Gå til innhold

Aldri større. FORMEL?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Driver og lager en slags form for liten simulator i Java og har nå kommet til den mer pool-varianten av simmen--friksjon mot bakgrunnen. Dette er bare 2D assa.

 

Uansett. Jeg har kinetisk friksjon mot bakken gitt ved.

 

Fk=kmg

 

Men denne kraften vil jo aldri kunne bli større enn å kunne forandre farten til en ball f eks til å bli negativ (som i bevege seg baklengs).

 

F eks

 

k=0.2

m=5

g=9.8

 

Fk=0.2*5*9.8

Fk=9.8[N]

a=Fk/m

a=9.8/5

a=1.96[m/s^2]

 

Så hvis farten er 1[m/s], og akserelasjonen fra friksjonen er 1.96, blir da farten -0.96[m/s] etter ett sekund.

 

Uansett. Hittil har jeg plassert dette i en if statement som ikke gjør denne kraften noe større enn bevegelsesmengden til ballen (mv), men lurte på OM NOEN VISSTE OM EN FORMEL FOR Å GJØRE EN VARIABEL MAKS LIKE STOR SOM EN ANNEN VARIABEL.

 

Bare capsa det siste der for de som ikke gadd å lese eksemplene.

 

Poenget er at jeg skal summere alle kraftvektorene som tilslutt brukes til å regne ut den endelige akserelasjonen, så jeg kan ikke bruke de mer vanlige bevegelsesformlene.

 

Gjøres ikke dette med en slags potensformel av noe slag?

 

Takk på forhånd!

 

Åh, forresten, du finner programmet her.

 

Lost

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...