tepe2 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Er det noen merker av de bærbare som regnes for å være bedre enn andre, med hensyn til kvalitet og pålitelighet? Noen man helst bør styre unna? HP, Dell, Asus, Acer, Toshiba, Fujitsu Siemens osv. De er vel ikke like bra alle sammen? Det må da vel være litt forskjell i kvalitet og feilprosent. Er det andre ting som tilsier at man bør gå for ett eller flere merker, fremfor andre? Noen med litt kjennskap som kan bidra med litt info? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Jeg har vært borti alle merkene du nevner unntatt ASUS, og det som hever seg over de andre med god margin er Toshiba. For et halvt år siden jobbet jeg som servicetekniker på Lefdal, og jeg har vanskelig for å huske om vi fikk tilbake noen Toshiba-er i det hele tatt på annet enn brukerfeil. Dessuten stiller mange av Toshiba-maskinene i en helt egen klasse hva angår design. Det er bare å ta tak i en maskin og rikke litt i den, så merker du kjapt byggekvaliteten. Fujitsu-Siemens er en god nr. 2, med pene maskiner og lite feil. HP har mange gode laptoper, men også mye ræl. Uansett, skulle jeg kjøpt en laptop i dag (i hvert fall over 12") hadde jeg ikke tvilt et halvt sekund på merket. Endret 27. januar 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 HP samt dell har jeg mye erfaringer med.... meget solide maskiner ville nå jeg si. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Tusen takk for å ha svart så kjapt. Her kan jeg og andre som lurer på det samme få nyttig info. Håper flere som har litt peiling følger opp. Lenke til kommentar
bendik92 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 fikk nytte av det også ^^ Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Hvis du er ute etter byggekvalitet, kommer du ikke utenom IBM, nå Lenvo. De har lenge vært foretrukket av mange bedrifter fordi de er robuste og driftssikkre. Hvis ulykken først skulle være ute, er det veldig god tilgang på deler. Man får tak i så godt som de fleste delene til maskinene. Min Thinkpad T30 er over fire år gammel. Nytt batteri har de på lager til 774 kroner. Servicen er også veldig god. Jeg fikk feil på kjølevifta, lagde ulyd. Sendte en garantiforespørsel fra nettsidene til IBM på formiddagen. Noen timer senere ringte det en norsktalende servicemann fra IBM for å få nærmere forklaring på hva problemet var. Han sendte saken videre. Jeg ble da oppringt noen timer senere av en lokal servicemann(i Tromsø), som måtte beklage at de ikke hadde viften inne på lager så den måtte bestilles. Han skulle ringe dagen etter når de fikk vifta. Fikk telefon på formiddagen dagen etter, og dro ned og leverte maskinen inn. Hentet den igjen etter et par timer. Fra jeg sendte serviceforespørselen til jeg fikk maskinen tilbake ferdig reparert, tok det under 30 timer. Og da måtte de også bestille reservedelen. Veldig fornøyd med den. Så spør du meg, er det ikke noe tvil om hvilket merke jeg vil gå for neste gang jeg skal ha en bærbar maskin. Ørjan... Endret 28. januar 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Fujitsu-Siemens er kjent som god kvalitet. Mange av deres laptoper ser riktinok ikke så pene ut, men de fleste er av meget god kvalitet, driftsikker og god holdbarhet. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Jepp! Helt enig! Hatt en Fujitsu Siemens en stund, KANON solid! Har vært knallhardt brukt, men like solid enda! Nå har eg en Dell! Den har eg bare hatt to måneder, men kvalitetsfølelsen er overveldende! Må si at i forhold til FSC er det den eneste maskinen eg føler "virker mer solid og kvalitet" enn den andre! Men d siste blir litt vanskelig å si da eg ikke har hatt den nyeste så lenge! Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Begrebet "merkevare" er etterhvert blitt et flytendes begreb innen bærbare PC'er. Jeg mener at alle dagens bærbare holder en svert bra standard mht stabilitet og features. Hvis man holder sig til å oppgradere med produkter (minne og harddisk), der er anbefalt av produsenten, er der ikke mye der kan gå galt. Sku jeg kjøpe en ny bærbar i dag - ville jeg velge utifra kvalitet og oppløsning på skjermen. Dette krever dog at man har sjans for å se den bærbare (og sammenlikne med andre merker) før man kjøper. PS. Har hatt en del bærbare fra forskjellige produsenter de siste 10 år og Dell er det merke, jeg lener mig mest til. Kimmer Endret 28. januar 2007 av Kimmer Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Jeg har mistet min IBM thinkpad i gulvet altfor mange ganger (ja jeg er uforsiktig, kjører en røff linje da jeg uansett har lyst på ny thinkpad snart). Jeg har til og med fjernet hele rammedekselet ved en feil etter at en medstudent sølte iste over hele tastaturet. Laptopen er 3,5 år gammel og går fortsatt knirkefritt (skriver med den nå) Endret 28. januar 2007 av Darx Lenke til kommentar
hwarangdo Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Under samme merke produseres serier med bedre kvalitet enn andre serier, f.eks. Toshibas Tecra serie(3-års garanti) holder bedre byggekvalitet enn Sattelite A100 serie( 2-års garanti) og Lenovos Tinkpad T60 serie(3-års garanti) holder bedre kvalitet enn C100 eller N100 serie(1-års garanti). Dette avspeiles også på pris. Noe som skiller Toshiba ut fra andre merker er det med minimum 2-års garanti uansett serier. Servicen til Toshiba er også god så vidt jeg vet. Lett også å finne deler og oppgradere med f.eks. bedre batterier eller utvide garantitiden til 3 eller 4 år. Mye av det samme gjelder for Lenovo(tidl. IBM). Endret 28. januar 2007 av hwarangdo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå