JKJK Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Installerte engelsk vista business edition på min dell latitude d620. Det første jeg la merke til var at den høyst elskede hibernation funksjonen var borte. Istedet var det kommet en funksjon som kalles for "sleep". I praksis minnet denne ganske mye om gode gamle "hvilemodus". Etter litt smurfing av hjelpefilene i windows finner jeg så ut at denne nye sleep funksjonen er ifølge microsoft themselves; en genial kombinasjon av gamle sleep mode og hibernation. Nuhvell. I følge hjelpefilene til vista fungere denne nye sleep funksjonen på den måten at den lagrer all data i minnet og setter pc'en i en modus som kun bruker minimum av strøm for å holde dataene som er lagret i minnet i live. Estimert strømkrav er av microsoft satt til ca. 1-2% batteriforbruk pr. time. Slik kan pc'en stå lenge. Men før eller siden vil batteriet få kritisk lite strøm, og da vil vista automatisk sette pc'en i hibernation mode. Det å starte pc'en fra "sleep" er en del raskere enn å starte fra hibernation. Men det er ikke poenget her. Poenget er å kunne lagre arbeidsøkten på disk, for så å fortsette som ingen ting hadde skjedd relativt raskt når du vekker pc'en; uten å miste noe batterikapasitet som helst. Det står da i vistas hjelpefiler at du kan slå på hibernation ved å gå på avanserte instillinger for den "power planen" du vil endre. Etter en time med opp -og ned tråling av powerplans og alle mulige strømstyreinstillinger, innså jeg at dette ikke stemte. Jeg fant ikke noen plass å skru på hibernation. For å gjøre ting ENDA mer komplisert skriver microsoft i sine eminente hjelpefiler at det også finnes en funksjon som kalles "hybrid sleep". Den skal vistnok gjøre AKURAT det samme som hibernation. Denne finner jeg heller ingen plass. Det eneste som er skrevet i hjelpefilene ang. dette er at "din administrator kan ha slått av hibernation". Man skal heller vistnok ikke få tilgang til hibernation hvis hybrid sleep er aktivert. Men når man ikke finner noen av delene, hva skal man så gjøre?! Etter litt googling viser det seg at det er flere som irriterer seg over dette, og noen har funnet ut det at det er følgende som må til for å aktivere hibernation. run --> cmd --> powercfg -h on Til tross for at jeg da er logget inn med en bruker som ifølge vista er administrator, har jeg vistnok ikke nok rettigheter for å kjøre denne kommandoen (hvor teit er jo ikke det??!!). Man må altså starte cmd.exe som administrator (c:\windows\system32\cmd.exe -->høyreklikk --> run as administrator). (TEIT TEIT TEIT!) Når man har gjort dette, DA får man mulighet til å skru på hibernation i avanserte instillinger for power plans. Hybrid sleep funksjonen (same shit, new wrapping?) har jeg enda ikke sett snurten av. Mulig denne også kan slås på via en parameter i powercfg, men ser ikke helt vitsen hvis den gjør akurat det samme som hibernation. Etter å ha googlet litt begynner jeg å få anelser om at drivere kan overstyre denne funksjonen (altså hibernation), og at det kan være derfor jeg ikke har funnet den i utgangspunktet. Har en mistanke om at "quick set" programvaren til dell er synderen i mitt tilfelle. Virker også som at nvidia drivere gjør det samme. Har ikke orket å forske noe mer på akurat det. Denne posten ble kanskje litt i lengste laget, men synes jeg kunne forklare litt rundt mine erfaringer om emnet. På meg virker dette som en bug, og man skal ikke se bort i fra at dette blir endret i en servicepack eller en hotfix. Endret 28. januar 2007 av JKJK Lenke til kommentar
Steina Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Huff ja, som jeg har hørt av andre som har prøvd Visa, så er "administrator" ikke helt som i Win XP. Om jeg forsto det riktig er det en "administrator modus" man må skru på? Uansett, er ikke disse hjelpefilene skrevet til en av de private versjonene? Siden denne business versjonen kom ut såpass tidlig i forhold til de andre, så lurer jeg på om denne ikke var så fullstendig. At de bare pusher ut det raskest mulig, og tar det ugjorte i en oppdatering. Endret 28. januar 2007 av Steina Lenke til kommentar
sforum Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Hei! Jeg har litt problemer rundt denne "sleep" funksjonen; maskinen går i sleep (tror jeg.. hvis viftene skal gå mens den er i sleep? har forstått at dette er "hvile/ventemodus" og da skal den vel ikke helt av, i forhold til dvalemodus? ) og alt er bra, helt til pc en skal på igjen. Da får nemlig ikke skjermen noe signal, vet ikke om pc en starter opp heller, i og med at viftene går hele tiden. Det jeg må gjøre er altså å trykke på power knappen, og så reset... irriterende. for etter å ha startet fra sleep skal jo alt være slik som før man satte den i det. når jeg må resette den forsvinner jo det jeg holdt på med. Takk for guide til davelemodus forresten Endret 28. januar 2007 av shaaland Lenke til kommentar
toretors Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Standby i XP fungerer jo akkurat likt. Lenke til kommentar
arsvendg Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hei!Jeg har litt problemer rundt denne "sleep" funksjonen; maskinen går i sleep (tror jeg.. hvis viftene skal gå mens den er i sleep? har forstått at dette er "hvile/ventemodus" og da skal den vel ikke helt av, i forhold til dvalemodus? ) og alt er bra, helt til pc en skal på igjen. Da får nemlig ikke skjermen noe signal, vet ikke om pc en starter opp heller, i og med at viftene går hele tiden. Det jeg må gjøre er altså å trykke på power knappen, og så reset... irriterende. for etter å ha startet fra sleep skal jo alt være slik som før man satte den i det. når jeg må resette den forsvinner jo det jeg holdt på med. Takk for guide til davelemodus forresten 7815122[/snapback] Viftene skal ikke gå når Vista går i sleep mode... det gjør den ihvertfall ikke hos meg. Dermed kan det være ett eller annet som gjør at maskina ikke klarer å gå i sleep mode hos deg. Min maskin slår seg helt av (utenom en liten strømstyrke for å holde liv i minnet) når den går i sleep. Lenke til kommentar
sforum Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Rart.. Hva kan det komme av at sleep modus ikke funker? Lenke til kommentar
arsvendg Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Rart..Hva kan det komme av at sleep modus ikke funker? 7815359[/snapback] Vanskelig å si... Min maskin hadde en rar greie en stund med at den gjorde slik din maskin drev på med. Når jeg ba den gå i sleep mode, gjorde den ikke det ... noe som resulterte i at den ikke slo seg på igjen og jeg måtte slå den helt av for å få den på igjen. Den maskinen jeg bruker denne funksjonen på for tiden er media centeret mitt. Der har jeg nå prøvd å slå av at media center skal "optimalisere" hver natt... og siden for et par dager siden har jeg ikke hatt dette problemet igjen. Selv tror jeg problemet er knyttet til dårlige drivere eller noe galt med maskinvaren. Siden dette er en funksjon som microsoft mer eller mindre skryter av, så tror jeg det skal fungere i Vista, mens kanskje noe hardware som ikke vil samarbeide.... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Holder den til sticky? Lenke til kommentar
sforum Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Er nok noe med hardwaren min ja. Drivere BURDE ikke være problemet, har oppdadatert til nyeste driver på alle komponentene jeg finner til, samt nyeste bios versjon.. irriterende.... Lenke til kommentar
roglia Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei!! Har den norske utgaven av Home Premium og der heter vel denne funksjonen "Hvilemodus" om eg ikke tar helt feil. Nok om det.... Men når eg setter denne i "Hvilemodus" er det så irriterende at når eg kommer borti musen så starter programmet oppigjenn, er det noen som veit om man kan deaktivere slik at ikke musen klare å starte windows igjenn etter den er satt i "Hvilemodus"? Eg bruker fjernkontrollen til microsoft til å slå av og på pcen. Kan man stole på denne "Hvilemodusen" når man er ute og reiser for eksempel? Her en dag før eg gjekk og la meg for natten slo eg pcen i "Hvilemodus" men i løpet av natten slo pcen seg bare på uten at eg var i nærheten av den. Sånn skal det vel ikke være...? Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) For å sette f.eks påvver-knappen til hibernation finner jeg fram til Power Options, jeg har en oversikt over 3 stømplaner. Klikker jeg på "Change Plan Settings" og så på "Change advanced power settings" kan under "power buttons and lid" velge at f.eks. lukking av skjermen skal være sleep, mens strømknappen skal være hibernation. Slik har det alltid vært her, og det funker akkurat slik det skal. Hvis jeg etter å ha satt denne instillingen trykker på strømknappen går PC-en i hibernation. Starter jeg opp får jeg POST, og "resuming windows" opp, altså forskjellig fra sleep. Dette på en Tablet PC med Vista Business. Hybrid sleep gjør begge deler. Dvs. den lagrer både i RAM (gode gamle STR regner jeg med), og lagrer også på HDD slik at om man tar ut batteriet eller mister strømmen på andre måter så kan Windows gjenopprette derfra (akkurat som hibernation). Det er dette som er default "sleep" modus, i allfall på min installasjon. Har jeg missforstått problemet? Eller har dere av ene eller annen merkelig grunn ikke mulighet for å stille hva som skal gjøres når man trykker på strømknappen? Endret 29. januar 2007 av dravisher Lenke til kommentar
sforum Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Ja i Norsk WIndows Vista heter denne "Hvilemodus". Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 dravisher: Oppdaget plutselig at jeg ikke hadde mulighet til å velge hybrid sleep eller hibernation i noen av valgene. Derfor. Tror det har noe med drivere / dell quickset å gjøre. Uansett, hvis noen fler enn meg plutselig mangler denne muligheten så kan dette være veien å gå. Lenke til kommentar
Bravofox Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Har Vista premium og problemer med å slå på pc'en etter at den har gått i hvilemodus. Jeg må faktisk fjerne strømmen fra maskinen før jeg kan bruke startknappen på kabinettet til å skru den på igjen. Forsøker å finne innstillinger for hva man skal gjøre for å skru maskinen på igjen, men finner det ikke noe sted i innstillingene for strømsparing. Vet ikke om jeg tørr å endre startknappen på kabinettet til "hvilemodus", hva om jeg ikke får på pc'en i det hele tatt? Skal i hvertfall ordne i bios slik at den starter opp av et museklikk først. Jeg kan forresten velge mellom: "Hvilemodus" "Hybrid hvilemodus" "Dvalemodus" "hvilemodusknappen" kan også stilles til "Ventemodus" Endret 1. februar 2007 av Bravofox Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 skøy... hybrid hvilemodus/hybrid sleep ser jeg ikke snurten av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå