Gå til innhold

Tips til FZ30 / FZ50-brukere

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget nylig en funksjon under manuell fokus jeg ikke visste om, og som jeg heller ikke kan huske å ha sett i manualen.

Setter man kameraet i manuell fokus og benytter fokusringen, blir søkebildet som kjent forstørret. Det kan settes opp to valg, enten forstørring i hele bildet, eller et utsnitt i senter av bildet, mens resten av bildet er normalt. Selv synes jeg av og til det forstørrede bildet kan bli vel grovt selv om jeg stort sett har klart å bruke det. Men forleden da jeg knipset fugler på frøautomaten utenfor hadde jeg forhåndsstilt fokusen, da de små vennene som kjent ikke har det med å sitte stille i særlig over ett sekund. Jeg trykket deretter utløseren halvveis inn for å låse eksponeringen også. Mens jeg ventet på neste fjærball skulle dukke opp kom jeg borti fokusringen og da viste det seg at fokusering ble justert med normalt bilde, altså ingen forstørring. Jeg prøvde meg litt, og fant dette svært mye bedre enn den forstørrede funksjonen. Dette ble liksom mer speilrefleksaktig, og med den meget skarpe og høyoppløste skjermen var det intet problem å stille skarpt. Anbefales å prøve for de som heller ikke har oppdaget denne egenskapen. Jeg har altså FZ30 selv, men tipper det er tilsvarende på FZ50 også da de ellers er svært like.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg oppdaget det samme forleden da jeg skulle fotografere månen. Hvorvidt jeg liker denne måten bedre enn det forstørrede søkerbildet, er jeg ikke sikker på ennå. Men hovedproblemet mitt med manuell fokusering er at fokusringen glir så altfor lett. Har jeg endelig greid å skarpstille på noe uendelig langt unna, som f.eks. Sirius, når jeg en natt skal fotografere stjernebilder, så kommer jeg som regel av vanvare borti denne ringen og ødelegger hele fokuseringen Må kanskje teipe fast fokusringen når jeg har fått den riktig innstilt?

Lenke til kommentar

Tja, hvis du driver og knipser mot stjernehimmelen i mørket, antar jeg at heller ikke du slipper unna stativ, og når først kameraet er stilt opp der, synes iallfall jeg det går greit å holde pølsene unna objektivet, og konsentrere meg om grepet med knapper og utløser. Men ja, jeg ser poenget ditt, på dagtid med håndholt stilling på jakt etter bevegelige mål i naturen kan det være lett å rote borti ringen. Jeg likte iallfall denne måten å fokusere på meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...