Gå til innhold

Synder i Bibelen. Hovedemne "How ble onani en synd

Anbefalte innlegg

Dette var en tråd øynene mine har lett lenge etter. For noe så tåpelig som at onanering er en synd er ganske fantastisk og komme opp med.

Jeg synes ikke at onani er en synd, og de som vil må få drive med det. Og det er vell heller få som ikke har prøvd det med mindre de er under ti og er innesperret i en kjeller uten internett. Iallfall for guttenes del.

Onani er iallefall ikke, og burde ikke være en synd. Det er et behov menneskene må få lov til å leve ut, mener jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Jesus sier blant annet at den som ser på en kvinne med lyst i sitt hjerte allerede har drevet hor med henne (Matt 5:28). Det handler om våre tanker. Hva fantaserer jeg om når jeg ser en vakker kvinne? Tenker jeg da på henne som en jeg kunne ha tenkt meg å ha sex med, eller noe vakkert som jeg kan takke Gud for? Det går faktisk an å se på en vakker kvinne uten å ha tanker om sex med henne. Onani er egentlig bare et utrykk for det du har fylt fantasien din med, du har egentlig falt i synd lenge før du onanerte.

http://www.bibelundervisning.com/hellig/5onani_sex.shtml

Artikkelforfatteren trekker fram Matt 5:28, som har denne oversettelsen i NIV-bibelen: "Men jeg sier dere: Hver den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede drevet hor med henne i sitt hjerte.-"

Men jeg tror denne oversettelsen er feil og dermed veldig uheldig. En bedre oversettelse er nok den eldre versjonen: "whosoever looketh on a woman to lust (epithumeo) after her hath committed adultery with her already in his heart. (KJV) Det opprinnelige operative verbet i setningen er "to lust" (epithumeo)og ikke å se. Betydningen av "to lust after her" går utenfor det å fantasere eller tenke på å ha sex med noen. "To lust after her" handler om å virkelig ha et bevisst, intendert ønske om å iverksette f.eks. utroskap eller hor med henne.

Les mer her (under Matt 5:28):

http://www.geocities.com/dcheddie/lust1.html

Endret av Tokse
Lenke til kommentar
Prinsippet til omskjæring var å få penishodet mer følsomt og gjøre det vanskligere å få orgasme.

Mulig det har blitt svart på, gadd ikke lese gjennom alle postene. Omskjæring i jødedommen er en tradisjon som bygger på pakten mellom Abraham og Gud, det er med andre ord en hedring. Det har ikke noe med onani å gjøre.

Lenke til kommentar
GT er ikke noe du skal lese som ei bok. GT skal tolkes, og det er opp til hver enkelt hvordan man tolker dette!

Selv er jeg kristen og kan si at onani ikke er en synd.

Det er heller ikke homofili!

Det det står i boken er at munker hadde seksuell omgang med små gutter, og at dette ikke var lov!

Sex mellom to menn er greit, men ikke mellom en mann og en gutt!

Hvordan kan du som kristen si at homofili ikke er synd ifølge Bibelen?

Og hvor står det at munker hadde seksuell omgang med små gutter?

Lenke til kommentar

Etter bibelen er det ikke greit mellom mann og mann.

Dette står forklart i tredje mosebok, og det står ganske mye om hva som er lov og ikke lov.

Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.

I tredje mosebok er det mye å ta tak i.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.
Som med verset som nevt over, så tror jeg også at dette verset er feil eller ukorrekt oversatt. Oversettelsen favner for vidt.

--

Hvis man forutsetter tolkingen om at å la sæden gå til spille er synd, er korrekt, og at Gud har skapt oss mennesker. Hvorfor er det da slik at sæd vil gå ut sammen med urinen hvis det er stund siden sist gang man fikk utløsning (samleie eller onani) ? Skal ikke sæden gå til spille så man ha samleie ganske regelmessig.

Lenke til kommentar
Som med verset som nevt over, så tror jeg også at dette verset er feil eller ukorrekt oversatt. Oversettelsen favner for vidt.

--

Hvis man forutsetter tolkingen om at å la sæden gå til spille er synd, er korrekt, og at Gud har skapt oss mennesker. Hvorfor er det da slik at sæd vil gå ut sammen med urinen hvis det er stund siden sist gang man fikk utløsning (samleie eller onani) ? Skal ikke sæden gå til spille så man ha samleie ganske regelmessig.

Men hvorfor er det ikke bare EN (1) sedcelle som kommer ut av gangen da hvis det er synd å la sed gå til spille?

Det kommer jo i million tall, så det ER jo sløseri selv uten å "synde" med å mastrubere, nappe i løken, runke, dra'n, kose med junior eller hva du enn kaller det...

Faktum er vel at de som skrev dette hadde et litt snevert syn på hele greia, de ante ikke den første tingen om hva som skjedde, og de ønsket å være en form for politi med det lille de visste derfor skrev de dette tøvet. Det er jo i moderne tid forsket frem at det derimot er sunt å mastrubere, det fremmer en god og frisk sed produksjon og frisk og bære kraftig sed, så egentlig skulle det stått det omvendte, at du skulle dra'n med jevne mellomrom. Men i kristendommen, som i en del andre religioner, er alt som har med kjønn og sex fy fy og no no ting. Det hele er bygget opp slik at du skal føle skyld hver gang du så mye som tenker på dette, enda sex er den mest naturlige ting i verden, uten hadde vi ikke sitter her i det hele tatt.... :roll:

Så at noen faktisk FØLGER dette i dag er meg en gåte, for vi vet bedre! Selv om sex er en helt naturlig ting for meg og jeg ikke føler skam ved hverken tanke eller handling er dette IKKE det samme som at jeg ligger rundt med alle jeg ser, noe flere kristne ser ut til å tro. Jeg har tvert i mot aldri vært utro. Så å tro at de "påbudene" som står i bibelen er noen hjelp eller retningslinjer er bare tull. Tvert i mot trenger en bare å gløtte over dammen, til USA, der voldtekt raten er mye høyere enn i "fri gjorte" europa, ( SE HER) ...litt usikker på hvordan en voldtar 1,3 dels kvinne da, men det står der.. Kanskje fordi de er så fete der over? :) ), noe jeg tror skyldes at sex blir sett på som en naturlig ting i europa og ikke en tvangs ting som fører med seg skyld i alle mulige former pga religion.... (USA har den høyeste voldteks raten i verden av land som gir ut slik informasjon... Så kan en bare tenke seg hvor mange som blir voldtatt i land der religion er enda mer styrende og som ikke har informasjon tilgjengelig om dette...)

Og da er vi tilbake i tankefengslet som all religion i prinsipp er......

Religion er skadelig i mine øyne. Det lager kunstige og fordummende regler som bryter til de grader med alt som er naturlig og, i mange tilfeller, sunt! Og det som verre er er at de religiøse går og tror de har bedre moral og etikk på grunn av dette, noe som ofte ikke bare er feil, men helt på jordet. (Feil jorde til og med...)

Så til alle gutter der ute; Fortsett å nappe i løken! Det er både godt og avslappende og ingenting å føle skyld for i det hele tatt, tvert i mot er det helt naturlig! Og så og si alle menn gjør det, men det er fælt få som tørr å innrømme at de gjør det....

Edit: leif

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Er det så vanskelig å forstå greia med Onan? Det har jo blitt forklart utallige ganger i denne tråden...

Jødene hadde en skikk som sa at dersom en mann døde, skulle broren gifte seg med enken. Barnet de da fikk, skulle være den avdøde brorens barn, så det skulle bære navnet videre. Det var dette Onan ikke ville, så historien har ingenting med onani å gjøre.

Det som kan være synd i forhold til onani er tankene som oppstår.

Lenke til kommentar
Da sa Juda til Onan: «Ta din brors kone hjem til deg, gift deg med henne i din brors sted, så du kan skaffe din bror etterkommere.» Men Onan visste at barna ikke skulle høre ham til. Når han hadde omgang med sin brors kone, lot han sæden gå til spille på jorden, for at broren ikke skulle få etterkommere. Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han lot også ham dø.

Derfor skal man ikke vokse gulerota. Gud dreper deg hvis du gjør det.

Ellers, siden vi er inne på temaet, vil jeg gjerne få sitere mitt favorittbibelvers. Det begynner med at en mann gifter seg med ei dame, blir misfornøyd med henne, men ombestemmer seg, og reiser hjem til henne og ber faren hennes om å få gifte seg med henne igjen.

Mens de satt og hygget seg, kom mennene i byen, ugudelige folk som de var, og omringet huset. De dundret på døren og ropte til den gamle mannen som eide huset: «Send ham ut, den mannen som har tatt inn i ditt hus, så vi kan få vår vilje med ham!» Da gikk mannen som eide huset, ut til dem og sa: «Nei, brødre, gjør ikke noe ondt. Siden denne mannen har tatt inn i mitt hus, må dere ikke gjøre en slik skjenselsdåd. Se, her er min datter som er jomfru, og mannens medhustru. La meg sende dem ut til dere. Så kan dere krenke dem og gjøre med dem som dere lyster. Men mot denne mannen må dere ikke bære dere så skjendig at.» Men mennene ville ikke høre på ham. Da tok mannen sin medhustru og førte henne ut til dem. De lå med henne og fór ille med henne hele natten, til det ble morgen. De slapp henne ikke før det lysnet av dag.

Ved daggry kom kvinnen og sank sammen foran døren til huset hvor mannen hennes var. Der ble hun liggende til det ble lyst. Da husbonden hennes stod opp om morgenen, åpnet husdøren og gikk ut for å dra sin vei, da lå hans medhustru sammensunket foran inngangen til huset, med hendene på dørstokken. Han sa til henne: «Reis deg opp, så vi kan komme av gårde!» Men han fikk ikke noe svar. Da løftet han henne opp på eselet, brøt opp og drog til sitt hjemsted.

Da han kom hjem, grep han en kniv, tok sin medhustru og skar henne opp i tolv stykker, lem for lem. Og han sendte delene omkring i hele Israels landområde.

Passende adjektiv: Galskap, grusomt, kvinnefiendtlig, ondt, sprøtt osv.

Bibelen er ingen god rettesnor for moral.

Hva er det med folk i midtøsten og partere kropper for så å spre de over landområder?

Seth (bror til Osiris) var misunnelig på Osiris og drepte ham i slagsmål. Etter å ha drept ham kuttet han kroppen hans opp i 14 deler som han spredte utover hele Egypt. Isis (Osiris’ make) fant ut at Osiris var blitt drept og søkte over hele Egypt etter hans kroppsdeler. Hun fant alle unntatt én (hans penis), og ved hjelpe av sine magiske ferdigheter satte hun kroppen sammen igjen og begravde ham. I løpet av denne prosessen med å sette ham sammen igjen ble hun gravid med sønnen Horus. Hun fødte Horus som ble himmelens gud og som senere hevnet sin fars død gjennom å ta livet av onkelen Seth.
Lenke til kommentar
Nå er det en stund siden jeg har lest Michel Foucalts Seksualitetens historie. Tabufiseringen av onani under kristendommen mener Foucalt har å gjøre med kirkens behov for å kontrollere seksualiteten og gjøre den produktiv. Altså sørge for at det ble født mange barn.

Dette igjenn viser datidens utvitenhet, da menn produserer sæd så lenge det er behov. Du kan ikke gå tom. Og som nevt andre steder i tråden så sørger mastrubering for sunn sæd. Kvinnes kjede er ikke ett hyggelig sted for sædceller, og det trengs bøtte og spann av dem for å trenge igjennom celle veggen til egget, der er ikke ikke første man frem som gjelder. De første hjelper bare til å svekke veggen for de som kommer senere. Så har man ikke god kvalitet på sæden sin, så minsker jo det muligheten for å få barn.

Men de gjorde vel det de trodde var best med den kunnskapen de hadde (for å velge å vinkle det positivt), men problemet blir at når vi vet bedre, så "gjelder" disse reglene enda, og er veldig vanskelig å endre på, og noen av de religiøse fortsetter med denne praksisen :(

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sett at gud skapte oss og alt det der i hans bilde. Hvorfor har vi drifter? Jo, det er fordi man skal formere seg, altså et instinkt vil en professor eller whatever forklare. Ok, så gud skapte oss med drifter fordi vi skal formere oss. Hvorfor kan man da ikke slå av og på disse driftene kun når man skal formere seg? Og begjær er jo veldig fyfy. Hvorfor gir han oss drifter og begjær da?

I det store og hele, hvorfor skapte gud oss med egen evne til å tenke og handle selv når den eldste boka er et endeløst regelverk som undertrykker det meste av menneskets natur? Jeg tviler sterkt på at det er et levende menneske som klarer følge de 10 bud til punkt og prikke. Bryter man disse, er man jo indirekte dømt til helvete. Så vil det si at gud skapte oss slik som et prosjekt eller en pilot for noe som engang skal komme? (Jfr: dommedag og gjenskapelse). Jeg benekter ingenting, det er mye mellom himmel og jord som jeg ikke kan forklare, så jeg velger å stille meg nøytralt i alle sammenhenger. Jeg er dog nysgjerrig på forklaringer fra folk som har en religiøs og aktiv tro. Det er bare trist at de fleste større religioner har kommet og blitt som de er idag. Her har mennesker spilt blod (det er vel verre enn å spille sæd) i alle guders navn og aggresjon.

"Tro eller dø" - valget for folk flest var vel greit under korstogene. Jeg hadde sagt "ja" til å tro selv, dersom væpnede menn hadde stått med sverdet langs strupen på meg og familien min. Å hei, dette minner meg om noe... Hvorfor sier jeg "ja" til noe jeg ikke vet hva er? Det kalles vel overlevelsesinstinkt. Nok en ting i menneskets (og dyreverdenens) natur. Undertrykkelse, undertrykkelse og atter undertrykkelse. Er du ikke med oss, så er du mot oss.

Sporet litt av, men tilbake til onani. Hva skjer om man ikke onanerer for å lette på trykket? Jo, kroppen tar seg av dette på sin egen måte og tømmer akkurat når det passer seg etter en relativ lang periode uten seksuell aktivitet. Fleste har vel sett filen 40 Days and 40 Nights, hvor hovedpersonen skal avstå fra all seksuell aktivitet i 40 dager. Jeg prøvde dette og naturen gjorde sitt etter 17 dager mens jeg sov. Dette er nok individuelt, men dette var 17 dager med mye frustrasjon og en ubehagelig følelse. Nei, gjør hva du vil med tissefanten din, så lenge du ikke gjør noe mot andres vilje eller på noen som helst måte skader eller sårer andre.

Endret av thaislap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...