Babelfisken Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Har diverse disker IDE og SATA. Fire Samsung 400GB i Raid 5, en standalone Maxtor 320GB Sata II, og an Baracuda 120GB IDE. Alle er koblet til et ASUS P5B Dlx hovedkort. Raid mot Intels kontroller og Maxtor mot eh.. den andre. Får ikke lest ut noe SMART data fra disse diskene. Dvs. jeg får ut størelser, hva de støtter osv men ingen temperaturer og andre status. Jeg har forsøkt med flere programmer nå. Bla.: Sandra XI, HD Tach, HD Tune og resultatet er det samme. For raidet blir det litt spesiellt, det forstår jeg, men der har jeg et tilleggsproblem: Raidet måler max transfer rate på 60MB/sec, hvilket er hva en singel disk klarer. Den burde klare omtrent 180-200MB/s i lesehastighet. Er det noe jeg missforstår her? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Dårlig hastighet på raid: Kanskje diskene er satt opp i JBOD istedet for stripe. En annen ting du må være klar over er at det kun er på begynnelsen av disken at du får hastigheter på 60 MB/s. Lengre ute og mot slutten går hastigheten ned til under det halve. Og jeg har selv erfart at det ikke går an å lese av smart-dataene på IDE-disker som står på andre kontrollere enn de primære (typisk for raid-kontroller). Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Dårlig hastighet på raid: Kanskje diskene er satt opp i JBOD istedet for stripe. En annen ting du må være klar over er at det kun er på begynnelsen av disken at du får hastigheter på 60 MB/s. Lengre ute og mot slutten går hastigheten ned til under det halve. Og jeg har selv erfart at det ikke går an å lese av smart-dataene på IDE-disker som står på andre kontrollere enn de primære (typisk for raid-kontroller). 7818306[/snapback] JBOD er et akronym jeg stadig ser i sammenheng med raid men aldri sett på. Hva er det? Bortsett fra det kan jeg garantere at de 4 diskene står i Raid 5, satt opp i Intels Matrix storage konsoll. Jeg er fullt klar over at hastigheten faller og det gjør den på ytelsestestene. Høyeste hastighet er 60MB/s. den burde være ~ 180 MB/s på Raid 5 med intels ICH8R SB. Da forutsetter jeg at mine disker vil yte tilsvarende svakere enn raptor diskene gjør i THGs SB test. Der har de en leseytelse på godt over 220GB/s med samme antall disker og samme hovedkort. Humm, der er kanskje noe av problemet med IDE-disken. Har ikke sett i detalj på dette men tror det er JMicron som både har de siste to Sata portene og kontroller for den ene IDEporten som finne på kortet og når jeg kikker i Device manager kommer det heller ikke opp noen egen IDE controller. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Dårlig hastighet på raid: Kanskje diskene er satt opp i JBOD istedet for stripe. En annen ting du må være klar over er at det kun er på begynnelsen av disken at du får hastigheter på 60 MB/s. Lengre ute og mot slutten går hastigheten ned til under det halve. Og jeg har selv erfart at det ikke går an å lese av smart-dataene på IDE-disker som står på andre kontrollere enn de primære (typisk for raid-kontroller). 7818306[/snapback] JBOD er et akronym jeg stadig ser i sammenheng med raid men aldri sett på. Hva er det? Bortsett fra det kan jeg garantere at de 4 diskene står i Raid 5, satt opp i Intels Matrix storage konsoll. Jeg er fullt klar over at hastigheten faller og det gjør den på ytelsestestene. Høyeste hastighet er 60MB/s. den burde være ~ 180 MB/s på Raid 5 med intels ICH8R SB. Da forutsetter jeg at mine disker vil yte tilsvarende svakere enn raptor diskene gjør i THGs SB test. Der har de en leseytelse på godt over 220GB/s med samme antall disker og samme hovedkort. Humm, der er kanskje noe av problemet med IDE-disken. Har ikke sett i detalj på dette men tror det er JMicron som både har de siste to Sata portene og kontroller for den ene IDEporten som finne på kortet og når jeg kikker i Device manager kommer det heller ikke opp noen egen IDE controller. 7820821[/snapback] OBS. fant feilen på lesehastighet: Volume Write-back cache Enabled = Yes løste ytelsesproblemet. Nokså urolig hastighetskurve men den ender nok opp med et snitt på ~150MB/s med en peak på 199.9 :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå