9n9-moj Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg har akkurat fått en kampfisk av noen venner. Denne kom i en gullfiskbollle, som jeg har skjønt ikke akkurat er det beste for fisken. Spørsmålet er om jeg med noen enkle - og helst ganske rimelige - hjelpemidler, kan fortsette å ha den i bollen. For en kampfisk, for mye vann må jeg ha i bollen? Fisken virker som om den kjeder seg. Den er ganske passiv, og ligger mye på bunnen eller inntil veggene på bollen. Det skjer ingenting i bollen, med det mener jeg at jeg ikke har noe som beveger seg i bollen, bare en plante og noen steiner. Og så grusen da. Hva kan jeg gjøre for å gjøre livet litt mer spennende for fisken? Til slutt lurer jeg på maten. Jeg gir den mygglarver, men jeg lurer på hvor ofte jeg skal gjøre det. Jeg har fått veldig sprikende svar på det spørsmålet, alt fra 4 ganger om dagen til 2 ganger i uka. Håper noen kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Først - for at den skal trives i bolla, trenger du bare en hardfør og saktevoksende plante som tåler litt kaldt vann. Hvis du setter en lampe som lyer på bollen (som ikke har sparepære) får du bra varme av det. Følg med de første dagene og kjenn ofte på vannet. Det skal ligge rundt 20-22 grader, sånn at du får satt lampa i rett posisjon så du ikke koker fisken. Bytt 1/3 av vannet to ganger i uka og slamsug. Ikke ha det kaldere enn 20 grader i rommet du har bollen. Dette er fordi kampfisken er en labyrintfisk som "snapper" luft fra overflaten (du trenger derfor ikke pumpe i bollen). Er lufta for kald, kan fisken bli sjuk og dø. Kampfisk en en passiv, einstøing av en fisk som er fin og se på. Hvis du holder et speil opp mot fisken skal du se det blir liv i han Ikke gjør det hver dag, siden fisken blir ganske oppspilt av det. Du burde ikke kun gi mygglarver, men varier kosten litt. Gi flakfor, pellets, avskallede artemia-egg, fang levende mygglarver om sommeren etc. Mat fisken 2-3 ganger om dagen og ikke gi mer mat enn fisken spiser opp på 2-3 minutter. Avfallet som fisken ikke spiser opp blir gjort om til nitritt som er gift for små fisker. Derfor må du huske og slamsuge når du skifter vann. Gå hit for mer info om tassen din: http://kampfisk.com/ Lenke til kommentar
9n9-moj Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Takk takk Jeg flyttet fisken fra et rom med ca. 18 grader til et varmere et, og da ble det liv i ham. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå