pcp160 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hei. Jeg er litt bambi på isen her, og trenger litt hjelp. Har innstallert Ubuntu 6.10 på min Acer laptop, og har da problemer med oppløsning. (er 1024x768 i steden for 1200x800) Etter å ha søkt litt på forumet prøvde jeg og bla meg til etc/X11/xorg.conf for å sette opp riktig innstilliger. Men etter hva jeg kan se står det riktig oppløsning der (se bilde) Så spørsmålet er hva jeg gjør da? Og et enda mer nybegynneraktig spørsmål; jeg har fått inntrykk av at man skal kunne kjøre komandoer. Feks "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" skulle såvidt jeg har skjønt få meg til skjerminstilliger. Men hvor er denne komandolinjen, altså hvor skriver jeg..? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 norsk: Programmer->tilbehør->Terminal engelsk: Applications->ettellerannet->Terminal sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg vil gjøre at du kan velge flere skjermoppløsninger Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Takk for det Marsan Er ganske vesentlig og vite hvor jeg skriver komandoer... Fikk ikke helt dreisen på terminal komandoen, men fant "915resolution" instrukser for Intel grafikk etter et nytt søk her på Forum, så nå virker det. Siden tema er nybegynner, spør jeg om en ting til med det samme, om noen gidder. Hvordan kan jeg få funksjonalitet i mitt Synaptics touch pad? Finner ikke drivere spesielt for Linux hos Synaptics, men det finnes kanskje andre løsninger? Er særlig og kunne "dobbelklikke og dra" jeg savner, og også "tilbake knapp" hadde vært fint. Jeg lurer også på hvordan man egentlig innstallerer drivere i Ubuntu, prøvde å laste ned noe Linux drivere fra Intel, men det er jo ikke noen kjørbar fil, og mine device manager kunster fra Windows er vist ikke mye verdt i Linux Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Det me å få funksjonalitet med synaptics touch pad må du kanskje søke på nettet for å finne svar på. Intelskjermkort skal vel ha driverstøtte "out-of-the-box" slik jeg har skjønt det. Det er mye prøving å feiling før man skjønner ting. Forum og internett søk gjør også livet enklere i Linux. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Det er vel ferdig støtte for touchpad også. Har ikke installert linux på laptopen min (enda?), men i pakke-manager hos Ubuntu heter gui'et qsynaptics. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 RulleRimfrost Postet i dag, 16:51 Det er vel ferdig støtte for touchpad også. Har ikke installert linux på laptopen min (enda?), men i pakke-manager hos Ubuntu heter gui'et qsynaptics. Ja musen virker jo, men den kjører som emulert ps2 mus. Men fikk en bra ledetråd av deg nå, har innstallert qsynaptics med pakke manager, og startet det med "ALT + F2". Men får ikke endre noe fordi den sier synaptics touchpad drivere ikke er innstallert. Finner noe drivere på nett, men har et stykke igjen før jeg skjønner hvordan man faktisk innstallerer drivere i Ubuntu. Får vel bare lese/spørre/prøve meg frem videre. Må innrømme at det var ganske deilig å starte opp Windows Vista igjen nå Men har da fått kommet godt i gang på dag 1 syns jeg selv i alle fall... Blitt litt kjent med programmene, satt opp mail, nettverk med Windows pc'er, printer over nettverk, oppløsning riktig, og funnet ut hvordan jeg får WPA støtte på trådløs kortet. Men et lite spørsmål til. Jeg kjører nå trippel-boot med Ubuntu, XP, og Vista. Er det vanskelig å endre default start fra Ubuntu til Windows. Regner med at dette må gjøres i Linux, og ikke Vista/XP? Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
kommers Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Ja, da er det nok enklest å boote opp Ubuntu (siden du sannsynligvis ikke har ordnet med skrivetilgang til din(e) Ubuntu-partisjon(er) i XP/Vista) og redigere konfigurasjonsfilen til menyen som bootloaderen grub bruker ved hjelp av en tekst-editor. Én måte å gjøre det på er å åpne et terminal-vindu og skrive: sudo nano /boot/grub/menu.lst (nano er en enkel teksteditor, filen du ønsker å redigere er /boot/grub/menu.lst, og prefikset sudo benyttes fordi kun root-priviligerte brukere har adgang til å redigere denne fila.) Alle linjer som starter med # er kommentarer. Nesten i toppen av fila ser du sannsynligvis en linje som sier: default 0 og betyr at menyvalg 0 skal velges som default (har du den ikke, kan du skrive den inn på egen linje hvor som helst over menyvalgene). Når du blar deg nederst i fila ser du oppføringene for de ulike menyvalgene grub gir deg, med ca 5-6 konfigurasjonslinjer for hvert menyvalg. Det første menyvalget tilsvarer menyvalg 0, det neste tilsvarer menyvalg 1 etc. For å bytte hvilket menyvalg som skal være forhåndsvalgt kan du endre linjen med default 0 til f.eks default 2. For å lagre endringene og avslutte tekst-editoren nano trykker du ctrl+o og ctrl+x (disse menyvalgene står forklart nederst, ^ betyr "ctrl+") Endret 29. januar 2007 av kommers Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Tusen takk for god hjelp igjen. Da skal jeg se om jeg ikke får endret dette. Og da fikk jeg samtidig oppklart noe annet jeg har lurt litt på, "sudo" Prøvde nemlig å manuelt redigere noe i X11-org.config eller noe i den duren, men den er jo read only for andre enn root, og logge meg inn som root fikk jeg ikke til. Men da kan jeg altså gjøre slike endringer gjennom terminal og med prefiks sudo, hvis jeg har forstått deg rett Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Tusen takk for god hjelp igjen. Da skal jeg se om jeg ikke får endret dette. Og da fikk jeg samtidig oppklart noe annet jeg har lurt litt på, "sudo" Prøvde nemlig å manuelt redigere noe i X11-org.config eller noe i den duren, men den er jo read only for andre enn root, og logge meg inn som root fikk jeg ikke til. Men da kan jeg altså gjøre slike endringer gjennom terminal og med prefiks sudo, hvis jeg har forstått deg rett 7827185[/snapback] hvis du vil bruke root direkte kan du kjøre sudo passwd da setter du passordet på root og du vil kunne skive su for å logge deg på root med dette passordet Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Kan det være at den bare er disabla ? Sjekk at det er en linje under "input device" -> "synaptics touchpad" i /etc/x11/xorg.conf som sier : Option "SHMConfig" "true" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå