Akelbee Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Vi har et Windows nettverk med w98se klienter og en samba-server (Peer-to-Peer). DHCP kommer fra en router. Dette funker greit på alle måter. Vi prøver imidlertid å også få en NT4(m/SP5) til å funke i dette nettet. NT4-maskinen får IP og funker sånn stort sett på nettet. Den kan surfe internett og se noen av de andre maskinene i nettet, men kan ikke se alle de andre maskinene (både w98se klient og samba serveren mangler). Vi sliter også litt med at den gjentatte ganger mister tilkoblingen til en nettverksprinter. Jeg aner meg at noe av problemet kan henge sammen med NT4s bruk eller ikke-bruk av NetBIOS og NetBEUI protokollene. Er det noen som kan sette oss på sporet av hva vi må se næremere på her? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Quote: Er det noen som kan sette oss på sporet av hva vi må se næremere på her? broswermaster, ol er ting jeg ville ha tatt en titt på. er nt4 boksen vanlig server, eller er den PDC/BDC? Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Jeg kan ikke så mye om NT, jeg er ikke så sikker på hvor jeg skal lete etter dette svaret (og jeg sitter ikke i nærheten av den akkurat nå). Den kjører en tjeneste som heter Server, men jeg har trodd dette er det som skal til for at den skal kunne dele filer (SMB). Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 2. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2002 Sorry, men jeg leste nok ikke spørsmålet ditt nøye nok. NT4-maskinen er ikke server i det hele tatt, kun en klient. I og med at det er Peer-to-peer, så har vi foreløpig ikke noen PDC-funksjon i nettet. Men bare vi får NT-boksen på plass, har vi tenkt som neste skritt å aktivisere Domain Controll på samba-serveren. NT4-maskinen klarer å se noen av de andre maskinene i nettet, men ikke alle. Vi har sjekket at alle maskinene tilhører samme workgroup. Flere av maskinene i nettet ser alle de andre maskinene, inkludert samba-serveren og NT-maskinen. (Så lenge NT4-maskinen kan se samba-serveren, er det ikke så farlig med de andre...) [ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-12-02 18:29 ] Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Quote: Den 2002-12-02 18:20, skrev Akelbee:NT4-maskinen klarer å se noen av de andre maskinene i nettet, men ikke alle.Vi har sjekket at alle maskinene tilhører samme workgroup. Flere av maskinene i nettet ser alle de andre maskinene, inkludert samba-serveren og NT-maskinen. (Så lenge NT4-maskinen kan se samba-serveren, er det ikke så farlig med de andre...) Urk, godt eksempel på hvorfor Windows Neighborhood igrunn er noe salig skræl. sjekk ut hvilken boks som er browsermaster. Det greieste er (imho) å sette opp sambaboksen til å være det. ting du kan se på i smb.conf er os level = 70 preferred master = Yes domain master = Yes Men er du avhengig av at alt er synlig i nettverksnabolaget i windows? kan du ikke bare bruke 555.555.555.555 (bogus hollywood look-a-alike ip) istedenfor maskinnavn ? Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 2. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2002 Jeg vet ikke hvordan jeg finer ut hvilken maskin som er browsermaster. Vår smb.conf inneholder imidlertid bl.a.: os level = 99 preferred master = True domain master = True men er dette avgjørende og ev. overstyrer dette hva som eventuelt måtte være (automatisk?) satt på andre maskiner. Nei, som angitt er jeg ikke avhengig av at alle maskiner i nettet ser hverandre i Network Neighborhood, men NT4 klienten trenger å ha tilgang til mapper på samba-serveren. Jeg har trodd at jeg måtte se maskinene i Neighborhood for å kunne få tilgang til mappene? Det jeg må få til er å få satt opp en permanent mapping av to virtuelle disker mot to mapper på samba. Selv om jeg ikke ser samba i WN på NT4maskinen så kan jeg lese nbtstat data til samba på NT4. (Og det er ikke bare Windows Neighbourhood som er Windows-træl.....) Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Quote: Den 2002-12-02 20:52, skrev Akelbee:Jeg vet ikke hvordan jeg finer ut hvilken maskin som er browsermaster. bruk nmblookup (på linuxboksen) Quote: Vår smb.conf inneholder imidlertid bl.a.: os level = 99 preferred master = True domain master = Truemen er dette avgjørende og ev. overstyrer dette hva som eventuelt måtte være (automatisk?) satt på andre maskiner. Ja, det bør holde til at linuxboksen din blir browsermaster. Quote: Nei, som angitt er jeg ikke avhengig av at alle maskiner i nettet ser hverandre i Network Neighborhood, men NT4 klienten trenger å ha tilgang til mapper på samba-serveren. Jeg har trodd at jeg måtte se maskinene i Neighborhood for å kunne få tilgang til mappene? Det jeg må få til er å få satt opp en permanent mapping av to virtuelle disker mot to mapper på samba. Nei, du trenger ikke å ha maskinen i "andre maskiner" for å mappe et share fra den, du kan bruke ip eller FQDN istedenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå