hvor selve fila lå på en harddisk som stod på den aktuelle kontrolleren. Usansynlig, JA, men fullt mulig likevel.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Hmm. Har tenkt litt på at det kanskje kan være en disk eller eller noe annet HW-rettet. Kanskje jeg får prøve å dra ut pluggen på de to lagringsdiskene og DVD-spilleren og se. Den ene disken er sikkert fem år gammel og kan kanskje være årsaken. På den annen side burde ikke filbehandleren stoppe opp hvis jeg ikke gjør søk på den disken med feil? Eller kjører den spørring til alle enheter?

Lenke til kommentar
På den annen side burde ikke filbehandleren stoppe opp hvis jeg ikke gjør søk på den disken med feil? Eller kjører den spørring til alle enheter?

7819593[/snapback]

Ja, det er akkurat det den gjør. Hvordan skal den ellers kunne vite f.ex hvilken label som er på det enkelte volum?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...