LostOblivion Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hei, Driver og lager en slags form for liten simulator i Java og har nå kommet til den mer pool-varianten av simmen--friksjon mot bakgrunnen. Dette er bare 2D assa. Uansett. Jeg har kinetisk friksjon mot bakken gitt ved. Fk=kmg Men denne kraften vil jo aldri kunne bli større enn å kunne forandre farten til en ball f eks til å bli negativ (som i bevege seg baklengs). F eks k=0.2 m=5 g=9.8 Fk=0.2*5*9.8 Fk=9.8[N] a=Fk/m a=9.8/5 a=1.96[m/s^2] Så hvis farten er 1[m/s], og akserelasjonen fra friksjonen er 1.96, blir da farten -0.96[m/s] etter ett sekund. Uansett. Hittil har jeg plassert dette i en if statement som ikke gjør denne kraften noe større enn bevegelsesmengden til ballen (mv), men lurte på OM NOEN VISSTE OM EN FORMEL FOR Å GJØRE EN VARIABEL MAKS LIKE STOR SOM EN ANNEN VARIABEL. Bare capsa det siste der for de som ikke gadd å lese eksemplene. Poenget er at jeg skal summere alle kraftvektorene som tilslutt brukes til å regne ut den endelige akserelasjonen, så jeg kan ikke bruke de mer vanlige bevegelsesformlene. Gjøres ikke dette med en slags potensformel av noe slag? Takk på forhånd! Åh, forresten, du finner programmet her. Lost Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) her fant jeg et eksempel for minimum, burde være en smal sak å skrive om for hva du trenger http://www.devdaily.com/java/edu/pj/pj010018/ Endret 28. januar 2007 av Torbjørn Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Beklager, dette hjelper meg ikke. Takk uansett. Lurte på om noen visste om en matematisk formel for det. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 det blir ikke mer matematisk enn en algoritme uansett. det er en diskret overgang. hva mener du med matematisk? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Som i at jeg ikke trenger en programmeringsinterface for å kunne beregne det. Men glem det, var et dumt spørsmål i utgangspunktet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Du kan jo bruke at Fk = -(v/abs(v))*k*mg, dvs. stjele fortegnet eller nullen til v? Vil jo kun gi kinetisk friksjon, ikke statisk, men det er da en start? Men du får da et problem dersom v blir null... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå